Tittar lite på utväxlingar med 4.1 diff och 5 växlad eller 6 växlad låda. Ser ut som att en 4.77 diff ger samma resultat i stegning i kombination med den 5 växlade lådan. Hur mycket skiljer det i vikt? En Porsche 968 6 växlad är 35 kg tyngre än 944 S2 5 växlad.
//TL
Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad
Torbjörn Linderson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad
4-5 kg tyngre, mest pga mer drev. Bytte låda i söndags och muskelminnet säger att det stämmer.
Med den 6växlade så droppar varvtalet lite mindre vid växlingar (tätare), så det är vinsten.
Men med 6växlad och 4.875 så blir ettan lite väl låg
Med den 6växlade så droppar varvtalet lite mindre vid växlingar (tätare), så det är vinsten.
Men med 6växlad och 4.875 så blir ettan lite väl låg

-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad
Så här såg det ut för mig med 6 vxl o 4.1:1 i jfr med 5 vxl o 4.77:1 (om det nu var rätt med den däringa Kia slutväxeln):
6 vx av fg vxl 5 vx 4.77:1 fg vxl
1 15,416 14,959
2 9,303 9,006
3 6,749 0,602 6,344 0,704
4 5,154 0,704 4,770 0,752
5 4,100 0,752 3,883 0,814
6 3,456 0,814
Så tätare. Men man kanske skall ha både och.... ser ut som jag skall ner till 1011 kg för målvikt med NA motorn och då med 100 kg förare....
6 vx av fg vxl 5 vx 4.77:1 fg vxl
1 15,416 14,959
2 9,303 9,006
3 6,749 0,602 6,344 0,704
4 5,154 0,704 4,770 0,752
5 4,100 0,752 3,883 0,814
6 3,456 0,814
Så tätare. Men man kanske skall ha både och.... ser ut som jag skall ner till 1011 kg för målvikt med NA motorn och då med 100 kg förare....