Hej
Nu har kopplingen till slut gett upp på min Miata. Den har tidigare slirat vid tuffa starter.
Nu går pedalen i botten och det går inte att koppla ur.
Är det någon som har tips om bra verkstad eller privatperson i Stockholmstrakten som kan byta koppling för en rimlig peng?
Jag har en ny koppling hemma (Exedy stage 1).
/Stefan
Byte av koppling i Stockholm
- Stefan Hemström
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 113
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
- Location: Ekerö
Byte av koppling i Stockholm
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Re: Byte av koppling i Stockholm
Om pedalen går i botten låter det som slavcylindern gett upp. Lätt att byta, och mycket billigare än att byta koppling.
När kopplingen går sönder är symptomen att man inte längre får kraften till hjulen, du beskriver tvärt om
När kopplingen går sönder är symptomen att man inte längre får kraften till hjulen, du beskriver tvärt om
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Stefan Hemström
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 113
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
- Location: Ekerö
Re: Byte av koppling i Stockholm
Tack Tobias, det kanske är bäst att kolla slavcylindern först även om lamellen så småningom även den bör bytas.
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Re: Byte av koppling i Stockholm
Väldigt väldigt vanlig med trasiga slavcylindrar på miatorna. Kostar under 200kr från IL-motorsport/Mx5parts.Stefan Hemström wrote:Tack Tobias, det kanske är bäst att kolla slavcylindern först även om lamellen så småningom även den bör bytas.
Blir trögväxlat och den frikopplar inte ordentligt när den ger sig. Skulle tro att halva jobbet o byta slavcylinder är att hissa upp bilen i rätt arbetshöjd om man inte råkar ha tillgång till lyft.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Byte av koppling i Stockholm
Domkraft, en pallbock och plocka av högre framhjul så kommer man åt allt man behöver.Myran wrote:Skulle tro att halva jobbet o byta slavcylinder är att hissa upp bilen i rätt arbetshöjd om man inte råkar ha tillgång till lyft.
Att svära över rullen med bromsrör (som jag inte bytt till stålomspunnet, än) tar halva tiden däremot .