Bankalas och 60-minutes på Kinnekulle den 18e juli 2008
- Per-Arne Andersson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 28
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 17:44
- Location: Falkenberg
-
- Posts: 27
- Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
- Location: Valbo
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Stämmer upp i hyllningskören.... blev dock lite avis när jag såg hur kul 60-minutes var, så till nästa gång blir det att skaffa riktig beklädnad .
Såg bilen precis när jag rullade ut från området.. vad var det för något? NSU, var min spontana gissning?!?!?Lennart wrote:Ett stort tack till ett superarr. av ett gäng killar som racing gillar på en bana som är sk.kul att köra. Att få vara med i detta gäng är en höjdare!!
Dragbilen klarade jobbet denna gång också.
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
STORT tack till alla ni som var med och arrangerade denna träff! Det blev verkligen en kanondag på Kullen.
Nu när en "skåning" visat att det går att ta sig norr om Hallandsåsen kanske fler kan följa efter i framtiden. Kinnekulle är verkligen en kul bana att köra och väl värd ett besök
60-minutes var en ny och kul upplevelse. Att jag också hade förmånen att vara en av medlemmarna i det vinnande laget gjorde det hela riktigt kul Tack Mats, Hans och Micha! Det gjorde vi bra
Bra att få testa bilen igen och se att det mesta verkar vara ihopskruvat inför stundande MGCC KM 2 på Sturup om 2 veckor.
//Anders
Nu när en "skåning" visat att det går att ta sig norr om Hallandsåsen kanske fler kan följa efter i framtiden. Kinnekulle är verkligen en kul bana att köra och väl värd ett besök
60-minutes var en ny och kul upplevelse. Att jag också hade förmånen att vara en av medlemmarna i det vinnande laget gjorde det hela riktigt kul Tack Mats, Hans och Micha! Det gjorde vi bra
Bra att få testa bilen igen och se att det mesta verkar vara ihopskruvat inför stundande MGCC KM 2 på Sturup om 2 veckor.
//Anders
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Det är bara att stämma in i hyllningskören, ett kanonarr utav en kanonklubb!
60minutes var verkligen skitkul! Upplägget med lagtävlande gör ju att man håller tummarna för lagmedlemmarnas varvider. Kan säga att det är inte var dag jag hoppas på att Per slår sitt personbästa...
Fick på XP10 belägg runt om (tack Niklas) Vilken skillnad mot orginalbeläggen! Kapade mitt pers med ca 2 sekunder. Allt tack vare bromsarna och min glasfiberhardtopp, materialet betyder allt...
Även Per förbättrade sitt pers. Jag gjorde 1.04.6 och Per 1.04.3, och det fanns några miator som gjorde tider kring 1.05, så det kommer bli en tajt cup nästa år.
Nästa gång skall jag inte köra in bromsarna på banan.
60minutes var verkligen skitkul! Upplägget med lagtävlande gör ju att man håller tummarna för lagmedlemmarnas varvider. Kan säga att det är inte var dag jag hoppas på att Per slår sitt personbästa...
Fick på XP10 belägg runt om (tack Niklas) Vilken skillnad mot orginalbeläggen! Kapade mitt pers med ca 2 sekunder. Allt tack vare bromsarna och min glasfiberhardtopp, materialet betyder allt...
Även Per förbättrade sitt pers. Jag gjorde 1.04.6 och Per 1.04.3, och det fanns några miator som gjorde tider kring 1.05, så det kommer bli en tajt cup nästa år.
Nästa gång skall jag inte köra in bromsarna på banan.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det går ju att köra in beläggen genom att bara justera sin körning litegrann, inte köra som om man fått soppatorsk eller motorproblemFredrik Henriksson wrote:Nästa gång skall jag inte köra in bromsarna på banan.
Men då får man ju förja inkörningsprocedurens intention, inte bokstav iofs.
Gott att veta att XP10 fungerar ok (hur var resan hem?).
Jag kan väl säga att semstern började på allvar i morse, när jag vaknade ur efterarrkoman
- Pia B
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 15
- Joined: Mon 19 May 2008, 13:46
- Location: Huddinge, Stockholm
Några bilder...
