Entypsklass enligt Ma5da reglementet , en expansion?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
Josen

Entypsklass enligt Ma5da reglementet , en expansion?

Post by Josen »

Efter det så är det ganska lockande att ta fram Ma5da reglementet (1,6a med minst 940kg med förare) och skapa en entypsklass inför 2010. Med lite regbesiktningsmagi (regbes med bur alt standardrallybil) kan man förmodligen dubbla med Roadsport.
Ja det är mera lockade nu - hade varit godis och slippa traggla med SBP varje år, bygga om bygga tillbaka jada jada. Vi vet ju alla bilarna inte skulle klara SBP på start-plattan. Så varför inte vända på steken och införa ett reglemente inget som hindrar att använda bilarna på gatan också för de som vill :up:
Alfa-cupen har ju detta upplägg med framgång :) dvs Roadsport liknaden men inte krav på SBP. Något att jobba på. Men vi kommer nog till helburar förr eller senare.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Per Hammarsjö

Re: Entypsklass enligt Ma5da reglementet , en expansion?

Post by Per Hammarsjö »

Jag håller med!

Tar iofs inte så mycket tid att lura besiktningen varje år genom att skruva ur prylarna men känns ju lite larvigt att göra det. Allt åker ju på igen oavsett om det är lagligt för gata eller ej.
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Anledningen till att inte skapa nåt helt eget utan att kopiera andra fungerande lösningar är att slippa rota i det på egen hand varje gång det behöver ändras.
Man kan även säga att det är enklare att skylla på nån annan än att ta ansvaret själv :P
Men om man ska jämkas med Engelsmän, Holländare och Tyskar så blir det ju inte alltid som man vill.

Holländarna och englesmännen kör efter samma reglemente och om vi kunde husera del av en nordeuropeisk Cup så hade det ju varit ganska skoj (SSM ligger ju rätt nära Norra Tyskland och engelsmän åker ju hur långt som helst för lite racing).

Det är ju lite problematiskt för de flesta av oss att bygga efter detta reglementet eftersom de även specar dämpare (GAZGold, AVO, SPAX) etc. Ingen av oss passar perfekt men det känns som byggkostnaden inte är så hög (ungefär som vilken annan budgetracingbil som helst).

Det jag kan tänka mig som expansion är att göra en spec för 1,8a också (kanske NA+NB+NBFL med lite olika vikter) men att få 1,6 och 1,8 att tävla på tajta villkor går aldrig (samma heat men olika tabeller och samma frustration över långsamma förare i snabbare bilar som vi har med Roadsport B idag), det har Specmiata visat (de har försökt länge men nu är 1,6orna billiga där)

Huvudsajt http://www.ma5daracing.com/
# 2009 Ma5da MX5 Championship Sporting Regulations (Draft)
# 2009 Ma5da MX5 Championship Technical Regulations (Draft)
Ett exempel på återuppbyggnad av tävlingsbil (Rudy (MaX5Racer, som varit aktiv i annan tråd här).
http://www.ma5daracing.com/forum/viewto ... ?f=8&t=148
Liten Racerapport från engelsmännens vårtest http://ma5daracing.com/files/racereport-2009-launch.pdf

Skulle vi göra det i Sverige så är det nog full bur enligt TR som gäller för vagnbok. Öppen bil med bur är lite mer originellt än hardtop, möjliggör även lite högre bur för de resligare förarna. Men att bygga tävlingsbil för internationellt tävlande kan inspirera lite också (även om man inte använder möjligheten).
Fredrik Henriksson

Post by Fredrik Henriksson »

För en annan som har fel bil, byggt mot Roadsport och dessutom gillar byggande/utveckling av bilen är entypsklass på en 1.6a totalt ointressant. Vi gjorde en liten undersökning för något halvår sedan och intresset för entypsklass var det som fick minst röster. Risken är att ni klabbar till någonting när det precis börjar utveckla sig till något bra där folk kan vara med på sin nivå med vilken miata dom än har. Ingenjörens kreativitet är bra men ibland skruvar man till en setup som är sämre bara för man inte kan låta bli att pilla. ;)

Fattar inte besiktningsresonemanget kring att köra gata och bana. Icke typsgodkända bilar kan burbesiktigas och typgodkända bilar kan ev utnyttja rallyklausulen/paragrafen, vad ett nytt reglemente har med saken att göra får jag inte ihop? :think2: Jag kommer kunna åka med min till kiosken fullt lagligt trotts bur utan att den inte är en entypad 1.6a eller godkänd i något annat reglemente...

Visst vore det kul om några framöver börjar köra enhetscup (kanske tom över nationsgränserna) men få igång roadsport först, sen kommer det säkert bryta sig ur både enhetsivrare och långloppor. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Per Hammarsjö

Post by Per Hammarsjö »

Enhetsklass är ju en sak.

Jag trodde snarare det handlade om att lätta lite på det här med SBP i Roadsport reglementet?

