Det blev ett race den här gången också.
Bra arr av SSK om än lite dyrt och förbenat stressigt. Saknade 2-3 dagars blandat med RHK. Nu hann man inte titta på några andra race utan det var in och ut som gällde. Med 20-30 minuters brake emellan.
Vagnboksbesiktningen tog 5 minuter (Japp gjorde den på banan i år också) och Sune hade inget att klaga på. Skulle vara att jag saknar instansning i buren med FIA ID nr. Men det struntade han i. Trots att jag kört en hel del med bilen så satt jag riktigt dåligt bakom ratten när raceoverall, hjälm och Hanskrage åkte på. Var tvungen att göra lite snabba mods inför söndagens första träning. Det är fortfarande inte helt bra men fungerade för den här gången. Ska nu försöka ändra stolen position lite så jag får mer utrymme för armarna.
Bilen börjar dessutom kännas lite trött och drar mer olja än någonsin. 1 liter fyllde jag på inför kval och när jag tankade på väg hem var nivån låg igen. Så 1 – 1,5l per racehelg. Ska kolla motorns skick. Hoppas på sätt och vis att den är kass så jag får lite mer fart med ny motor. Men det får testerna utvisa.
Sen var det alla inställningar som inte var gjorda. Glömde helt av att kolla upp hur hjulvinklarna var inför säsongstart. Henrik Phil upptäckte att cambern bak ändrats till "neutralläge" Så det får man väl kika på inför nästa körning.
Inför första raceheatet upptäckte jag att det läckte från servon. Förmodligen efter att en Sjua prejjat av mig under bron. (Samma sak hände med Dennis – samma sjua?) Så det var bara att kapa remmen till pumpen så jag slapp bli svartflaggad på racet. Tungstyrt blev det och idag lider jag av en släng av sån där träningsverk i armar och axlar...
Trots det så tyckte jag körningen gick bra. Fick för första gången till jämna tider genom raceheaten. Klantade mig dock två gånger under sista och körde över kerbs och jord i sista kurvan. Kanske var det detta som gjorde att Henriksson knep tredjeplatsen i sista heatet. Otroligt snabb bil du har nu Fredrik! Imponerad!
Just nu är det mailkonversation med Emilio om nya fälgar. Ett par svarta UL är det som gäller. Tänkte egentligen vänta till nästa säsong men jag börjar tröttna på att ha pyspunka hela tiden.
Skulle även vilja testa lite hårdare fjädring bak till nästa race. Men det får plånboken avgöra. Känns viktigare att komma ut på banan! Kul är det ju hur som helst!
En massa film har jag också. Tre kameror var riggade på bilen och under raceheaten fick vi samtliga att fungera. Ska klippa och klistra så kommer det upp så småningom. Mattias har även lovat hjälpa till med ytterligare en frän "PR" film med materialet.
// Per