Bilfabrikanterna och transportstyrelsen har nog en förkärlek till trepunkt för att det (för gemene man) är så lätt och smidigt att använda, att det faktiskt används. Att det sedan sitter lagom hårt och tightar sig själv vid krock är också smidigt. Sen hur bra det funkar med en stol med höga "sidolämmar" kan såklart diskuteras.
Det är väl två säkerhetsfilosofier som möts i en bil. Original som bygger på att man sitter lite halvlöst och fångas upp av en mjuk och go kudde, och det eftermonterade där man vill sitta så fast man kan. Sexpunkts bör väl egentligen kompletteras med HANS-system för att minska påfrestningen på de övre nackkotorna. Det har jag inte sett någon åka med till vardags med än... Men den dagen kommer säkert.
Vad som är säkrast varierar säkert mellan olika situationer. Vid rullning; bättre med sexpunkt. Köra in i nåt som inte flyttar på sig; bättre med trepunkt, tänker jag. Jag gillar att sitta fast, men kan tänka mig att det också finns fördelar för exempelvis inre organ med att saktas ner under den något längre sträcka som det blir med trepunkt och airbag.
Ser fint och städat ut på bilden, din beskrivning låter väldigt vettig. Min tro är att din lösning skulle accepteras utan problem, plattjärnet kanske tom passera utan kommentarer. Nu är jag ännu mer övertygad om att du kan besikta så som du brukar åka.
Vid min senaste besiktning hade jag endast förarstolen (skalstol) i bilen, men givetvis två kompletta trepunktare. Möttes inte av några bekymmer. Tror jag enligt reglerna inte ens behövde förarstolen, men det var goare att åka dryga milen till besiktningen i stol än på golvet.