SSM 2014:
Fantastisk helg, vill ge ett stort tack till så många:
- MSCC med funktionärer samt SPVM och RHK för årets bästa helg! :bow2:
- Alla mina medtävlare i Roadsport C, underbar gemenskap både på banan och i depån.
- MX-5 Racing Club med Hdzon i spetsen för support, tält, kall dricka, mm.
- Sponsorn Gärde Wesslau för mat och dricka, mycket uppskattat.
Fick inte den bästa uppladdningen inför SSM pga två sena mekkvällar med bara 5 resp 3 timmars sömn.
Dessutom började inte fredag morgon särskilt bra då bilen började misstända när jag kom ut på motorvägen. Hade motortvättat den kvällen innan och efter avtorkning av tändstiften så gick den bättre, hjärtat kunde trilla ner från halsgropen igen...
Träning:
Hade inte kört en meter på bana på två år så rattrosten satt rejält fast, de två passen på fredagen var uppskattade. Bilen kändes OK, bra balans direkt och Kumho höll kvar greppet bättre över varven än Toyo. Tyvärr är min styrning fortfarande väldigt trög trots att jag nu har rensat styrväxeln helt. Får byta grepp på ratten för att dra/trycka bilen runt kurvorna, inte helt optimalt...
Kapade 1.2 sekunder till pass 2, fick bättre koll på vilka däcktryck som passade Kumho.
Kval:
Sänkte kalltrycket något innan kvalet, i övrigt inga ändringar. Gick ut som sista bil med 4-5 snabbare bilar framför mig så jag fick flera fria varv innan Blixt och Hallbig kom ifatt. Släppte förbi dem i Idioten och hängde på men hade inte en chans genom vänstern, tror det framför allt berodde på utväxlingen, jag har 5-växlad låda och är tvungen att shortshifta till 3:an innan kurvan och tappar flera meter direkt trots fullgas...
Lyckats plocka ytterligare en halv sekund till 1.12.6 vilket räcker till 13:e plats, ganska exakt där jag hade räknat med att hamna.
Lite intressant jämförelse, om jag hade satt samma tid 2012 hade jag startat 8:a, Roadsport C blir bara tightare och tuffare för varje år.
Race 1:
Tyckte jag kom iväg OK men det kommer bilar förbi på båda sidorna. Tar ytterspår efter Alexander Mullart men han glider ut i gruset och jag följer nästan efter, klarar hålla två däck kvar på asfalten, tappar dock några positioner. Hamnar bakom Bertil och är nog lite frustrerad för jag kör ganska aggressivt, försöker bla dyka på insidan ner i Liton med resultatet att Bertil svänger in mot apex och vi går ihop. Inte så farligt men onödigt, det var mitt eget fel (även om jag inte tyckte det just då...

Får dålig utgång på rakan och Jan-Erik i NC:n smiter förbi. Tar mig ett par varv innan jag lyckas ta tillbaka positionen och då har Bertil och Olle fått en lucka på några sekunder. Närmar mig under de följande varven och är så gott som ikapp på sista varvet, dock har en röd Miata med Alexander dykt upp i backspegeln och jag får köra lite defensivt på korta rakan. Vid Idioten kommer Johan Hedström ut på banan från gräset mellan mig och Bertil och jag tappar fart. Försöker gå om honom på insidan ner mot Liton men kollar snabbt i backspegeln och ser att Alexander är borta. Eftersom jag inte har en aning om var han är så svänger jag ut igen och mycket riktigt, han går om på insidan och jag går i mål på 15:e plats.
Inte helt nöjd med min insats i detta race, framför allt inte kontakten med Bertil och att skänka bort en position i näst sista kurvan...

Men så här i efterhand så var det ganska kul ändå!

Race 2:
Björn Niklasson byter tillbaka till servostyrning under kvällen så jag tänkte testa hans styrväxel för att se om den är bättre men det visar sig att den är trögare än min, så det är nog inte där felet ligger. Justerar lite förspänning på pinjongen och monterar tillbaka. Inför starten vrider jag upp bakre stötdämparna bak två steg för att få bilen att rotera lite bättre och få bort den lilla understyrning jag hade i race 1.
Startar på 15:e plats, får en ganska OK start men hamnar ännu en gång i ytterspår som tredje bil. Finns inte tillräckligt med asfalt så jag hamnar ganska långt ut på gräset och tappar 3-4 positioner. Sedan följer ett antal intesiva varv, ligger bakom Hans Nordström som i sin tur har Jan-Erik och Björn Mullart framför sig. Jag och Hans har en grymt bra fight där det vid några tillfällen är väldigt tight där tom backspeglarna överlappar varandra, men jag tror inte det var kontakt någon gång. Riktigt kul!

Hans lyckas ta sig förbi Jan-Erik vid inbromsningen på korta rakan och jag försöker hänga på, får gå på utsidan i Idioten och det blir mycket tight i utgången, är delvis ute i gräset men lyckas till slut ta mig om. Nu börjar bilen bli ganska överstyrd, känns som bakdäcken har överhettat något pga min justering innan start. Lyckas till slut ta mig om Hans vid inbromsningen efter korta rakan, ganska sen dykning, bra av Hans att se mig och inte svänga in.
Får köra defensivt några kurvor men börjar sedan ladda på för att skapa en lucka. Nästa varv så släpper bakänden oväntat redan vid instyrningen i Kvällsposten, försöker hålla den på ställ men bakdäcken greppar igen och jag skickas rakt fram av banan. Hoppas fortfarande kunna hålla bilen men till slut går det runt och jag får gå på broms, stannar inte förrän asfaltssträngen där ambulansen står parkerad. Fem bilar smiter förbi innan jag kommer ut på banan igen, kommer ut på 19:e plats bakom Ulf Wärnberg, tar det lite lugnt för att se att bilen är OK så det tar ett par varv innan jag kan ta mig förbi Ulf.
Har en lucka fram till Andreas Eckemark och Jan-Erik som tar mig något varv att köra ikapp. Kommer ifatt på sista varvet, går på insidan upp mot Idioten och jag och Andreas går jämsides genom tre kurvor innan jag till slut är förbi.

I mål är jag 17:e, ganska långt ifrån topp 12 som var mitt mål, men racet var så fantastiskt kul att resultatet inte spelar någon roll alls.
Här är filmen från Andreas bil, ska försöka få upp mina egna filmer så snart som möjligt.
https://www.youtube.com/watch?v=VHndnmt ... 4w&index=1
Som sammanfattning kan man väl säga att pga att jag fick dåliga starter så hamnade jag lite längre ner i fältet men det betydde samtidigt att jag var snabbare än bilarna framför vilket gav otroligt roliga race, vilket faktiskt är det viktigaste för mig.