Miata ECU+immobiliser
Miata ECU+immobiliser
Är det någon som vet hur smart ECU:n är? Jag vill gärna bli av med Immobilsern, den stänger av bränslepumpen (via relä) om inte rätt nyckel sitter i tändingslåset, startmotor går dock runt vid startförsök, men startar ej. Undrar dock om det kan vara så att man kan aktivera bränslepumpsrelät manuellt och motorn startar då.
Verkar för enkelt i mitt tycke att MAZDA missat förregla tändingen också men det är bäst att fråga (eftersom överraskningar förekommer) innan jag börjar testa själv.
Verkar för enkelt i mitt tycke att MAZDA missat förregla tändingen också men det är bäst att fråga (eftersom överraskningar förekommer) innan jag börjar testa själv.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Miata ECU+immobiliser
Du behöver inte bara bränsletryck, du behöver tändning och att spridare gör rätt saker.
01-05 har ju immon i ecun så en kan ha rätt bra koll på just bränsle och tändning.
Men säker är jag inte, 98-00 med immon separat är enklare.
01-05 har ju immon i ecun så en kan ha rätt bra koll på just bränsle och tändning.
Men säker är jag inte, 98-00 med immon separat är enklare.
Re: Miata ECU+immobiliser
Hej!
Jag har liknande problem som du på min 2001 NB. Ibland startar bilen och ibland inte. Just nu är den stendöd. Motorn går runt men den startar inte. Har du hittat någon lösning?
Jag har liknande problem som du på min 2001 NB. Ibland startar bilen och ibland inte. Just nu är den stendöd. Motorn går runt men den startar inte. Har du hittat någon lösning?
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
Re: Miata ECU+immobiliser
Som Niklas nämde så styr ECU:n tändning och insprut men först måste Immoblisern fungera och ge "klartecken" för att det ska ske något överhuvudtaget, och det är en massa grejor som kan strula förutom själva startsystemet, jag har haft hjälp av Torque som är ett program för Androidtelefoner för kontrollera felkoder i bilen. Gratis verision finns och funkar bra tycker jag.
Ett första tips, hör du bränslepumpen gå varje gång när du vill starta bilen?
Startsystemet fungerar enl. följande under förutsättning att allting fungerar normalt.
1. Startnyckel i låset
2. Nyckeln läses av immobilisern
3. ECU:n får klartecken av immob. att start är möjligt, säkerhetslampan slocknar
4. Starter-Interlock-Switch (vilket är ett relä) som aktiveras av ECU:n drar, och är redo att släppa fram ström till startmotorsolenoiden.
5. Vrid startnyckel, Startmotorsolenoiden får nu ström via via
Startnyckellåset--->Starter-Interlock-Switch--->Startmotorsolenoid
Generell åtgärd på elektriska kontakter i gamla bilar, koppla loss dem spruta på kontaktspray låt verka några minuter torka av koppla ihop igen. Det kan bildas oxider på kontakter med tiden, vilket påverkar ledingsegenskaperna negativt.
Felsökning av startkrets (Immobiliser):
1. Lyser säkerhetslampan, den ska slockna efter en kort stund efter att nyckeln satts i låset? Om svar ja, Orsak fel nyckel eller fel i avläsningen av nyckel, eller kass immobiliser
2. Immobilsern är OK, d.v.s säkerhetslampan har slocknat efter en stund.
3.Kontrollera att Shift-Interlock-Switch har dragit, mät spänningen över reläspolen,den ska vara normalt minst 12V
4.Starta motorn, eller Koppla ifrån matningskabeln till startmotorn (den grova kabeln), nu kan du kontrollera på ett säkert sätt om startmotorsolenoiden drar som den ska utan att startmotorn går runt, och samtidigt även får en bekräftelse att Shift-Interloch-Switch fungerar som den ska, d.v.s hela kretsen från Startnyckel, Immob, till Startmotorsolenoid
5. Starta motorn om du inte har gjort det i fööregående punkt
kolla dessa bilder också
Ett första tips, hör du bränslepumpen gå varje gång när du vill starta bilen?
Startsystemet fungerar enl. följande under förutsättning att allting fungerar normalt.
1. Startnyckel i låset
2. Nyckeln läses av immobilisern
3. ECU:n får klartecken av immob. att start är möjligt, säkerhetslampan slocknar
4. Starter-Interlock-Switch (vilket är ett relä) som aktiveras av ECU:n drar, och är redo att släppa fram ström till startmotorsolenoiden.
