Hur man tvärvänder en dålig besiktning: Läs och lär, alla nybörjare.
Besiktningen börjar med att besiktningskvinnan utbrister: ”Men det är ju en racebil! Den kan du ju inte besiktiga!”

Vidare döms buren ut som olaglig, Sparcoratten får underkänt och bilen kan inte besiktigas eftersom jag ”gjort saker med den”. Men skam den som ger sig... Efter lite lirkande och förklarande att ”Roadsport innebär att bilen måste vara en vanlig gatbil, så denna tävlingsbilen är besiktig många gånger förrut” samt att ”reglementet kräver original motor, så du kan vara säker på att det inte finns trim på denna bil” börjar hon ge med sig lite. Då buren visar sig inte alls vara en bur, utan en helt laglig rullbåge samt att bilen faktiskt inte SKA ha airbag på förarsidan går det bättre. Och till sist, efter att ha kollat att bilen mycket riktigt varit besiktiga förrut, regbesiktigad t o m vid införseln i landet samt att SBPs regler bara nämner att fjädrarna ska sitta kvar på bilen då den lyfts, kan vi sätta igång med besiktningen.
Gött mos!
Då kommer nästa problem: besiktningsdamen når inte pedalerna och Sparco sätet går inte att flytta fram mer.
- ”Kan jag köra bilen genom proven, kanske?”
- ”Njaa, du vet väl inte hur man gör ett bromsprov?”
- ”Nej, men jag känner att jag har grunderna för att lära mig.”.
Sagt och gjort, jag kör bilen genom proverna. Nu kryper det fram att besiktningsdamen har en Porsche 996, som skrämt henne då och då på vått underlag. En plats på SPVMs track day, med löfte om racingförare som intruktör säljs snabbt in. Sedan drar vi 2 snabba varv runt byggnaden för att värma katten och ett extra för att det är kul.
Besöket avslutas med överräckning av ett blankt besiktningprotokal

mot en post-it med ”SPVM.se, Klicka på 6/6 track day” på. Vi får se om hon dyker upp.