Att besiktiga min bil som rallybil innebär ju att jag bara får köra bilen till och från tävlingsträckor samt mellan verkstäder/garage. Så för mig är inte det lockande.
Vill använda bilen till vardags men förstår samtidigt Josens tänk bakom då jag själv haft samma funderingar. Dessutom möjligör det ju att köpa en färdig racebil från andra länder och delta med minimala modifieringar.

Men vi ska inte gå ifrån Roadsport för en den dag vi verkligen är säkra på att en enhetsklass skulle funka.
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Enhetsklass är ju en sak.
Det är anledningen till att jag bröt ut detta, för att påvisa att det finns färdiga koncept att använda om det finns en mognad för det. Det har potentialen att bli en långsammare Ginetta cup men under halva kostnaden på instegsbiljetten (om man gör jobbet själv). Att de kör på 195 gatdäck och med specade dämpare inverkar en del. Ta sen specat insug, original grenrör, original svänghjul mm så inser man att man får börja om från början (Rudys återbygge ger lite hintar).
Ett risigt 1.6objekt och en nyrenoverad motor är en bra början. Burbygget står nog för minst en fjärdedel av budgeten (15 svarta lappar ser jag som normalt pris för custombygge).

Men om vi är 15st på Falkenberg i höst som funderar på hur vi skall komma vidare och kanske kunna delta inom tävlan på några race i Tyskland, Holland och England så är det krattat i manegen. Jag anser att vi inte är där än.
Men att samåka i minibuss till Zandwoort i oktober kan ju ge massor av svar på frågor.
Per Hammarsjö wrote:Jag trodde snarare det handlade om att lätta lite på det här med SBP i Roadsport reglementet?
För mig är det ganska solklart, för alla dispenser som Roadsport använder så är gatgodkänd (med dimmiga glasögon) ganska viktigt. Skattemärket och blankt besiktningspapper är två ganska enkla tydliga saker. Att det sen förekommer identietkopior (en besiktas och en tävlas det med) ligger på den tävlandes bedrägerikonto.

Att det skall finnas god sannolikhet att kunna komma igenom en kontrollbesiktning och att chassinumret gjort det de senaste 12 månaderna är grundbulten i att vi kan köra med gatgodkänd avgasrening och halv-bur.
Per Hammarsjö

Post by Per Hammarsjö »

Ok, vet att du och jag har haft diskussionen tidigare Niklas och att du även då rättade mig från snedsteget gällande SBP.

Nåja, alltid nyttigt att ha diskussionen igång.
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Nåja, alltid nyttigt att ha diskussionen igång.
Efter diskussionerna med Holländarna (och CGs tolkning av deras engagemang) så låt det inte ointressant att bygga en 1,6racer och kunna bidra till att få igång en lite större snöboll.

Men innan tillräckligt många testat och tröttnat på Roadsportkonceptet så är det svårt att få en egen klass att blomma. Att skapa en racer för enbart internationella lopp känns lite mycket för egen del (med vetskap om hur stora projekt jag slutfört...). Men om man samlar på sig lite olika motorkonfigurationer så kan man ju köra långlopp med samma plattform. Men det är ju som alla andra racebilsbyggen, allt på en gång sas, inte babysteps som verkar fungera bra i Roadsport.
Josen

Post by Josen »

Tycker vi kan både och - finns massa fördelar med SBP men det tar tid och är hyckleri det vet vi alla om reglern "klara en SBP". Själv har jag titta på CAR reglemente som jag uppfattar som en bra kompromiss, inget krav på SBP men annars Roadsport regelementet.
Sen gillar jag enhetesklasser - är bara där men verkligen utvecklas som förare fullt ut.
Men som en kompromiss för att få alla på banan tycker jag vi skall tillåta bilar att köra utom tävlan så länge säkerheten och vagns-boken är OK.

För min egen del handlar det om att jag detta året vill prova nya saker och orkar/har inte tid att passa det full ut till att vara SBP rätt. Så jag köper att vara sist detta året :) Nästa år bygger jag tillbaka och tillbaka igen ;) och är med igen :burnout: Rätt eller fel ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:För min egen del handlar det om att jag detta året vill prova nya saker och orkar/har inte tid att passa det full ut till att vara SBP rätt. Så jag köper att vara sist detta året :) Nästa år bygger jag tillbaka och tillbaka igen ;) och är med igen :burnout: Rätt eller fel ?
Det förekommer att man placerar bilar utom tävlan på dess "rätta" plats i griden och inte sist. Detta pga säkerhetsskäl i mixade klasser, vi är några som vet hur det funkar med A-bilar långt bak i fältet...
Nu kommer du inte vara så snabb men bara för att förklara principen. Utom tävlan blir inga seriepoäng och förmodligen ingen pallplatspokal heller.

Det är alltid en fördel att ha besiktningsperiod som ligger utanför tävlingssäsong, ytterligare en krånglig sak med att ha SBP involverat i bedömningarna.

