Jag håller på med en liknande resa som du. Har varit sugen på Miata länge och ville ha en så kallad "kompromissbil" som jag kan börja köra bana med men som jag även kan ha som kul sommarbil.
Letade efter "färdigt" men under tiden som jag övervakade marknaden var det bara ett fåtal bilar ute till salu som hade båge, chassiuppdateringar mm. och det var alltid en massa annat på dessa bilar som rost, bucklor, total avsaknad av inredning osv. som gjorde att de inte riktigt passade mitt ändamål ändå.
Ska man tävla eller bara köra bana, så funkar ju så klart en renskrapad bil ypperligt men för mitt syfte var ingen riktigt perfekt och då kändes det extra motigt att lägga uppåt 70-80' för en bil som egentligen inte riktigt var vad jag ville ha.
I slutändan blev det en NB som i princip var helt original och sen dess har jag satt in båge (den båge som passade mig bäst), stol, bälte gjort lite småsaker och nyss beställt nya dämpare. Jag har också hunnit med att köra på bana 3 gånger och även gjort roliga dagstripper och bilsemester med sambon till Åland.
Har lärt mig massor om min bil under tiden också och de ändringar som görs har jag full koll på vilket kan vara rätt bra den dagen något strular för då vet jag att felet inte beror på att någon annan tagit bort någon del, klippt någon kabel osv.
Att köpa färdigt hade varit mycket smidigare, men nu får jag förhoppningsvis bilen som jag vill ha den från start och lär mig också från start hur olika delar påverkar dess uppträdande.
Men återigen beror det ju på syfte. Ska man bara köra bana, kanske tävla och verkligen pressa allt till max så får man ju räkna med lite skrap och race patina och då kan man ju köpa en färdig rejsbil från start men vill man inte gå hela vägen så finns det rätt begränsat med objekt ändå som har den spec man vill ha.
Men jag kan hålla med om att du borde behålla din fina NA i originalskick och vårda den ömt, och sen köpa nåt du kan köra skiten ur med gott samvete