Vad kostade en Caterham med 84 (?) hk?bemeco wrote:C klassen kan ju knappast kallas en instegsklass i Roadsport längre
/ Bengt Metz

Vad kostade en Caterham med 84 (?) hk?bemeco wrote:C klassen kan ju knappast kallas en instegsklass i Roadsport längre
/ Bengt Metz
Vill minnas att jag körde 1.14.4 förra året på SSM då bilen vägde 1075kg, med "gammal asfalt" och utan mina modifieringar. Det var min debut på Knutstorp och tredje ggn jag tävlade. skulle säga att mina resultatförbättringar beror på 4 saker. Jag har lättat ner bilen till 7kg/hk, jag har rimligtvis förbättrat mig själv då jag kört mkt mer sedan dess, jag har ett stabilare chassi pga bur och det ligger ny asfalt på Knutan...bemeco wrote:
Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
1.15 tider på Knutstorp var tills för få år sedan normaltiden för en banprepad Miata
Förarna har på ett vidunderligt vis tränat så mycket att man nästan har tagit 5 sekunder på dessa tider
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar så det måste ju ligga i era träningsmetoder
kanske mer mental eller fysisk träning, säkert under vintersäsongen
/ Bengt Metz
Äh, kom igen nu.Fredrik Henriksson wrote:Att förare blir bättre och optimerar sina bilar ser jag inget konstigt med, sen vet jag också att det finns "Bengt Metzare" i vår klubb som inte gillar utvecklingen men men. Jag skulle inte se något fel i en "MX5-orinal Cup", men nu är det inte det vi kör. Men vill ni ha bort alla som tycker det är kul att fixa med bilen samtidigt som man växer som förare så är det ju bara fortsätta att älta vidare, själv är jag bara mm från att ledsna. Men var då tydliga från början med att säga att det egentligen inte är reglementet som styr vad man får göra utan godtyckliga rättvisebedömmare enligt sedvanlig svensk jantetradition...
Du har gjort allt rätt Fredrik! En Original cup har vi sedan länge avfärdat det vet du. Mer rätt än vad de flesta andra gjort. Inte så konstigt att ironi flyter upp till ytan. Det är alltid den snabbaste som "fuskar" så var det förra året också!Fredrik Henriksson wrote:Vill minnas att jag körde 1.14.4 förra året på SSM då bilen vägde 1075kg, med "gammal asfalt" och utan mina modifieringar. Det var min debut på Knutstorp och tredje ggn jag tävlade. skulle säga att mina resultatförbättringar beror på 4 saker. Jag har lättat ner bilen till 7kg/hk, jag har rimligtvis förbättrat mig själv då jag kört mkt mer sedan dess, jag har ett stabilare chassi pga bur och det ligger ny asfalt på Knutan...bemeco wrote:
Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
1.15 tider på Knutstorp var tills för få år sedan normaltiden för en banprepad Miata
Förarna har på ett vidunderligt vis tränat så mycket att man nästan har tagit 5 sekunder på dessa tider
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar så det måste ju ligga i era träningsmetoder
/ Bengt Metz
Att förare blir bättre och optimerar sina bilar ser jag inget konstigt med, sen vet jag också att det finns "Bengt Metzare" i vår klubb som inte gillar utvecklingen men men. Jag skulle inte se något fel i en "MX5-orinal Cup", men nu är det inte det vi kör. Men vill ni ha bort alla som tycker det är kul att fixa med bilen samtidigt som man växer som förare så är det ju bara fortsätta att älta vidare, själv är jag bara mm från att ledsna. Men var då tydliga från början med att säga att det egentligen inte är reglementet som styr vad man får göra utan godtyckliga rättvisebedömmare enligt sedvanlig svensk jantetradition...
Det tiden var inget att hänga i granenJan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
J-E´s var ju relativt orginal när han körde. Fredrik har jobbat massor med att banta bort vikt och optimera både sig själv och bilen.Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar
Du e go' du Bengtbemeco wrote:Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
Gnällspiken/ Michelingubben
/ Bengt Metz
LÄS Bengt, LÄS!bemeco wrote:Haj Dennis
Varför tror du att jag INTE fuskar![]()
/ Bengt Metz
Det du skriver här Bengt är intressant tycker jag.bemeco wrote:Haj Dennis
Varför tror du att jag INTE fuskar![]()
Ingen kollar ändå om deltagarna i SPVM fuskar, så enligt min mening behövs inget reglemente
Gentlemens agreement borde räcka
![]()
O du Fredrik e kompisarna i MX5 Racing lea vi daj, kör just och hårt
/ Bengt Metz
Jag tycker Fredrik är en frisk fläkt i MX5 Racing som har annamat det här med Racing, MX5 Miata racing i synnerhet(...men vad betyder det här?: O du Fredrik e kompisarna i MX5 Racing lea vi daj, kör just och hårt?)
Betyder: Fredrik, är kompisarna i MX5 Racing inte snälla mot dig, kör just (schyst) och hårt.
Tittade på Mylaps och det ser ut som ni alla ligger på dryga 2.10. Är detta regntider?Niklas Falk wrote:
Nu är det ju varvrekordet på Anderstorp som hägrar. Vette katten vad det ligger på men 1:58 nåt körde Westin ifjol. Under 2 minuter måste du ju
Däck är en riktigt bra grej att sätta gräns på. Det kvittar hur "rå" bil man än bygger så kan du inte åka fortare än gränsen för vad däcken pallar. De skall ju, som du sa häromdagen, också bytas vart år så det blir ju ingen som måste ändra tillbaka sin bil...Per Hammarsjö wrote:Så kan det vara. Men en "enhetsklass" behöver ju heller inte vara så specad. Man kan ju tänka sig att, om man gör en sådan förändring, att man bara sätter gräns för däck och kanske sprut, resten fritt enligt reglementet som då kanske bör vara Roadsport så man även kan dubbelköra två serier?!
Det blir ju helt fel om man ska börja köra specklass. Då är det många bilar som måste byggas om för att platsa.
Vad jag framförallt hade i åtanke med en forumgrupp för deltagare är att driva det vidare med eget heat eller ej. Inte så mycket reglementesfrågor.
Jag håller med; jag åker på vad som helst så länge det är R-däck; priset är en viktig faktor för mig.Fredrik Henriksson wrote:Däck är en riktigt bra grej att sätta gräns på. Det kvittar hur "rå" bil man än bygger så kan du inte åka fortare än gränsen för vad däcken pallar. De skall ju, som du sa häromdagen, också bytas vart år så det blir ju ingen som måste ändra tillbaka sin bil...