http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... 6-2018.pdf
Till 2018 försvinner några av de dispenser som har funnits för bilar som har kört i Roadsport ett tag, se nedan:
6.2.1 Övergångsbestämmelser
I syfte att dämpa kostnader i samband med tekniska regelförändringar så beviljas följande tidsbegränsade lättnader för de bilar som deltagit i någon SPVM deltävling under föregående reglementesperiod 2013-2015;
1. Bilar med monterade bur med sidosträva medges lättnad under 2016 säsong från kravet att ”Dörrarnas struktur och stomme skall vara fabriksstandard och omodifierad”
2. Bilar medges lättnad under 2016 och 2017 års säsonger från kravet att ”Instrumentbräda skall vara fabriksstandard”
3. ”Ej bärande, karossdetaljer skall bibehålla ursprunglig karossform och profil.” Bilar medges under 2016-2017 års säsonger lättnad från ev. behov av återställande av karossform och profil.
Det finns ju några bilar med plastdelar istället för plåt, om dessa har original form är det OK.
Finns bla bakluckor med ankstjärt, främre stötfångare med annan form, urkapade bakre stötfångare, förhöjd hardtop, kanske även breddade skärmar?
Personligen kan jag tycka att förhöjd hardtop kan tillåtas pga säkerhet men detta bör nog kollas med SPVM.
Angående skärmbreddare monterade utanpå original kaross hade jag för mig detta var tillåtet men hittar inte detta i reglementet?