Beter sig min bil annorlunda för att den inte är lika racepreppad som flera av era bilar?
Förutsättningarna på Knutstorp var:
Bilen är en NA från 1991 med 12000 mil, 116 hästars motorn, en diff som sett sina bästa dagar och en race vikt på ca 1040 kg.
Hjulupphängningen är original (bussningar osv) förutom fjädrar och dämpare där jag bytt till Ksport-kit och jag brukar ha dämparna på hårdaste både fram och bak (fjäderhårdhet är en kompromiss mellan gata och bana med 9.8 fram och 6.5 bak). Sedan hade jag krängningshämmaren från Jackson racing fram i det mjukare av de två lägena.
Hjulinställning gjordes förra året med följande spec:
- Camber fram: -1,6 grader
- Toe in fram: 1/32 tum per sida
- Camber bak: -1,9 grader
- Toe in bak: 1/32 tum per sida
Fick hjälp av Halbig (du är en stjärna) under SSM att ställa in höjden fram och bak. Mätte även upp toe fram och den var nu snarare noll eller lite-lite toe out. Under helgen provade jag att ha lite mjukare inställning på dämparna bak villket hjälpte lite men långt ifrån tillräckligt.
Efter påkörningen på SSM ska jag göra en ny hjulinställning så allt är OK och tänkte då ställa lite mera camber (om det går) samt lite toe out fram. är detta vettigt?
Och hur ska jag göra med krängningshämmarna? Ska jag gå på teorin och montera den grövre JR krängaren bak också eller ska jag gå på pratiken från andra racebilar och köra med främre krängaren i hårdaste läget?
Eller kanske bilen är OK och det är jag som sysslar med "abuse understeer"?
Synpunkter mottages tacksamt.
/Andreas K