http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-90-9 ... 0076752504
De ser ju väldigt sportiga ut...

Vad bra! Vilken diameter har du på dina fjädrar? Det är ju rätt bra när man kommit ner i standarddimensionerna, då de fjädrarna är både billigare och tillgängliga i fler varianter. Var köpte du dina rör?Per Hammarsjö wrote:Jag har gjort det på mina Koni.. Men vet inte om jag har någon bild på det.. Ska kika!
Ok, han skrev till mig att han inte hade några kit, men det var kanske för specifikt frågat av mig. Jag frågar igen...Per Hammarsjö wrote:Jag lät Pelle på stötdämparexperten fixa med allt. Blev lite dyrare då. Men han har sånt liggande om du vill göra själv.
Jag har inte bilen intill mig just nu..Kommer hem på måndag då kan jag mäta upp dom om du vill.
Jo och visst, men det vore rätt trevligt att kunna ställa höjd och cornerweighta i framtiden. Jag skulle vilja ha bättre koll på var man får tag i olika grejer, så jag frågar lite.Josen wrote:Max har du inte Magnus gamla bil ? Där sitter väl bra dämpare ?
Självklart skall man frågaMax wrote:Jo och visst, men det vore rätt trevligt att kunna ställa höjd och cornerweighta i framtiden. Jag skulle vilja ha bättre koll på var man får tag i olika grejer, så jag frågar lite.Josen wrote:Max har du inte Magnus gamla bil ? Där sitter väl bra dämpare ?Jag funderar lite på helpersprings bak, för fjädrarna är kortare än dämparslaget. Frågan är om det funkar och får plats, de här dämparna verkar inte riktigt vara gjorda för såna "avancerade" lösningar.
Sen kan man väl enkelt uttrycka det som att min bil är bra, men era har blivit bättre sen 2004, eller när det var han gorde några resultat sist. Men han var säkerligen duktigare än mig på att köra, så det är ju största grejen, naturligtvis.
OK förklarar ju struttandet - Gula Koni orkar inte hur länge som helst att hålla emot race-fjädrar. Då har du ju lite options framför dig att välja blandPassar sådär till fjädrarna som ser hyfsat kraftiga ut.
Rydqvist hemsida har en bra tabell som ger en översikt.Är det någon som vet vad det är för motion ratio fram och bak på NA?
Ja, det funkar säkert skitbra, framförallt i förhållande till priset. Du har alltså justerat dem mot stoppet på hård-hållet?Per Hammarsjö wrote:Hej igen..
Har hjälpfjädrar på mina Koni. Eller måste, annars skulle fjädrarna vrida sig när det kränger..
Med gängtuben på så höjer man nivån rejält på dessa dämpare. Nackdelen är ju innandömet som inte tillåter speciellt mycket och att max hårdhet på fjädrarna verkar ligga där jag är. dvs 90 NM. Men det funkar ju för debutsäsong + 1-2 säsonger till.. Eller ja, hur länge man vill.
Jag har ju inte sätt hur länge dom håller för den här typen av körning.
Inställningarna på dämparna kan man ju pilla lite med. Jag har inte gjort tester själv för att se om det går fortare. Är nöjd med beteendet som bilen har nu och då står dämparna på hårdaste.
Jag måste göra något åt mina Koni-dämpare eftersom de inte fungera bra längre. Min tanke vara att lämna in dem för renovering till Stötdämparverkstan. På sikt (kanske till 2010) är planen att bättra på väghållningen med hårdare fjädrar och grövre krängningshämmare. Tänkte vara smart och spara lite pengar/tid genom att slippa lämna in dämparna två gånger (en gång för renovering och en gång för att montera coli-overs). Men jag förstår nu att det inte fungerar att köra med FM-fjädrar och coil-overs som en mellanlösning innan jag tar steget och satsar fullt ut på en bil med race-väghållning (och komfort därefter).Anders Ohlsson wrote:Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Skälet till att sätta ebay coil overs på Konidämparna är att kunna använda 2" racefjädrar. Ska du köra med FM fjädrarna du har finns ingen anledning att skaffa ebay coilovers. Det lär inte passa heller då det är avpassat för annan fjäderdiameter.
Vad är det du vill uppnå?
Ebay varianten är dessutom bara en lös insats som vilar mot ordinarie fjädersäte på dämparen så den kräver ingen montering.Andreas K wrote:Tänkte vara smart och spara lite pengar/tid genom att slippa lämna in dämparna två gånger (en gång för renovering och en gång för att montera coli-overs).
/Andreas K