5. Vrid startnyckel, Startmotorsolenoiden får nu ström via via
Startnyckellåset--->Starter-Interlock-Switch--->Startmotorsolenoid
Generell åtgärd på elektriska kontakter i gamla bilar, koppla loss dem spruta på kontaktspray låt verka några minuter torka av koppla ihop igen. Det kan bildas oxider på kontakter med tiden, vilket påverkar ledingsegenskaperna negativt.
Felsökning av startkrets (Immobiliser):
1. Lyser säkerhetslampan, den ska slockna efter en kort stund efter att nyckeln satts i låset? Om svar ja, Orsak fel nyckel eller fel i avläsningen av nyckel, eller kass immobiliser
2. Immobilsern är OK, d.v.s säkerhetslampan har slocknat efter en stund.
3.Kontrollera att Shift-Interlock-Switch har dragit, mät spänningen över reläspolen,den ska vara normalt minst 12V
4.Starta motorn, eller Koppla ifrån matningskabeln till startmotorn (den grova kabeln), nu kan du kontrollera på ett säkert sätt om startmotorsolenoiden drar som den ska utan att startmotorn går runt, och samtidigt även får en bekräftelse att Shift-Interloch-Switch fungerar som den ska, d.v.s hela kretsen från Startnyckel, Immob, till Startmotorsolenoid
5. Starta motorn om du inte har gjort det i fööregående punkt
kolla dessa bilder också
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Miata ECU+immobiliser
Tack Jarmo! Grymt bra svar.
När allt är som det ska tänds kontrollampan en stund och slocknar efter ca 2 sekunder. Men sedan igår så tänds aldrig kontrollampan. Jo föresten den tändes efter en paus på ca 15 minuter och då startade bilen. Jag stängde av den och sedan dess går det ej att starta. Jag vill tillägga att föregående ägare har haft bilen på Mazdaverkstad i Stockholm många gånger för detta felet men de hittar inget fel. När bilen har varit där har den startat. Felet kommer och går.
Jag kan mycket om bilar men har aldrig jobbat med denna typ av problem.
Utifrån min beskrivning har du något förslag till nästa åtgärd?
Har du bilder på de komponenter som finns i elschemorna? Lättare att veta vilka kontakter jag ska ta isär och rengöra.
Jag planerar att montera kompressor i vinter och vill att allt ska fungera innan jag installerar kompressorn. Jag ska se vilken kompressorkitt som är lämpligast och vad jag bör undvika.
När allt är som det ska tänds kontrollampan en stund och slocknar efter ca 2 sekunder. Men sedan igår så tänds aldrig kontrollampan. Jo föresten den tändes efter en paus på ca 15 minuter och då startade bilen. Jag stängde av den och sedan dess går det ej att starta. Jag vill tillägga att föregående ägare har haft bilen på Mazdaverkstad i Stockholm många gånger för detta felet men de hittar inget fel. När bilen har varit där har den startat. Felet kommer och går.
Jag kan mycket om bilar men har aldrig jobbat med denna typ av problem.
Utifrån min beskrivning har du något förslag till nästa åtgärd?
Har du bilder på de komponenter som finns i elschemorna? Lättare att veta vilka kontakter jag ska ta isär och rengöra.
Jag planerar att montera kompressor i vinter och vill att allt ska fungera innan jag installerar kompressorn. Jag ska se vilken kompressorkitt som är lämpligast och vad jag bör undvika.
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
Re: Miata ECU+immobiliser
Intermittent fel som man säger på fackspråk, skitjobbigt med ett fel som kommer och går oregelbundet!
Jag hade själv ett sådant fel som kom och gick, motorlampan tändes och bilen började gå illa, fick stanna vid vägkanten och vänta 20-30min, sedan gick bilen att köra så at tjag kunde ta mig hem.
Felsökningen vid detta tillfälle bestod av att starta bilen i garaget och låta den gå på tomgång, sedan började jag att rycka i alla kablar som gick till olika kontakter till motorn. När jag ryckte i kontakten till knacksensorn så dog bilen med en gång, och detta kunde jag upprepa flera gånger. Det visade sig att skärmen på kabeln hade gått av.
När du försökte starta bilen igen och den ej startade,
** lyste säkerhetslampan då?
** gick startmotorn runt?
** hörde du pumpen gå?
** är MAIN relay dragen? -- ger ström till insprut, ska vara dragen vid start
Felsökning, förslag att man kontrollerar grundläggande saker först
1. Kolla jordningen
*från batteri, chassi, PPF, motor-->chassi ,
*uppe på motor på insug, bakom motor på topplocket,
*inne i motorrummet.
*Under instrumentpanelen förarsida,
*Under instrumentpanel vid höger dörr,
2. Kolla säkringar/kontakter i motorrummet
3. kolla MAIN relä (i säkringslåda motorrum)
4. kolla Bränslepumpsrelä
5: kolla avvikelser i anslutningar i säkringspaket i mottorrum, kontakter, och anlutningar
Olika reläer finns i motorrum vid säkringar, och under instrumentpanel förarsida
*** Vid startförsök och motorn startar ej,
** lyser säkerhetslampa?
** slår bränslepumps relät till?
** kan du höra pumpen en kort stund?
Jag hade själv ett sådant fel som kom och gick, motorlampan tändes och bilen började gå illa, fick stanna vid vägkanten och vänta 20-30min, sedan gick bilen att köra så at tjag kunde ta mig hem.
Felsökningen vid detta tillfälle bestod av att starta bilen i garaget och låta den gå på tomgång, sedan började jag att rycka i alla kablar som gick till olika kontakter till motorn. När jag ryckte i kontakten till knacksensorn så dog bilen med en gång, och detta kunde jag upprepa flera gånger. Det visade sig att skärmen på kabeln hade gått av.
När du försökte starta bilen igen och den ej startade,
** lyste säkerhetslampan då?
** gick startmotorn runt?
** hörde du pumpen gå?
** är MAIN relay dragen? -- ger ström till insprut, ska vara dragen vid start
Felsökning, förslag att man kontrollerar grundläggande saker först
1. Kolla jordningen
*från batteri, chassi, PPF, motor-->chassi ,
*uppe på motor på insug, bakom motor på topplocket,
*inne i motorrummet.
*Under instrumentpanelen förarsida,
*Under instrumentpanel vid höger dörr,
2. Kolla säkringar/kontakter i motorrummet
3. kolla MAIN relä (i säkringslåda motorrum)
4. kolla Bränslepumpsrelä
5: kolla avvikelser i anslutningar i säkringspaket i mottorrum, kontakter, och anlutningar
Olika reläer finns i motorrum vid säkringar, och under instrumentpanel förarsida
*** Vid startförsök och motorn startar ej,
** lyser säkerhetslampa?
** slår bränslepumps relät till?
** kan du höra pumpen en kort stund?
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Miata ECU+immobiliser
Hej!
Jag hittade felet!!!
Jag kollade MAIN relä i säkringslåda motorrum. Det sitter någon typ av specialsäkring till relät och det var inte nertryckt i botten. Det satt nästan löst. Jag tog bort det och när jag satte tillbaka det såg jag att det inte hade suttit i botten. Tänk att bilen har varit på märkesverkstad flera ggr utan att de har hittat felet.
Superstort TACK Jarmo !!!
Jag hittade felet!!!
Jag kollade MAIN relä i säkringslåda motorrum. Det sitter någon typ av specialsäkring till relät och det var inte nertryckt i botten. Det satt nästan löst. Jag tog bort det och när jag satte tillbaka det såg jag att det inte hade suttit i botten. Tänk att bilen har varit på märkesverkstad flera ggr utan att de har hittat felet.
Superstort TACK Jarmo !!!
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
Re: Miata ECU+immobiliser
Toppen att det löste sig , den säkringen 100A eller är den på 80A på din bil, den sitter fast med en bult med 10mm skalle, ska man byta säkring så måste den lossas först.
Både insprut och bränslepump matas via EgI Main, för att öka livslängden på denna så kan man mata bränslepumpen från en egen säkring och relä, ett tips från andra sidan Atlanten.
Både insprut och bränslepump matas via EgI Main, för att öka livslängden på denna så kan man mata bränslepumpen från en egen säkring och relä, ett tips från andra sidan Atlanten.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Miata ECU+immobiliser
Det var den som sitter längst fram i färdriktningen.
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
Re: Miata ECU+immobiliser
Hej igen!
Lyckan varade inte så länge. Samma fel igen. Det enda som inte sker är att kontrollampan inte tänds och inte heller slocknar efter 2 sekunder. Main relät drar. Pumpen går några sekunder efter startförsök. Startmotorn går som den ska. Jag har haft isär alla kontakter i lådan där main reläet och säkringarna är placerade. Det verkar vara något med startspärren men jag är inte kunnig över den funktionen. Har du förslag till nästa åtgärd?
Lyckan varade inte så länge. Samma fel igen. Det enda som inte sker är att kontrollampan inte tänds och inte heller slocknar efter 2 sekunder. Main relät drar. Pumpen går några sekunder efter startförsök. Startmotorn går som den ska. Jag har haft isär alla kontakter i lådan där main reläet och säkringarna är placerade. Det verkar vara något med startspärren men jag är inte kunnig över den funktionen. Har du förslag till nästa åtgärd?
