Nu har jag lyckats få huvudströmbrytare på plats i bilen med kablage inkopplat som bryter all ström i hela bilen. Den FIA-brytare jag köpte har 1 huvudkontakt och 2 hjälpkontakter. Huvudkontakt ska bryta kontakten mellan batteri och motor, en av hjälpkontakterna ska bryta kontakten mellan tändlås och tändspole och den sista hjälpkontakten (som stänger då de andra öppnar) är till för att bränna upp kvarvarande energi i motorn via ett motstånd.
Jag började med att löda fast kablar på motståndet:

- Motstånd med pålödda kablar.JPG (53.25 KiB) Viewed 7801 times
Sedan monterade jag fast motståndet med buntband på en plåt innanför stereon i mittkonslen. Motståndets ena kabel fästes i en bult i chassiet (jordanslutning) och den andra fästes på hjälpkontaktorn som är ”normally open”
Nästa steg blev att klippa kabeln mellan tändlåset och tändspole. Med hjälp av Haynes manualen identifierade jag att det var den blå kabeln ut från kontakten på tändlåset (gäller för en europeisk 91:a iallafall). För att komma åt att klippa och skarva kabel vid tändlåset är det lämpligt att plocka ur stolen på förarsidan, skruva loss plastkåpan under ratten och sedan lägga sig på rygg med huvudet på pedalerna. När det blå kabeln var klipp skarvades den och respektive ände anslöts till den andra hjälpkontaktorn (som är ”normally closed”).
Efter detta var det dags att kapa batterikabeln. Då denna kabel är ganska grov (20-21 mm2) är det lämpligt att innan man börjar ser till att man har tillgång till kabelskor, kabel, en vass tång och pressverktyg i rätt dimension. Jag har tur och kunde låna verktyg från jobbet (som även hade lite kabelskor och 25 mm2 kabel):

- Pressverktyg för kabelskor.JPG (61.66 KiB) Viewed 7796 times
Min lösning blev att klippa batterikabeln i bagageutrymmet ca 40 cm från pluspolen på batteriet.
Efter att ha pressat på kabelskor skarvades den med en kabel som drogs till ena huvudkontakten på huvudbrytaren i mittkonsolen

- batterikabel skarvad i bagaget.JPG (76.95 KiB) Viewed 7798 times
Andra ändan på den kapade kabeln drogs fram så att skarven kunde göras inifrån kupén (efter att mattor och hatthylleplåten tagits bort)

- kabel till motorn bakom passagerarstolen.JPG (70.98 KiB) Viewed 7800 times
När kabeln som går till motorrummet (via underredet) skarvats ihop och anslutits till den andra huvudkontakten på huvudbrytaren så fästes kablarna med buntband.

- Skarvade kablar fästa med buntband.JPG (69.74 KiB) Viewed 7797 times
För att inte få synliga kablar drogs de genom armstödet till mittkonsolen (där finns en kabelkanal på varje sida i armstödet som är som gjort för 25 mm2 kabel).
Sedan av allt byglade jag en kabel från den stora huvudkontaktorn (där kabeln som går till motorrummet anslutits) till hjälpkontaktorn (som är ”normally open”) som gick vidare till motståndet.
Sist av allt monterades huvudströmbrytare och stereo med lite svordomar (25 mm2 kablar är riktigt styva och ville inte riktigt göra som jag tänkte alla gånger) på plats i mittkonsolen igen:

- brytaren på plats.JPG (79.38 KiB) Viewed 7796 times
Nu återstår bara ett problem innan allt är klart:
Den huvudströmbrytare jag köpte är, förutom att den är otympligt stor, riktigt trög att vrida om. Det innebär att den utvändiga vajern behöver en ordentlig kraft för att kunna vrida om brytaren. Jag hade inte en tanke på det när jag monterade vajerhandtaget mellan vindruta och motorhuv:

- Vajerhandtag vid vindrutan.JPG (41.68 KiB) Viewed 7798 times
Jag fokuserade bara på att få en diskret lösning där handtaget inte tog i vindrutetorkarmekaniken. Resultatet blev en ordentlig böj på vajern vilket nu ställer till det nu när det behövs mycket kraft för att kunna vrida om huvudbrytaren. Så det får bli ännu en sväng till garaget för att få bilen helt redo för vagnsbok.
Sedan hoppas jag på att Ksport-kitet med dämpare och fjädrar jag beställt ska komma nästa vecka så att jag får göra något med bilen som förbättrar varvtiderna och inte enbart säkerheten.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.