Äntligen är racesäsongen över och meksäsongen kan starta!
Liten inför-meksäsongupdate här.
Då har jag provat att köra race utan servo och det är helt enkelt för tungt för mig
Det syns beklämmande väl på filmerna från falkenberg att jag inte bestämmer över bilen som jag gjorde på knutan. Förstår fortfarande inte hur ni som kör utan servo gör det så grymt bra men det hjälper ju inte mig. Jag kanske fasen är för klen helt enkelt
Faktum är faktum och lösningar finns. Två till och med som jag ser det. En involverar piller i burk smyckade med kyrilliska tecken en annan
s e r v o
Har övervägt ett par alternativ på servo som tex el-servo på rattstång eller en el-hydraulisk pump.
Rallycross- och rallyåkare använder visst framgångsrikt Opel Corsas elservo.
Billigt i inköp men rätt mycket jobb med bearbetning av rattstång osv.
http://www.propontiac.com/wp-content/up ... 00x337.jpg
Det finns också fina riktiga motorsport-prylar för el-servo men de kostar flis.
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... r-steering
Hydraulisk pump verkar ju då lättare men efter läsning av forum är alla inte nöjda med känslan och beskriver sig känna pumpens "puls" i ratten.
Samtidigt är ju saken den att jag var helt nöjd med miatans originalservosystem förutom just att det inte fungerar för bankörning.
Det verkar som att kylningen inte räcker, att det skapas för högt tryck och att rörkopplingar mm går sönder av utmattning.
Så, just nu är jag inne på att montera original servopump, koppla på ett riktigt oljekyl, dra nya friska hydraulslangar. Kanske även byta remskiva för att minska utväxlingen och därmed minska tryck. För att spara på generatorn kanske det är smartast att istället byta remskivan på vevaxeln och då så att säga både dreva om generator och servopump.
Detta måste ju skapa den fina styrkänsla original servo ger, det bara måste ju hålla med förändringarna ovan och det borde även bli den billigaste lösningen. Nackdelen kanske är vikten. Det är väl inte optimalt med en kylare till men ja, det tänker jag det får vara värt.
Vad säger forumet?

eller

?
Visst är ni jäkligt nyfikna på att följa ett eventuellt "bygge"?