DEN VERKAR RYKA LITE!!!!:::))))
Dunderbygge

Grattis!
TackartackatJimmy wrote:Ser ut som om du har en riktig monsterbil där!![]()
![]()
![]()
Den kommer ju gå som en raket med 152hk, <1000kg, fint chassi och en förare som inte fegar i första taget (har jag hört)
Har du några bilder på hur du modifierade länkarmarna för att få mer camber föresten?
gokarting.nu wrote:Robert, du får nog inte den bilen igenom SBP´s avgasprov.
DEN VERKAR RYKA LITE!!!!:::))))
Dunderbygge![]()
Grattis!
Hej,Niklas Falk wrote:Robert,
Normalt ligger förlusterna i Miatans drivlina på runt 20hk (med lite variation), fick ni verkligen ut 130 på bakhjulen?
De flesta rullar brukar visa liknade värden på bakhjulen (lite varierande på hur väl däcken fungerar med rullen, lufttryck etc), men drivlineförlusterna och motoreffekten varierar minst sagt.
Och en tuningfirma säljer inte effekt i asfalten på tävling, de säljer papper med stora siffror. Dvs det finns ingen anledning för dem att ha en bänk som räknar lågt på motoreffekten.
Men mäter du 130+ på naven på en Rototest så är det väldans bra optimerat (lite så man börjar bli intresserad av insugskammen).
För 8 år sen hade min 116 på bakhjulen (på de rullarna framräknat till 134.6 i motorn), vi får väl se om du försvinner i fjärran extremt mycket (15 hk och 100kg ska ge mer än bara märkbar skillnad).
Tänk även på om drivlineförlusterna räknas fram till att vara mycket högre så kommer ALL den effekten värma växellåda och diff, med 5-6Kw extra så bör det bli väldigt mycket varmare än för alla andra (räcker ju att värma ett hus)...
Attans, det missade jagFredrik Henriksson wrote:Psykning på hög nivå!!![]()
![]()
![]()
Fräck bil!![]()
Men du har missat det viktigaste! Det är inte förarskills, pulver eller hjulvinklar som avgör det är färgen på bilen! Nu hinner du tyvärr inte lacka bilen svart innan säsongen är igång så du får räkna med att se en vy genom vindrutan full av ankstjärtar även i år!
![]()
![]()
Med 119 på hjulen så är det mycket mer normalt, dvs ca 140-142 i motorn med normala förluster, ca 10hk mer än Mazdas Spec (och mindre än 5 mer än reglementet räknar med).ephas wrote:Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Tandkräm?Fredrik Henriksson wrote:"Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?"
Baslåda förstår ni väl...Niklas Falk wrote:Tandkräm?Fredrik Henriksson wrote:"Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?"
Hmm, värt att tänka på. Jag ska som sagt göra ett Rototest under säsongen så får vi se. Men jag tycker också att ca 140-142 låter mer "normalt". Värmen behöver jag ändå, har ju inget värmepaket i bilenNiklas Falk wrote:Med 119 på hjulen så är det mycket mer normalt, dvs ca 140-142 i motorn med normala förluster, ca 10hk mer än Mazdas Spec (och mindre än 5 mer än reglementet räknar med).ephas wrote:Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Du kan ju fundera på hur varm drivlinan blir om du har 6Kw mer värme där än andra.
Jag ber i högsta grad om ursäkt ers HöghetCyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar!Skönt att man har en svart bil i alla fall....
![]()
Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows!![]()
Har du byggt om kylvattendragningen också?
Fönsterrutor är för veklingar eller?
Lycka till på Sturup!
Finns ingen smiley med kungakrona tyvärrephas wrote:Jag ber i högsta grad om ursäkt ers HöghetCyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar!Skönt att man har en svart bil i alla fall....
![]()
Lycka till på Sturup!![]()
Första inlägget editerat med ny info tillagd
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)
Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru!
Cyberoid wrote:Finns ingen smiley med kungakrona tyvärrephas wrote:Jag ber i högsta grad om ursäkt ers HöghetCyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar!Skönt att man har en svart bil i alla fall....
![]()
Lycka till på Sturup!![]()
Första inlägget editerat med ny info tillagd
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)
Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru!![]()
Kör du utan termostat? Annars borde tempen vara korrekt (där det är viktigt). Har du flyttat tempgivaren?
Ska du köra utan rutor, instrumenthus etc etc eller är bilen inte riktigt klar? Vad väger den tomvikt?
Man kan använda distansen från JR "cold air intake" eller göra en kopia. Finns bilder i min byggtråd på rejsa. Det beskriver alla ingående delar ganska bra. Men det går nog att köra utan också om man håller koll på värmen. Eventuellt med en stypbricka istället?ephas wrote: Hur har folk löst det med termostat som kör reroute? Man plockar ju inte vattnet genom den ursprungliga öppningen där termostaten sitter!?
Den enda silvriga NB jag såg på Knutan (i klass C dessutom) var Bertils...ephas wrote:ag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
Då är ju sannolikheten ytterst stor att det var hans, eftersom ingen annan lär ha kört denTorkel k wrote:Den enda silvriga NB jag såg på Knutan (i klass C dessutom) var Bertils...ephas wrote:ag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
Gyllene regeln inom racing: "Andras moddar gör deras bil snabbare, egna moddar tar fram förarpotentialen."Bejon wrote: Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb!![]()
![]()
Hehe, mycket riktigt Fredrik, håller med dig till 100%Fredrik Henriksson wrote:Gyllene regeln inom racing: "Andras moddar gör deras bil snabbare, egna moddar tar fram förarpotentialen."Bejon wrote: Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb!![]()
![]()
![]()
![]()