Att fixa till ett objekt kostar ungefär lika mycket oavsett utgångsobjekt (säkerhetsdetaljer, chassi, fälgar/däck) så det som möjligen skiljer är mängden fix man kan kännas tvingad till för att nå vikterna (jag utgår här från att vikterna för de olika modellerna ger jämna prestanda...)
Klass2 vs Klass1 |
Modell | Klass2 | Klass1 u ABS | Klass1 m ABS |
1,6NA | 1010Kg | 853Kg | 895Kg |
1,6NB | 1010Kg | 809Kg | 849Kg |
1,8 NA | 1100Kg | 963 alt 978Kg | 978 alt 1026Kg |
1,8NB | 1140Kg | 1029Kg | 1080Kg |
1,8NBVVT | 1140Kg | 1080Kg | 1134Kg |
1,8NC | 1100Kg | 926Kg | 972Kg |
2,0NC | #NA | 1176Kg | 1235Kg |
Men för NC är det pilligt att bli av med ABS mm mm.
Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
Skulle jag valt så är en 1,8NB (98-00) lätt att få till vikten på (jag har en NB som iofs har totalvikt på 1140... så mer är överlast

) och vill man sen gå vidare så behöver man inte karva ihjäl sig för att nå vikten för Klass1. Men objekten blir några lappar dyrare än en 1,8NA (finns som 131 alt 133hk, därför två olika vikter för Klass1) som förmodligen är det lämpligaste att sikta på (men då är Torsendiffar inte "obligatoriska" osv osv).