- Attachments
-
- DSCN0102.JPG
- En sån här vill jag ha när jag blir stor !
- (243.03 KiB) Downloaded 50 times
-
- DSCN0088.JPG
- Vissa kör så det ryker
- (358.56 KiB) Downloaded 53 times
-
- DSCN0072.JPG
- Per ska visa Pia hur man egentligen kör
- (250.85 KiB) Downloaded 43 times
-
- DSCN0067.JPG
- Många bilar var det
- (226.33 KiB) Downloaded 45 times
-
- DSCN0066.JPG
- Information om dagens övningar
- (312.98 KiB) Downloaded 42 times
/ Pia Bergström
Tack till er som fiixad arrangemanget Det var kanon kul.
Här kommer en första film :
http://www.youtube.com/watch?v=dZsH864SqeY
En till:
http://www.youtube.com/watch?v=2qxLln_8Bis
Här kommer en första film :
http://www.youtube.com/watch?v=dZsH864SqeY
En till:
http://www.youtube.com/watch?v=2qxLln_8Bis
Last edited by Svederud on Sat 19 Jul 2008, 21:55, edited 1 time in total.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 53
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
- Location: Karlskrona
Jag instämmer i hyllningarna. Jag gillar den lite mer avslappnade attityden som vissa andra banträffar saknar. Ni satte den nivån redan på förarmötet.
För egen del kändes det riktigt bra, även om bilen inte klarade av fullt ös hela heat på grund av värmeproblem. Blir till att börja med att skaffa en ny kylare för att se om det hjälper.
Banan var iaf så kul som jag minns den.
Hur många bilar var vi totalt?
För egen del kändes det riktigt bra, även om bilen inte klarade av fullt ös hela heat på grund av värmeproblem. Blir till att börja med att skaffa en ny kylare för att se om det hjälper.
Banan var iaf så kul som jag minns den.
Hur många bilar var vi totalt?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Kanondag.. Roligare banträff har jag aldrig varit med om.
Tack Niklas för din superinsats.. Givetvis även vi andra i styrelsen som jobbat för det här!
Ni som har bilder. Skicka gärna dom till mig i en zipfil istället för att lägga upp på forumet. Så kan jag lägga upp dom i vårt album istället. För på forumet kommer dom snart försvinna i glömska!
per(a)mx5racingclub.se
Så mycket ni har! Även från andra träffar!
// Per
Tack Niklas för din superinsats.. Givetvis även vi andra i styrelsen som jobbat för det här!
Ni som har bilder. Skicka gärna dom till mig i en zipfil istället för att lägga upp på forumet. Så kan jag lägga upp dom i vårt album istället. För på forumet kommer dom snart försvinna i glömska!
per(a)mx5racingclub.se
Så mycket ni har! Även från andra träffar!
// Per
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Inga problem med bromsarna på hemresan, känns som orginal tills man trampar hårt men då nyper dom jäklar! Inte mkt att spela på om man vill bromsa hårt innan ABS:en kopplas in.Niklas Falk wrote:
Gott att veta att XP10 fungerar ok (hur var resan hem?).
Hemresan blev å andra sidan en brokig historia med ingredienserna ståltråd och avgassystem...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Grattis till er ! Verkar varit en kanon-dag Själv är jag inne i semster lunken med la familja
Strålande tider Per/Fredrik - nu är ni bland de snabbaste miatorna på Kullen. Imponerande kliv ni gjort ! Nu är man efter - dags att jobba lite på det Blir tajt framigenom. Niklas nu får du kugga upp (ner?) lite va Fuktigt luft ? Massa grepp och bra sjuss i spisen ?
Strålande tider Per/Fredrik - nu är ni bland de snabbaste miatorna på Kullen. Imponerande kliv ni gjort ! Nu är man efter - dags att jobba lite på det Blir tajt framigenom. Niklas nu får du kugga upp (ner?) lite va Fuktigt luft ? Massa grepp och bra sjuss i spisen ?
Coolant re-route först tror jag innan kylarbyte.För egen del kändes det riktigt bra, även om bilen inte klarade av fullt ös hela heat på grund av värmeproblem. Blir till att börja med att skaffa en ny kylare för att se om det hjälper.
