Orginalboxen lirar inte med startspärren, vilket innebär att bilen inte startar.
Har någon nåt tips på hur göra eller hur man kan koppla förbi startspärren?
Bilen har stått med bortkopplad styrbox och utan batteri i 7månader.
NBFL typ 03:a
Tacksam för alla tips!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Dokumenterat tips på förbi koppling är ju ett bra sätt att göra ett par årsmodellers stöldskydd inaktuellt.
Är de säjer att den boxen startats med den nyckel förr?
Har du testat med min 02box, bara för att se om symptomen är exakt samma (för den är definitivt fel till den nyckeln).
Pratade med "Mazda serviceverkstad" nyss. Säger att de behöver koda om grejorna.
- Det är 600kr + moms om det är lätt ,men på din gamla bil brukar det vara lite bökigare och ta en stund.
1månads kö, men ställ hit bilen så tar vi det när vi hinner.
Ringer några fler..
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Är det bilens ECU som inte kommunicerar med immobilisern?
Eller är det immobilsern som krånglar?
Felaktig nyckel? (felkodad)
Säkringar hela? (Engine fuse, Room fuse, dessa går till Immob.)
Nyckeln måste fungera (d.v.s bilnyckel med rätt kod som samspelar med bilens ECU).
Jag har själv haft ett långt motoruppehåll på min bil, och under tiden förenklat startkretsen, allt finner man inte ut i Mazda:s elschema eftersom all ledningsdragning är inte dokumenterad, vilket jag fann ut när jag börja rota i startkretsen.
**Immobilisern bryter direkt elkretsen till ett "startrelä" som i sin tur styr startmotorsolenoiden.
När du vrider startnyckeln, då ska "startrelät dra om Immobilisern är "OK" (varvid den jordar signalen).
**Bränslepumpsrelät styrs direkt via ECU:n, som i sin tur samarbetar med immobilisern
**Man måste ha kopplingen nedtryckt för att kunna starta motorn, kontrollera att kabeln sitter i kopplingskontakten, eller tag loss kontakten och sätt en bygel i kontakten
Man kan även pilla ihop en "kodare" som ersätter din orginalnyckel, du kan använda vadsom helst i "nyckelhålet" för att starta bilen, haken är den att du måste ha i alla fall 1st orginalnyckel för att kunna konfigurera "kodaren"
Är det bilens ECU som inte kommunicerar med immobilisern? -Ja, det verkar så.
Eller är det immobilsern som krånglar? -Nä, tror inte det.
Felaktig nyckel? (felkodad) -Oh, no..
Säkringar hela? (Engine fuse, Room fuse, dessa går till Immob.) Jag ska kolla dem strax.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Mazda serviceverkstad (den vettigaste av de tre jag kontaktat), sa att för att koda om så behöver man TVÅ nycklar. Själva omkodningen behöver ingen dator utan är " relativt simpel" då man vrider om/tar ut nyckeln i en herrans massa kombinationer.
Jag kommer låta göra detta om ett par veckor. Men jag vill att det ska lira när jag skall besiktiga.
Strax ut och kolla the säkrings.
Tack
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB