Hjullager som släpper ut fett
Hjullager som släpper ut fett
Det nya hjullagret som blev monterat på Gelleråsen har släppt ut fett in mot hubb:en.
Det känns inte ok. Eller? Har någon sett fett komma ut på nya lager och att det sedan slutar komma ut???
Det känns inte ok. Eller? Har någon sett fett komma ut på nya lager och att det sedan slutar komma ut???
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Hjullager som släpper ut fett
Man pillar isär och byter fett till nåt som tål extremare värme, eller kyler bromsar nav bättre.
En annan lösning är att inte köra på Gelleråsen
En annan lösning är att inte köra på Gelleråsen
Tack för tipset . Ska kolla på det!
Ändå är jag orolig av att ha fett skvättande så nära bromsarna. Borde inte tätningen på lagret hålla kvar fettet även om fettet går lite för varmt
Ändå är jag orolig av att ha fett skvättande så nära bromsarna. Borde inte tätningen på lagret hålla kvar fettet även om fettet går lite för varmt
Den lösningen är uteslutenNiklas Falk wrote:En annan lösning är att inte köra på Gelleråsen
- Niklas Falk
Fettet smiter ut eftersom det smälter alt separerar. Tätningen håller inte för vätska.
Så såg mina ut också. Verkligen runnit ut fett.
Blev lite besviken på ersättningslagrerna dock. Kunde inte flytta över mina extra långa pinnbultar för plinesen va anorlunda och pinnbultarna på den nya va verkligen i kortaste laget.
Blev lite besviken på ersättningslagrerna dock. Kunde inte flytta över mina extra långa pinnbultar för plinesen va anorlunda och pinnbultarna på den nya va verkligen i kortaste laget.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Mats Lundin
Jag bytte till långa hjulbultar och det funkade även om splinesen var annorlunda.
När man (jag) knackar i den nya bulten skapas egna spår för splinesen och bultarna sätter sig. Ser inte att det alls är något problem med det, godset är mjukt nog för nya spår.
När man (jag) knackar i den nya bulten skapas egna spår för splinesen och bultarna sätter sig. Ser inte att det alls är något problem med det, godset är mjukt nog för nya spår.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Tack för all input.
Det är också min erfarenhet.Mats Lundin wrote:Jag bytte till långa hjulbultar och det funkade även om splinesen var annorlunda.
Följer tipset från Niklas. Fått isär IL Motorsport-hubben och väntar på att bättre fett ska anlända. Följer i stort beskrivningen jag hittade här.Niklas Falk wrote:Man pillar isär och byter fett till nåt som tål extremare värme, eller kyler bromsar nav bättre
- Niklas Falk
Om du spräcker plasthållaren för kulorna så kan jag nog krafsa fram nån ur samlingen med slut nav jag samlat på mig.
SKFs support var inte så hjälpsam när jag ringde och frågade om plastkorgarna fanns som reservdel
SKFs support var inte så hjälpsam när jag ringde och frågade om plastkorgarna fanns som reservdel
Jag som är feg då Vill inte att de börjar snurra när man vill ha loss muttern på hjulenMats Lundin wrote:Jag bytte till långa hjulbultar och det funkade även om splinesen var annorlunda.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Hej Johan
Vad har du hittat för lämpligt "racingfett"?
Hälsn Ulf G
Hälsn Ulf G
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
- Niklas Falk
AmsOil 2000 fungerar fint
Red Line CV-2.Ulf G wrote:Hej Johan
Hälsn Ulf G