Och företaget som gjorde locken åt mig har lagt ner.Lejban wrote:Jupp, fast han hade inga kvar :/Per-Arne Andersson wrote:Har för mig att Henrik Pihl säljer sådana lock?

Och företaget som gjorde locken åt mig har lagt ner.Lejban wrote:Jupp, fast han hade inga kvar :/Per-Arne Andersson wrote:Har för mig att Henrik Pihl säljer sådana lock?
Jag vet inte om du har krockbalken kvar, men annars kommer den vara lite ivägen.Lejban wrote:En väldigt vänlig skäl i Miataklubben har format ett par lock åt mig i makrolon![]()
Då ena kommertäcka för luftintaget till motorn, funderar på hur man ska ta in luft istället. Enklast borde vara att borra ett 4-5cm stort hål i frontbumper under höger blinkers, ser ni några problem med det?
Den tjockare är till tomgångsventilen eller tomgångsmotorn som den också kallas.Lejban wrote:Har böjart pilla lite i garaget igen, har några frågor dessa rör:
Det ena är ifrån kåpån, blir det övertryck där trycks det ut i insugluften och blandas in och förbränns. Borde försämra effekten att blanda in olja? Kan man hitta nån sort ventil här ist?
Den tjockare vet jag inte vad den gör, så vad gör den?
Du skall nog inte plugga tomgångsmotorn för den har en viktig funktion vid kallstart och när man släpper gasen helt. Den kompenserar så att inte motorn dör vid gassläpp (idle drop) och höjer tomgången vid kallstart. Däremot vevhusventilationen kan du plugga i insugsröret och montera filter direkt vid ventilkåpan. SBP godkänner inte detta så du får kunna montera tillbaka röret till insuget vid besiktning. Men om SBF inte godkänner detta så är det catch-tank som gäller i såfall.Lejban wrote:Tack Conny.
Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Conny Lundell wrote:Du skall nog inte plugga tomgångsmotorn för den har en viktig funktion vid kallstart och när man släpper gasen helt. Den kompenserar så att inte motorn dör vid gassläpp (idle drop) och höjer tomgången vid kallstart. Däremot vevhusventilationen kan du plugga i insugsröret och montera filter direkt vid ventilkåpan. SBP godkänner inte detta så du får kunna montera tillbaka röret till insuget vid besiktning. Men om SBF inte godkänner filter till vevhuset så är det catch-tank som gäller i såfall.Lejban wrote:Tack Conny.
Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Conny L