Men hur hårt vågar man gå? Jag kör mest på gata och kommer besöka ett antal konbanekörningar och trackdays. Det är inte komforten jag tänker på i första hand utan uppträdandet på lite ojämnare vägar. Slingriga 70-vägar är ju tyvärr inte alltid nyasfalterade. Samtidigt vill jag ju inte välja mjukare än nödvändigt. Mitt mål med bankörningen är att ha kul och lära mig att köra bil "på riktigt", inte jaga varvtid till varje pris.
Lite jämförelsetal:
# Original är 2,9/2,1 kg/mm (1,18/1,18 hz)
# FM är 5,7/4,2 kg/mm (1,65/1,66 hz)
# Tein Basic, SS och Flex i standardutförande är 7/6 kg/mm (1,83/1,99 hz) och ska fungera för mitt användningsområde: "For a daily driver and occasional drifting, autocross or track days, the standard Basic 7/6kg springs are great."
# Det verkar som standard för KSport är 9/6 kg/mm (2,08/2,00 hz) eller där omkring (det varierar lite var man läser). Frågan är om det är för hårt eller om det funkar.
Jag lutar åt att kopiera Teins 7 kg/mm fram men ha lite mjukare bak (knappt 5 kg/mm) för att inte få för överstyrd balans tillsammans med mina H&R 26/16 mm krängningshämmare. Fatcat Motorsports beräkningsblad är suveränt för att få en uppfattning om vad olika chassiförändringar kan innebära