Konvertera Miata 1.6 -91 till E85

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
rajs
Posts: 21
Joined: Fri 31 Dec 2010, 14:21

Konvertera Miata 1.6 -91 till E85

Post by rajs »

Nu när bensin priser närmar sig 16 kr/litern och E85 ligger kvar på ~9.50 så börjar de kännas
som en vettig ide att konvertera till E85. Att man även borde kunna plocka ut lite mer effekt vid
ny mappning är ju också en fördel! :)


Så frågan vilka problem kommer man stöta på och hur mycket skulle de kosta om man konverterade?

- Problemen är väl att alla bränsleslangar/gummin måste bytas till nya som tål E85.
- Bränsle trycket behöver ökas med 30%? Klarar dom nuvarande spridarna de?

Detta är inget som är planerat att göra i sommar utan kanske ett vinter projekt när miatan ställs av
efter säsongen.

Med Vänliga Hälsningar

Alexander
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Konvertera Miata 1.6 -91 till E85

Post by Pysen »

Kör med E85 i min miata 1.6 NA 1992 och tänkte skriva några rader om ett skumt fenomen. Satt ihop min motor med packningssats köpt från Laitis första gången och det resulterade i läkage i princip överallt olja, glykol packningar, packboxar och dålig passning i allmänhet.
Vart då i sinne och köpte orginalpackningar på Mazda och fick motorn tät. Men efter ett halvår kanske kom det olja mellan motor och växellåda. Då jag bara kör på bana så försökte jag förtränga detta med läkaget tilltog med tiden. Nu har jag plockat ut motorn och den bakre gummitätningen vid ramöverfallet är helt upplöst. Den främre ser fin ut och silikonet(silkasil gasket) ser bra ut.
Har nu limmat tråget hela vägen runt och håller tummarna att den ska vara tät.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Konvertera Miata 1.6 -91 till E85

Post by Myran »

rajs wrote:Nu när bensin priser närmar sig 16 kr/litern och E85 ligger kvar på ~9.50 så börjar de kännas
som en vettig ide att konvertera till E85. Att man även borde kunna plocka ut lite mer effekt vid
ny mappning är ju också en fördel! :)


Så frågan vilka problem kommer man stöta på och hur mycket skulle de kosta om man konverterade?

- Problemen är väl att alla bränsleslangar/gummin måste bytas till nya som tål E85.
- Bränsle trycket behöver ökas med 30%? Klarar dom nuvarande spridarna de?

Detta är inget som är planerat att göra i sommar utan kanske ett vinter projekt när miatan ställs av
efter säsongen.

Med Vänliga Hälsningar

Alexander
Det är inte bränslettrycket du ska öka med 30% utan snarare mängden. 30% ökning av bränsletrycket ger bara en mängd-ökning på ca 10-15% MAX.

Eftersom etanol innehåller ca 30-35% mindre energi så behövs 30-35% mera etanol än bensin. Men då E85 har ett oktan-tal på 104 jämfört med BF95 som ligger på runt 96-97 (idag är det utspätt med etanol därav högre oktan än tidigare 95). Så kan man köra betydligt mycket mera förtändning och där med plocka mera effekt.

Det du behöver göra är kortfattat att öka tändningen samt mängden bensin.

Vad som går göra på miatan på en NA 1.6 (om du inte råkar ha en NB) är att manuellt öka grund-tändningen genom att vrida på kamaxel-sesnsorn i baksidan på ventilkåpan. Samt prova med en ställbar bränsletrycksregulato och öka soppatrycket så pass mycket som pumpen klarar och hoppas original styrsystem klarar att kompensera resten med original lambda-reglering.

Jag skulle changsat på runt 18 gradres grund-tändning på E85. tänk på att hela tändtabellen ändras när du justerar via givaren.


Bästa lösningen är en riktig mappning. Hör med turbo-center i stockholm. Vet att dom mappat original box på tobias 1.8.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Konvertera Miata 1.6 -91 till E85

Post by Pysen »

rajs wrote:Nu när bensin priser närmar sig 16 kr/litern och E85 ligger kvar på ~9.50 så börjar de kännas
som en vettig ide att konvertera till E85. Att man även borde kunna plocka ut lite mer effekt vid
ny mappning är ju också en fördel! :)


Så frågan vilka problem kommer man stöta på och hur mycket skulle de kosta om man konverterade?

- Problemen är väl att alla bränsleslangar/gummin måste bytas till nya som tål E85.
- Bränsle trycket behöver ökas med 30%? Klarar dom nuvarande spridarna de?

Detta är inget som är planerat att göra i sommar utan kanske ett vinter projekt när miatan ställs av
efter säsongen.

Med Vänliga Hälsningar

Alexander
Verkar som det florerar en del internet-tyckande om slangar men ska man besikta måste man byta ändå för att få ett intyg/spec som säger att dom tål etanol. Biltema slang tycker alla är skit men jag har haft det i två år och det var orginalpackningen i tråget som sa upp sig :) Sen finns det nog bättre slang iofs.
På bilar före 93 så verkar det vara rätt lugnt med reg-besiktning, effektmätning som visar under 5% ökning,intyg på slangar, teknisk beskrivning på ombyggnationen.
Sen ska man nog fundera på vad man vill, att köra på E85 eller öka effekten och försöka dra nån nytta av miljöbils registrering (Få papper på ombyggd insprutning spjällhus mm)
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Konvertera Miata 1.6 -91 till E85

Post by Myran »

Personligen har jag tröttnat på changsa fall slangen tål etanol. På biltema är det förmodligen dåligt dokumenterat vad slangarna tål.

Vet flera bektanta som fått problem med igensatta spridare på grund av att slängen släppt ifrån sig gummi.


Eller så gör man som jag. Går till hydroscand. säger vad man ska ha slangen till och får en slang som garanterat klarar uppdraget. Låter som lösa allt som har med kopplingar och slangar både till olja vatten och bensin. Kostar i slutändan inte många kronor mera än o köpa på biltema endå.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply