Har börjat tänka lite både på säkerheten och chassiets styvhet. Har idag en CC-båge i min bil och har tittat lite på alla möjliga förstärkningar som brukar göras på Miatorna i form av frog arms, förstärkningsbalkar, krysstag, osv.
Nära på alla förstärkningar skulle ju kunna ersättas av en fullbur som går hela vägen fram till fjädertornen. Men då jag har bilen både som ban-, barn-, och badbil så vill man ju inte ha två strävor gående mellan den befintliga bågen och fram till vindrutans överkant när man inte kör på banan. Borde det i så fall inte vara görbart att bygga en "vanlig" fullbur och sedan ha skruvbara strävor på den platsen?
Om detta nu är görbart, varför har ingen tänkt på det innan?
Jag har sett en del skruvade främre strävor i MX-5 Cup-depån för att underlätta vid besiktningen (slipper montera ur hela buren). Men dessa bilar körs ju inte så mycket förutom under racen och de som kör trackdays/konbana nöjer sig oftast med enbart bågen, därav avsaknad av bred diskussion kring ämnet antar jag.
Studiebesök på SSM på Knutstorp i sommar anbefalles
Victor wrote:Jag har sett en del skruvade främre strävor i MX-5 Cup-depån för att underlätta vid besiktningen (slipper montera ur hela buren). Men dessa bilar körs ju inte så mycket förutom under racen och de som kör trackdays/konbana nöjer sig oftast med enbart bågen, därav avsaknad av bred diskussion kring ämnet antar jag.
Studiebesök på SSM på Knutstorp i sommar anbefalles
Låter som en plan!
Med andra ord borde en erfaren svetsgubbe (typ han i Rolfstorp) kunna lösa det hela och det godkäns av SBF?
Har fått hjälp av min vän som byggt historiska Saabracers, att bygga en skruvbarbur på en CC båge i en Nb -00. Inför byggstart talade jag med SBF besiktningsmannen Bo Karlsson om principerna. Vi köpte sidobågar o vindruterör från Finess som fick anpassas på längden (men ej krökas om) + dörrsträvor som fick krökas + ett diagonalstag i huvudbågen. Främre bågen monterades på en hylla som vi svetsade i tröskeln. Man kan säkert sätta rör fram i hjulhuset, men det gjorde vi inte. Det är ett mycket TIDSKRÄVANDE jobba att passa in rören så att det blir så mkt plats som möjligt inne i bilen.
Inför bygget tittade o fotograferade jag bilarna i Mx 5 depån. Niklas Kristianssons bil har en skruvad Finess bur och Ulf Anderson har om jag minns rätt en skruvad bur gjord av Smen i Rolfstorp.
Inte lärt mig hur man lägger upp bilder, så ring/ mail kan du få ngr bilder o mer synpunkter
Ju fler lösningar man tittar på desto fler saker att tänka på dyker upp.
Det viktigaste är dock att fixa till en så bra körställning som möjligt först, så man vet exakt vart man inte ska dra rör.
Att slå armbågen i dörrsträvan ger ingen fokuserad körning.
Att få till bältesdragningen över axlarna är viktigt.