Josen wrote:Så allvarligt talat funderar jag på dra mig ur. 3500:- för 1 träning 1 kval och 2 heat ger ca 40 varv. Hela MGCC ligger på 2500:-
Vänta lite tills du får se priset för årets KM-serie (lite mer än indexhöjning om jag är rätt informerad)...
Och kommer det lite bilar/publik till SSM så blir KM ännu dyrare...
Det är ju hela 11 veckor kvar till start, vi får hoppas att fler får tummen ur och serieanmäler sig.
Det pågår försök att få Mazda intresserad, annars är generaltipset att fylla banlicensen till brädden så kostnaden delas av flera. Alternativet är att ragga sponsorer (personliga eller till serien), men då måste man ha nåt värdefullt att erbjuda i motprestation (lite höna eller ägg, sen är inte klubbracing så värdefullt om man inte kan använda det som del i varumärkesbyggande).
SSK tar ju ganska bra betalt för Sveriges billigaste bana. Förra året var det 2300 + träning (400kr för fredagen, minns inte om det var per pass).
Den personliga transpondern har jag nog tjänat in efter säsong tre eller fyra (den kostar inte hyra överallt).
Kostnaderna är inte direkt indexreglerade, banhyrorna går upp snabbare än så. De flesta arrangärer (BMW och Alfa inkluderat) har lite problem att bibehålla det gamla samkvämet när kostnaderna skenar iväg. Det blir mera "jag har minsann betalt" än "kostnaden är så rimlig att jag kan ta lite vekt arr". Kraven öka mao med kostnaderna och samtidigt försöker man förbilliga allt annat vilket gör att det inte känns lika prisvärt.
Det som kan vara lite jobbigt att svälja är att alla på en tävlingshelg betalar för banminuterna (och de är inte billiga). Stora klasser hjälper mao de mindre (eftersom kostnaden inte belastas klassvis som tur är). Detta gör ju att alla tjänar på att locka med så många tävlande som möjligt, oavsett klass.
Att sprida tävlandet på så många platser/klasser som möjligt är ju knappast ett förbilligande sätt iaf. Detta är i mina ögon den främsta anledningen till att köra i en klass och med en arrangör där man passar in oavsett om man är tre bilar eller 20. Ett trebilsheat tror jag inte förarna är villiga att betala fullkostnad för.