Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Mattias Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:Det kom med en massa beräkningar och data när jag köpte den från IL så nån verkade ha tänkt iaf... :think2: Är väl skitsamma på aerodynamiken, ser ju rejs ut !! Jag röstar för MER VINGAR, GÄLAR OCH SPOILERS I ROADSPORT!!!!!! :up: :banana:
Rejsbilar ska inte se ut som orginalbilar om man vill ha en fräck cup som drar till sig folk... :think2:
hehe, för å vara lite petig så måste vingen sitta högre upp för att vara effektiv, annars hamnar den i turbulent vind :)

Per ligger bra till med sin dekalering men en vinge vore väl inte fel :)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Mattias Stahre wrote: Per ligger bra till med sin dekalering men en vinge vore väl inte fel :)
Jo klisterlappar e ju rejsigt, men jag gnäller lite underförstått på de fåniga %tilläggen för vingar osv, det gör ju att vi skippar vingar även om det ser fräckare ut... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Mattias Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:
Mattias Stahre wrote: Per ligger bra till med sin dekalering men en vinge vore väl inte fel :)
Jo klisterlappar e ju rejsigt, men jag gnäller lite underförstått på de fåniga %tilläggen för vingar osv, det gör ju att vi skippar vingar även om det ser fräckare ut... :(
Ah, det har du helt rätt i!
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Jo klisterlappar e ju rejsigt, men jag gnäller lite underförstått på de fåniga %tilläggen för vingar osv, det gör ju att vi skippar vingar även om det ser fräckare ut... :(
Det ligger ju lite i det att tilläggen känns knepiga i C där det går så långsamt att grejerna inte har nån effekt... Så varför vill man ha dem då??

Sidepipes i kromad plast kan man ju också sätta dit, det är det inga tillägg för. :P
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Dennis Kullman »

Jag som antingen måste lätta extremt eller samla straffpoäng (för att närma mig klassgränsen) kanske skulle montera en sån där? 8)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Fråga inte så dumt! ;) Därför jag vill inte ha låtsasplastpipes... :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Jag belånar huset, säljer bilarna, tar flygcert. Det här var det fetaste jag gjort!

http://www.youtube.com/watch?v=zyXNMrFe6pM

:banana: :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Jag belånar huset, säljer bilarna, tar flygcert. Det här var det fetaste jag gjort!

http://www.youtube.com/watch?v=zyXNMrFe6pM

:banana: :burnout:
:banana: :banana: :banana: 8) :banana: :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Team Hammarsjö är klar för start!

Trodde ett tag att jag inte skulle få ihop det. Men teamchef Aston har åkt med Pappa runt halva mälardalen idag och köpt prylar! :)

Syns imorgon!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Team Hammarsjö är klar för start!
Det tror vi inte på, här på Kullen regnar det iaf inte längre. :D
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Det blev ett race den här gången också.
Bra arr av SSK om än lite dyrt och förbenat stressigt. Saknade 2-3 dagars blandat med RHK. Nu hann man inte titta på några andra race utan det var in och ut som gällde. Med 20-30 minuters brake emellan.

Vagnboksbesiktningen tog 5 minuter (Japp gjorde den på banan i år också) och Sune hade inget att klaga på. Skulle vara att jag saknar instansning i buren med FIA ID nr. Men det struntade han i. Trots att jag kört en hel del med bilen så satt jag riktigt dåligt bakom ratten när raceoverall, hjälm och Hanskrage åkte på. Var tvungen att göra lite snabba mods inför söndagens första träning. Det är fortfarande inte helt bra men fungerade för den här gången. Ska nu försöka ändra stolen position lite så jag får mer utrymme för armarna.
Bilen börjar dessutom kännas lite trött och drar mer olja än någonsin. 1 liter fyllde jag på inför kval och när jag tankade på väg hem var nivån låg igen. Så 1 – 1,5l per racehelg. Ska kolla motorns skick. Hoppas på sätt och vis att den är kass så jag får lite mer fart med ny motor. Men det får testerna utvisa.
Sen var det alla inställningar som inte var gjorda. Glömde helt av att kolla upp hur hjulvinklarna var inför säsongstart. Henrik Phil upptäckte att cambern bak ändrats till "neutralläge" Så det får man väl kika på inför nästa körning.
Inför första raceheatet upptäckte jag att det läckte från servon. Förmodligen efter att en Sjua prejjat av mig under bron. (Samma sak hände med Dennis – samma sjua?) Så det var bara att kapa remmen till pumpen så jag slapp bli svartflaggad på racet. Tungstyrt blev det och idag lider jag av en släng av sån där träningsverk i armar och axlar... ;)
Trots det så tyckte jag körningen gick bra. Fick för första gången till jämna tider genom raceheaten. Klantade mig dock två gånger under sista och körde över kerbs och jord i sista kurvan. Kanske var det detta som gjorde att Henriksson knep tredjeplatsen i sista heatet. Otroligt snabb bil du har nu Fredrik! Imponerad! :bow:

Just nu är det mailkonversation med Emilio om nya fälgar. Ett par svarta UL är det som gäller. Tänkte egentligen vänta till nästa säsong men jag börjar tröttna på att ha pyspunka hela tiden.
Skulle även vilja testa lite hårdare fjädring bak till nästa race. Men det får plånboken avgöra. Känns viktigare att komma ut på banan! Kul är det ju hur som helst!
En massa film har jag också. Tre kameror var riggade på bilen och under raceheaten fick vi samtliga att fungera. Ska klippa och klistra så kommer det upp så småningom. Mattias har även lovat hjälpa till med ytterligare en frän "PR" film med materialet.

