Racerapport från SSM av Andreas Eckemark
Precis som inför första tävlingshelgen på Kinnekulle hade jag några grundmålsättningar inför SSM på Knutstorp:
- Köra tillräckligt fort för att inte bli varvad under racen
- Få bättre varvtid än med förra bilen
- Köra hem med bilen i samma skick som när jag kom till banan
Sedan hade jag några ytterligare ”önskemål”:
- Får minst en 1,13 tid
- Vara snabbast i standardklassen
Fredag - Träning
Rullade in i depån på Knutstorp på fredag lite senare än jag tänkte mig (fria träningen hade redan börjat och flera av miatorna var redan ute på banan). Hans D hade ”paxat” en depåplats åt mig precis framför där klubbtältet skulle stå jämte Thomas Phil med sin Nascar-dekalade NB. För att få upp värmen började jag med att hjälpa till att resa klubbtältet. Sedan var det bara att packa ur bilen innan det var dags att ge sig ut i Open Pitlane träningen som var en spännande mix med både omkörningar av långsamma historiska bilar och att bli omkörd av modsport-monster. Körde två pass om vardera ca 10-15 varv och jag kände mig duktigt ringrostig och hade svårt att få till någon vettig körning överhuvudtaget. Tyvärr var bilen fortfarande understyrd trots att jag sänkt den 5 mm fram och körde med dämparna på hårdaste bak och nästan mjukaste fram.
Lördag - Tidskvalet
På lördag morgon var det torrt på banan och under tidskvalet började jag få lite bättre känsla för bilen och banan även om jag fortfarande inte fick till flera av kurvkombinationerna på ett vettigt sätt. Fick en tid på 1:14,5 som bäst vilket placerade mig precis mitt i fältet (14 startruta av 29 bilar) och etta i standardklassen - en tid och placering som jag var nöjd med. Dessutom var vi 7 Miator inom 0,7 sekunder vilket borde ge tät racing – kul
Lördag - Race 1
Efter att ha kört all fri träning och tidskvalet på torr asfalt börja det regna strax innan lunch på lördagen vilket gjorde att race 1 blev på våt bana. Redan innan start kändes det sådär med tanke på att jag bara kört race på torr asfalt hittills och aldrig kört på bana med nya bilen när det varit blött. När sedan 2 bilar snurrade redan på formationsvarvet var det minst sagt nervöst i starten där jag startade på plats 14. Fick hur som helst till en hyfsad start men redan efter NGK-krönet började fallet i resultatlistan då Eric Askman passerade. I vänstern innan Idioten dök Daniel J på innern men fick han sladd och åkte av (tyvärr för honom blev han stående tills alla passerat och det tog tid innan han kom loss).
Sedan gick det bara sämre och sämre för mig – hade extremt svårt att få till körningen på den hala asfalten och självförtroendet såväl som förtroendet för bilen sjönk stadigt. Efter några varv vågade jag inte stå på ordentligt i några av de snabbare partierna och efter ungefär halva loppet tappade jag bilen i Kvällspostkurvan och blev stående på tvären en kort stund. Totalt tappade jag 9 positioner och kom i mål på 23:e plats (varav 2 tappade platser i Standardklassen)

.
Onboard film från race 1 kommer läggas upp så småningom.
Skulle kunna komma på mer än en handfull undanflykter till att det inte gick bra (har bara kört Toyo tidigare, hade fel däckstryck och fick inte upp temp i däcken, inte van vid nya bilen…) men sanningen är helt enkelt att jag inte är någon talang när det gäller att köra (vilket blir mer tydligt i regn) utan är bara med för att det är kul att rejsa.
Söndag - Publikkörning
För att få tillbaka lite känsla för bilen, bättra på det stukade självförtroendet samt få ner vikten då jag tankat för mycket soppa på lördagkvällen körde jag publik på söndag lunchen (inklusive min fru Karin). Det var riktigt kul och förutom att få lite bättre självförtroende hittade jag även lite bättre spår i vänstern efter Idioten som jag hade toksvårt för under race 1.
Söndag - Race 2
Race 2 som kördes på torr bana på söndagen efter lunch gick klart mycket bättre än race 1. Här är en sammanfattning av mitt race + onboard film:
viewtopic.php?f=19&t=2494
Hur gick det då med de mål jag satt upp:
Lyckades med två av grundmålen:
- Var precis över 1 sekund snabbare med nya bilen än bästa tiden med gamla bilen
- Precis som första racehelgen på Kinnekulle körde jag lite försiktigt vilket gjorde att bilen inte fick någon rejs-patina på SSM heller
Däremot klarade jag mig inte ifrån att bli varvad. I race 1 körde jag så förbenat långsamt

att vinnaren Torkel kom ifatt och i race 2 gjorde strulet med säkerhetsbilen

att flertalet av oss blev varvade även i detta race.
Mina högre mål lyckades jag inte heller nå då snabbaste tiden med 1,14,537

och jag slutade 3:a respektive 2:a i standardklassen. Trodde att jag skulle ha chans att ta en förstaplats nu när Erik Blixt hade tagit steget till Modifierad klassen. Men jag hade inte räknat med en ny Eric – Askman denna gången, som har mer talang än en annan och körde hem segern i standardklassen i både rejsen – snyggt kört Eric
Till sist:
- SSM är klart roligast racehelgen under året med spännande racing, mycket att titta på och kanonstämning i depån
- Tack till alla som hjälpte till att ta ner klubbtältet på söndagen
- Stort tack till Andreas H för sponsring av pokaler samt för att du tar hand om klubbtältet hela året
- Stort tack till Hans D som är en klippa i depån
- Tråkigt för Daniel Ö som fick kontakt med räcket i race 2
- Grattis till Torkel och Ronnie H för första segrarna i klass Modifierad och grattis till Tobias N för första pallplatsen
- Imponerade körning av Eric Askman i sitt första race i klass Standard – grattis till dubbelsegrarna
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.