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
Re: Miata ECU+immobiliser
Du skrev tidigare att Huvudsäkringen satt lös, den ska inte sitta löst, då är inte skruvarna åtdragna som håller säkringen ansluten, se bifogad bild, (den röda skruven), det sitter en på andra sidan också, kolla så att de är åtdragna.
Skulle de skruvarna vara lösa så skulle du troligtvis även ha värmeskador i säkringsblocket.
Varningslampan, är du säker på att den fortfarande är hel? byt med en annan som du vet är hel.
Immoben sitter under rattstången,
--Tag bort kåporna runt rattstången, lossa kontakten[/b kolla anslutningarna,] och mät spänning
**Du ska ha 12V mellan BLK/WH och BLK
**Du ska ha 12V mellan BLU/RED och BLK
***Mikrobrytaren, lossa kontakten kolla dess funktion, OHM-mät sätt i startnyckeln och mät mellan trådarna som går till mikrobrytaren, det ska bli en slutning när nyckeln aktiveras d.v.s 0 OHm. (Mitt tändlås är borttagen , kopplade ihop ledarna som gick till mikrobrytaren och det funkar fint!)
****Kolla Coilen, d.v.s spolen som läser av nyckeln, Ohm-mät och kolla ledningarna
----Kanske måste du plocka bort hela instrumentpanelen för att göra följande
****Kolla jorden, den svarta (BLK) följ den fysikst från kontakten till jordpunkten, är den lös?!!
OHM-mät ledaren ända till ända också, för att verifiera att inget avbrott finnes i ledaren vicka på ledarna vid mätning.
Ovanstående är Immob-relaterat, har du några felkoder, kolla med Torque appen innan du börjar med ovanstående felsökning, hämta den till din mobiltelefon, och köp en OBD2-plugg, misstänker att det kan vara något annat som spökar, det är jobbigt med alla saker som måste uteslutas!!
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... oth-p48861
Skulle de skruvarna vara lösa så skulle du troligtvis även ha värmeskador i säkringsblocket.
Varningslampan, är du säker på att den fortfarande är hel? byt med en annan som du vet är hel.
Immoben sitter under rattstången,
--Tag bort kåporna runt rattstången, lossa kontakten[/b kolla anslutningarna,] och mät spänning
**Du ska ha 12V mellan BLK/WH och BLK
**Du ska ha 12V mellan BLU/RED och BLK
***Mikrobrytaren, lossa kontakten kolla dess funktion, OHM-mät sätt i startnyckeln och mät mellan trådarna som går till mikrobrytaren, det ska bli en slutning när nyckeln aktiveras d.v.s 0 OHm. (Mitt tändlås är borttagen , kopplade ihop ledarna som gick till mikrobrytaren och det funkar fint!)
****Kolla Coilen, d.v.s spolen som läser av nyckeln, Ohm-mät och kolla ledningarna
----Kanske måste du plocka bort hela instrumentpanelen för att göra följande
****Kolla jorden, den svarta (BLK) följ den fysikst från kontakten till jordpunkten, är den lös?!!
OHM-mät ledaren ända till ända också, för att verifiera att inget avbrott finnes i ledaren vicka på ledarna vid mätning.
Ovanstående är Immob-relaterat, har du några felkoder, kolla med Torque appen innan du börjar med ovanstående felsökning, hämta den till din mobiltelefon, och köp en OBD2-plugg, misstänker att det kan vara något annat som spökar, det är jobbigt med alla saker som måste uteslutas!!
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... oth-p48861
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Miata ECU+immobiliser
Tack Jarmo!
Lampan funkar. Felet kommer och går. Jag ska mäta och se. Jag har hittat en firma i England som har en lösning men jag ska börja med att mäta lite.
Lampan funkar. Felet kommer och går. Jag ska mäta och se. Jag har hittat en firma i England som har en lösning men jag ska börja med att mäta lite.
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
Re: Miata ECU+immobiliser
Nu funkar bilen som den ska. Jag har köpt en modifierad Imobilizer och en beg ECU från Autobits i England. Kostade runt 2700kr och efter en vecka med flera starter och en timmer körning i kväll med flera starter kan jag konstatera att startproblemet är borta. Stort tack för all hjälp med felsökning. Tack vare den visste jag var felet fanns och vågade beställa delarna.
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
Re: Miata ECU+immobiliser
Man sitter med "skägget fast brevlådan" när Immoben strejkar, jäkla skit att den finns i våra bilar! Gott att bilen din funkar igen!
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...