Men att traila en racebil är inte det enklaste om man bor i lägenhet och inte behöver en dragbil i vardagen, det drar med sig en hel del jox (25m2 garage med ett par 20fots containrar utanför hade suttit fint).
Josen

Post by Josen »

Nu kommer du inte vara så snabb men bara för att förklara principen. Utom tävlan blir inga seriepoäng och förmodligen ingen pallplatspokal heller.
Nej det förstår jag att man får äta 8) - bara jag får rejsa och köra är jag nöjd ;)
Det förekommer att man placerar bilar utom tävlan på dess "rätta" plats i griden och inte sist. Detta pga säkerhetsskäl i mixade klasser, vi är några som vet hur det funkar med A-bilar långt bak i fältet...
Ja ingen höjdare, hoppas får starta på rätt plats. Och är det så att jag stökar för ledande bilar lämnar jag plats givet.
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Förresten, jättebra att du drar upp frågorna till ytan så de kan ventileras :up:
Du är ju inte en så trumpen bråkmakare som det kan verka i texter ibland :think2: :D

Känner man sig osäker så finns det garanterat flera som funderar på samma sak, och det finns ju en (liten) chans att nån hittar detta senare och kan få hjälp (eller bara en ännu komplexare bild) :)
Josen

Post by Josen »

Du är ju inte en så trumpen bråkmakare som det kan verka i texter ibland
Gillar att vara 'bad-boy' ibland ;) Någon måste ta den rollen då och då :D

Nu anmäler jag mig till serien och hoppas på att får ratta :) :banana: Säg till annars om jag inte får köra med kör-förbud :roll: ;)

/Joachim
CG Leijonhufvud

Post by CG Leijonhufvud »

haj!, vill bara inflika kring vad Niklas nämnde, jodå Holländarna är riktigt sugna på att få med oss i deras koncept, och de är till och med villiga att göra vissa justeringar i sitt reglemente. Som läget är finns det faktiskt inte speciellt många klubbar som likt oss fokuserar på Miata-racing/bankörning i norra Europa. Har skickat ett PM till dem (Niklas har snabbkollat) där vi tar upp några av de mest vesäntliga punkterna.

Det som dock nu gäller är att få inhop ett gäng som kan åka ner till Holland i oktober, återkommer med mer utförlig info så snart jag fått svar.
CG Leijonhufvud
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

CG Leijonhufvud wrote:Det som dock nu gäller är att få inhop ett gäng som kan åka ner till Holland i oktober, återkommer med mer utförlig info så snart jag fått svar.
Förslag:
Mazda sponsrar med hyra av två minibussar för transport till studiebesöket (eller tre om det blir så många intresserade).

Om vi lyckas få dit 1-4 tävlingsbilar som deltar utom tävlan så är det en jätteskoj bonus.
FIAhjälm (kan ju lånas) och en 2kg handsläckare är det som jag saknar (förutom exakt info om hur läget är (bilstatus tex) efter MGCC Höstrace i början av oktober, men det vet ju ingen).

Gällande reglementen mm så kan vi ju påverka lite men att få in Roadsports frihet skulle förstöra deras koncept. Jag har baar skumläst deras tekniska reglemente men jag hittar inga jättekollisioner gällande gatgodkännandet (tillåtna modifikationer måste ju inte utföras).
CG Leijonhufvud

Post by CG Leijonhufvud »

Not, i deras tävlingsprogram ingår även denna bana, tydligen väldigt omtyckt av Miata-folk. Ligger hyggligt bra till även för oss (inför tankar för framtiden) :wink:

http://www.motorsportarena.com/default.aspx?ID=63#
CG Leijonhufvud
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Lite rosenröda drömmar
http://www.tsl-timing.com/brscc/2009/91331.pdf sidan 25 tex :banana:
Josen

Post by Josen »

Vill utöka förslaget att bilar som deltar i MX5-Cup inte behöver klara SBP men deltar i Roadsport racen när det händer

Fördelar
+ Underlättar/förbilligare för ägrare som använder sina bilar som rena räsers
+ Öppnar för att köpa bilar som inte är SBP-reggade ( håller nere kost för tävlingsbilen )
(Halvrisiga objekt från Tyskland är inte dyra....)
+ Enklare att bygga tävlingsbilar - utan att behöver tänka klara 'SBP'.....
+ Öppnar för cross tävlingar med utlänska serier
+ Bilen kan köras i andra serier lättare ( lång-lopp osv...)

De som vill kör givetivs vidare med SBP och deltar även om Roadsport poängen

Tilläggs krav
De som kör i MX5 Cup måste ha hel-bur ( utesluetet är bilar som är SBP besiktigade )
Öppnar för tävlingar med andra klubb tävlingar ( BMW, Alfa, PCR )

Att lösa ut
- SPVM tillåter att icke SBP bilar åker med dem ( men följer övrigt reglementet )
- Kontroll av bilarna ( vi skapar en teknisk grupp (utsedd av styrlesen) i klubben som besiktigar bilar på tävlingar

Bra va ? :)

/Joachim
Post Reply