// Per
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Såg den fina blåsan du hade i handen efter servohaveriet! :shock:
Men det är ju du som har en superbil, den är ju inteligent nog att tala om för dig vad du skall göra, byt motor och plocka bort servo... ;) :mrgreen:

Kul om det kommer lite film, glömde ju byta batteri i min gopro så jag filmade bara mig själv sätta fast kameran och lineupen, sen dog kameran... :bang2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Verkar som om den moroten jag hade i åtanke var såld. Ingen som vet en 1,8 140hk (NB) som står och väntar på att sättas in i min vinnarbil? ;) :shock: 8)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Undra vad frakten skulle kosta om man kan övertala att skicka till Sweden?
Finns ju några Tidiga NB 1.8 motorer om man skrollar ner på denna sidan... :)
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trks ... Categories
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Iofs... Ska nog över med bil till England i Augusti... Då kanske man kan plocka upp en motor... Ny motor tillsammans med dessa dämpare lär ju få fart på bilen... ;)
_V9B4399.jpg
Öhlins roxx!
(145.91 KiB) Downloaded 132 times
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Hmm, ska man behöva prata seriöst med Mackan nu då... 10 per hörn för de nya ungefär...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Jo byta gul nyans på dina dämpare skulle nog göra några tiondelar eller halvsekund på varvet! :bananahead: Men med fräsch spis plockar du en sekund på strippen! :burnout: :banana: vet att jag ältar... :boohoo: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Sorry för länken men priset på denna är inte fel, förmodligen en 6 vxl låda i också :)


http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:Sorry för länken men priset på denna är inte fel, förmodligen en 6 vxl låda i också :)


http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Undrar hur motorn i den mår? Ser rätt intryckt ut. Mycket bra pris annars.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Skall mycket till för att motorn tar skada, de är rätt stöddiga i fronten/sub-frame. Ring/Maila för en bild i fronten.
Min blåa såg ungefär ut så där. Pruta ner den till 800 euro, sälj av bling grejorna och inredningen och du är hemma :up: Mycket jobb men en motor som har gått 6000 mil i en bil som den är förmodligen piggare än den du har nu.
Som bonus får du lite dörrar och bakre delar som kan vara bra att ha ;)
När du ändå är i faterlandet hämtar du ett set KW dämpare också :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Sorry för länken men priset på denna är inte fel, förmodligen en 6 vxl låda i också :)
Ett litet problem är att det är en VVT motor (med 10:1 i komp), inte direkt det Per är ute efter.

Det ser ut som en 04 eller liknande (opps det stod det ju också... :)).

Inga billiga 99-00 103Kw tillgängliga på mobile just nu (nån småskadad för €3500 iofs)

De är ju inte kloka med vilka priser de begär för lösplockade motorer:
http://shop.ebay.de/items/?_nkw=mazda+m ... &_osacat=0
Kontakta nån av skrot miataspecialisterna (i Mengerkirshen tex), de kan säkert förmedla eller ge tips (eller meddela när de får in nåt).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Ett litet problem är att det är en VVT motor (med 10:1 i komp), inte direkt det Per är ute efter.
Går det inte att flytta över ? Hela kittet kommer ju med ? Styr osv... Eller är det något fel på denna motorn ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Ett litet problem är att det är en VVT motor (med 10:1 i komp), inte direkt det Per är ute efter.
Går det inte att flytta över ? Hela kittet kommer ju med ? Styr osv... Eller är det något fel på denna motorn ?
Om Per är tveksam om sin topp så är det ju lite knöligt att plocka över en topp med VVT (iaf som omoddad motor i roadsport), det ska ju styras etc.
Bottendelen har ju högre komp så den hybriden lämpar sig inte heller (tanken verkar ju vara att inte bygga en ny motor utan att hiva i nåt som passar rakt av, både fysiskt och elektriskt).

Sen blir det ju 7hk extra om man tar den komplett, lite mer vikt att släpa på mao (1132kg med chipbart och ABS).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Tänkte nog bara hiva i en ny NB MK1 motor. Inget krångel. Har tappat förtroendet för den motor jag har. Vill inte in och peta i den igen. Blir förmodligen bara dyrare än att köpa bytes motor.

Kom på att jag hade kontakt med Ingo på IL förra gången om motor. Han har bra kontakter och tror att han även gjorde en grundlig check/provstart (om det var möjligt).

Värt ett försök...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Sen blir det ju 7hk extra om man tar den komplett, lite mer vikt att släpa på mao (1132kg med chipbart och ABS).
Men det är väl inte fel :) Tror det är svårt att hitta en billigare motor/driv lina som har gått dessa mil. Men om elen skiljer mycket så är det ju lite pyssligt men inte ogörbart. Det kan ju kollas upp, är det bara styret som skiljer är det ju lätt :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply