så jag la den här

Måste hjälmen var godkänd eller duger crosshjälmen (integral) på licenskursen i Lindköping?
(Ska köpa en riktig men kanske inte behöver stressa till dess.)
Svederud wrote:PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Niklas Falk wrote:2004 gick det finfint med en Harddog Sport
Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.
Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)
Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
DS
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
Hur de bedömer hardtop (krav på båge eller inte) är nog bäst att stämma av med Östergötlands BF.Stefan Hemström wrote:![]()
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
PS.
DS![]()
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Enklast är väl att kolla upp det med arrangören.hdzon wrote:Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
PS.
DS![]()
Någon som vet
hdzon wrote:Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
PS.
DS![]()
Någon som vet
Har har normalstort huvud = M.Fredrik Henriksson wrote:vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
Om du har nära till en MC-butik kan du gå in och prova en hjälm med storlek 56. Passar den storleken har jag hjälm du kan låna.Andreas K wrote:Har har normalstort huvud = M.Fredrik Henriksson wrote:vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
Biltema hjälmen är en motorcykel hjälm. ECE 22:05 är en standard för motorcykelhjälmar. Den är inte godkänd för biltävling enligt någon av SBFS:s olika standards:daniel.pero wrote:NU finns det billiga hjälmar att köpa på Biltema
som faktiskt jag tror är godkända för denna verksamhet.
Rätta mig om jag har fel
Integralhjälm
Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137009
Om TF skall användas och inget SBF-reglemente så sätter man vilka krav man känner för (dvs samma som färd på annat ställe där TF används).Per Hammarsjö wrote:Men godkänd på våra sprintträffar antar jag?
Jag skickade ett mail för några dagar sedan då jag är osäker på om jag betalat, har inte fått svar än. Min bankspec går bara någon månad bakåt.Per Hammarsjö wrote:Se PDF:
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf
Ska maila ut infon också.. Många som inte betalat ännu..
// Per