Banan var iaf så kul som jag minns den.
Gott/Kanon Anders ! Knutan eller Kullen vilken är bäst ?Nu när en "skåning" visat att det går att ta sig norr om Hallandsåsen kanske fler kan följa efter i framtiden. Kinnekulle är verkligen en kul bana att köra och väl värd ett besök
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Är väl bara att hänga på tacktalen! Helt klart en bana och arrangemang i min smak. Bra flyt och mycket körning. Dessvärre blev det färdigåkt efter lunchuppehållet då höger hjullager fram sa upp sej och lät som en stenkross i bla Brokurvan. .. Vågade inte riskera mer med tanke på hemresan också! Nytt nav beställt..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tog du några tider? Kul att veta vad en "tung" JR-laddad 1.6a gör på Kullen.Peter Sandström wrote:Är väl bara att hänga på tacktalen! Helt klart en bana och arrangemang i min smak. Bra flyt och mycket körning. Dessvärre blev det färdigåkt efter lunchuppehållet då höger hjullager fram sa upp sej och lät som en stenkross i bla Brokurvan. .. Vågade inte riskera mer med tanke på hemresan också! Nytt nav beställt..
Trist med lagret...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nu räcker det inte att fisa runt på gammal skåpmat till material och körerfarenhet längre, det börjar bli tajt. Man får väl ta sig i kragen och träna lite kanske.Josen wrote:Strålande tider Per/Fredrik - nu är ni bland de snabbaste miatorna på Kullen. Imponerande kliv ni gjort ! Nu är man efter - dags att jobba lite på det Blir tajt framigenom. Niklas nu får du kugga upp (ner?) lite va Fuktigt luft ? Massa grepp och bra sjuss i spisen ?
Falkenberg och MGCC höstrace blir allt intressantare som sista "uppgörelse" inför vintersäsongen.
Det var ju dessutom inga "flaxvarv" sån Fredrik och Per satte, det var flera varv i rad inom nån tiondel under 60-minutes. Endast ett fåtal över 1.05.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Nä, jag hade ingen tidtagning, och just när man börjat hitta flytet på banan så var det dags att sluta köra! Noterade dock 160-165 km/h innan brokurvan så kraft finns det gott om, men sen ska det ju svängas också... . Åker runt mest på fyran och lite femmans växel och även på sexan innan bron! Behöver ju inte tokvarva iom kompressorn, så det växlas runt 6000 rpm! Behöver nog ha lite varv i kroppen innan man kan få till lite vettiga tider där då det var första gången på Kullen!Fredrik Henriksson wrote:Tog du några tider? Kul att veta vad en "tung" JR-laddad 1.6a gör på Kullen.Peter Sandström wrote:Är väl bara att hänga på tacktalen! Helt klart en bana och arrangemang i min smak. Bra flyt och mycket körning. Dessvärre blev det färdigåkt efter lunchuppehållet då höger hjullager fram sa upp sej och lät som en stenkross i bla Brokurvan. .. Vågade inte riskera mer med tanke på hemresan också! Nytt nav beställt..
Trist med lagret...
Lagret hade jag glömt bort att det var dåligt redan för nåt år sen. Blev tyst när jag fettade om det nämligen...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Tack för en superkul helg!
Bra arrangerat utan något trassel!
Efter att ha varit med boysen som kör i Mx5 Cup vid banorna i år och förra året så har man ju blivit väldigt sugen på att köra på bana.
Att äntligen komma till kullen med egna bilen var superkul! Svepande långa kurvor med en miata är grymt!
60-minutes var jättekul och känslan av tävling kändes!
1,05,60 med min orginal NB är jag också nöjd med
PS Film kommer...
Bra arrangerat utan något trassel!
Efter att ha varit med boysen som kör i Mx5 Cup vid banorna i år och förra året så har man ju blivit väldigt sugen på att köra på bana.
Att äntligen komma till kullen med egna bilen var superkul! Svepande långa kurvor med en miata är grymt!
60-minutes var jättekul och känslan av tävling kändes!
1,05,60 med min orginal NB är jag också nöjd med
PS Film kommer...
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult