Bult som är ett med ......

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Bult som är ett med ......

Post by Conny Lundell »

Hejsan!

Jag håller på med bussningsbyte på chassit och har nu kommit till bakvagnen.
Alla muttrar och bultar utom den långa bulten som går igenom hjulhubben på den undre länkarmen i bakvagnen gick fint att få loss. Men den bulten verkar omöjlig att få ut. Jag började med att spruta på rostlösningsolja under några dagar men utan resultat. Har även värmt med gasolbrännare, men ingen skillnad.
Nu undrar jag om det är någon som har något bra tips, innan jag går lös med vinkelslipen. :bang2:

mvh; Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Re: Bult som är ett med ......

Post by Ronny Persson »

Tyvärr brukar denna bulten bli ett med hubben... Har du en mutterknackare och en medhjälpare så kan försöka få bulten att snurra, gärna med lite värme till, och sen samtidigt slå ut den med en hammare modell större... Har du möjlighet att värma med riktigt gasverk så är det en klar fördel.

Annars så är det vinkelslip och en beställning på Mx5 parts som gäller är jag rädd tyvärr...
Ronny Persson
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Bult som är ett med ......

Post by Conny Lundell »

Ronny Persson wrote:Tyvärr brukar denna bulten bli ett med hubben... Har du en mutterknackare och en medhjälpare så kan försöka få bulten att snurra, gärna med lite värme till, och sen samtidigt slå ut den med en hammare modell större... Har du möjlighet att värma med riktigt gasverk så är det en klar fördel.

Annars så är det vinkelslip och en beställning på Mx5 parts som gäller är jag rädd tyvärr...
Jag har både värmt och kört med mutterknackare, men icke. Jag beställde precis två nya bultar från MX-5 parts så det får väl bli till att kapa av dom mellan hubben och bussningarna, sen får man väl borra ut resterna av bulten eller hur?
Det blir alltid mer jobb än man tänkt sig :bang2:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Bult som är ett med ......

Post by Torkel k »

Tyvärr är det en klassiker att just den bulten sitter fast - den rostar fast i hylsan inuti någon av gummibussningarna. Mutterknackare hjälper inte eftersom den inte sitter stumt utan bussningen fjädrar med när man försöker knacka loss den. Jag fick loss min genom att spänna hubben i ett städ och dra runt bulten med en myyyycket lång hävarm.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Bult som är ett med ......

Post by Conny Lundell »

Torkel k wrote:Tyvärr är det en klassiker att just den bulten sitter fast - den rostar fast i hylsan inuti någon av gummibussningarna. Mutterknackare hjälper inte eftersom den inte sitter stumt utan bussningen fjädrar med när man försöker knacka loss den. Jag fick loss min genom att spänna hubben i ett städ och dra runt bulten med en myyyycket lång hävarm.
Ja nog satt dom fast alltid! Det var i själva hubben som dom rostat fast i, fick kapa bultarna mellan hubb och bussning.
Tog grejerna till jobbet och använde hydraulpressen. Tio tons tryck blev det innan dom släppte.
Nu sitter grejorna på plats igen med nya bultar insmorda med kopparpasta. :banana:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Post Reply