Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
Rätt, men formen är gjord för att ge 90-mm splitter till Lasses Miata. För att producera enstaka "75-or" tycker jag plåtsaxvarianten är enklare än att pilla med att lägga i ett drygt 1,5m långt band med någon mm tjock och 15 mm bred plastelina.
Blir det många "75-or" kommer dock saken i ett annat läge...
/Rolf
Blir det många "75-or" kommer dock saken i ett annat läge...
/Rolf
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
Fredrik,Fredrik Henriksson wrote:Smidigt att den bara är påskruvad och att den inte "sänker" bilen med tanke på Roadsportreglementets 7.5cm markfrigång.
Hur pass mkt sticker den utanför bilens noskona uppifrån sett? Roadsport tillåter inte att splitter sticker ut utanför bilens "orginalgränser".
Nu har vi kollat hur splittern förhåller sig till karossen och såhär ser det ut:
Den centrala delen av splittern (i princip framför luftintaget) har stor radie (> 6 m) och den ligger 1 - 1,5 cm framför karosskonturen. På sidorna faller noskonturen bakåt ganska snabbt, medan splittern följer 90 mm radiellt utanför den vertikala delen av "plogen". Därför hamnar splitterkonturen mera framför noskonturen där, speciellt framför framhjulen (splitterns totala bredd är ca 153 cm). Anledningen till detta är att vi tyckte det såg bättre ut, även om den aerodynamiska effekten beror på "djupet" i bilens längdriktning.
Håller man det önskade splitterdjupet i bilens längdriktning tror jag att det går att hålla 75 - 80 mm (= markfrigången på din bil) hela vägen utan att gå utanför karosskonturen. Hoppas den halvknackiga bilden med infantomad splitterkontur klargör.
/Rolf
- Attachments
-
- MX5 Mk1 splitterkontur.jpg (23.55 KiB) Viewed 5120 times
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
Låter som det skulle gå att fila till den utan problem och ändå behålla nästan full funktion.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
"Teamet var i helgen på Lunda flygfält och provkörde bilen för första gången. Under förmiddagen var det problem med motorn men efter mycket felsökande så kunde felet hittas. Under eftermiddagen kördes bilen så mycket som möjligt för att förarna skulle bekanta sig med bilen och även jobba med utvärdering av balansen i bilen samt hur däcken fungerar vid olika däckstryck och temperaturer.
Bilder och film kommer inom kort på hemsidan."
http://softradio.akuta.se/
Bilder och film kommer inom kort på hemsidan."
http://softradio.akuta.se/
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
Lite nyfiken
- Hur kändes bilen ?
- Motoreffekten med MS - någon märkbar skilland mellan 'före' och 'efter' ?
- Toe-Verkyget jag så på filmen är det hemma-gjort ? ( två skivor med vajrar mellan ?) Smart
Gott jobb
- Hur kändes bilen ?
- Motoreffekten med MS - någon märkbar skilland mellan 'före' och 'efter' ?
- Toe-Verkyget jag så på filmen är det hemma-gjort ? ( två skivor med vajrar mellan ?) Smart
Gott jobb
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
Bilen kändes riktigt bra. Väldigt välbalanserad, så som vi vill ha den. Men det finns säker lite mer att optimera bara tid ges. Imorgon ska vi tex montera en kontinuerligt ställbar krängningshämamre bak! (Bilder kommer) Få se vad det ger för resultat. Positivt var att stötdämparna verkar att ha precis rätt inställningsområde. Vi har köpt ett XYZ Race-kit från http://www.stytun.se.
Tänker åka till Sviestad på fredag morgon och testa på riktig bana för första gången. Blir intressant.
Svårt att säga vad MegaSquirten i sig ger, men den stora fördelen är att den ger full möjlighet att optimera motorn så att man får ut allt den har att ge. Vi hann inte riktigt klart med mappningen på bromsbänk för en och en halv vecka sen. Men mätte ändå upp 144hp. Jämfört med 130 standard. Och då har motorn gått 14000mil och är orörd förutom avgassystem och sportfilter...
Ja, toe-verktyget är hemmagjort. Funkar kanonbra. Två plåtar. På den ena är 2st måttband från Jula fastlimmade. På den andra är två spår sågade. Man drar ut måttbanden, stoppar in dom under bilen och hakar fast i spåren på den andra plåten. Så håller man båda plåtarna mot däcken och låser måttbanden. Sen är det bara att läsa av skillnaden mellan dom. Enkelt och ger fin precision i mätningen.
Jag har även gjort en cambermätare som består av en plastskiva med ett lod gjort av en björntråd med ett blysänke i änden. På skivan har jag klistrat fast en skala graderad +/- 6 grader, som jag ritat i ett CAD-program. Sen håller man bara skivan mot fälgen och läser av mot tråden. Funkar också kanonbra.
/Lasse
Tänker åka till Sviestad på fredag morgon och testa på riktig bana för första gången. Blir intressant.
Svårt att säga vad MegaSquirten i sig ger, men den stora fördelen är att den ger full möjlighet att optimera motorn så att man får ut allt den har att ge. Vi hann inte riktigt klart med mappningen på bromsbänk för en och en halv vecka sen. Men mätte ändå upp 144hp. Jämfört med 130 standard. Och då har motorn gått 14000mil och är orörd förutom avgassystem och sportfilter...
Ja, toe-verktyget är hemmagjort. Funkar kanonbra. Två plåtar. På den ena är 2st måttband från Jula fastlimmade. På den andra är två spår sågade. Man drar ut måttbanden, stoppar in dom under bilen och hakar fast i spåren på den andra plåten. Så håller man båda plåtarna mot däcken och låser måttbanden. Sen är det bara att läsa av skillnaden mellan dom. Enkelt och ger fin precision i mätningen.
Jag har även gjort en cambermätare som består av en plastskiva med ett lod gjort av en björntråd med ett blysänke i änden. På skivan har jag klistrat fast en skala graderad +/- 6 grader, som jag ritat i ett CAD-program. Sen håller man bara skivan mot fälgen och läser av mot tråden. Funkar också kanonbra.
/Lasse
Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam
Kul - kunde ni se att mappningen 'live' gav några extra pollar,dvs kass mappning gav mindre effekt och bra mera ?Svårt att säga vad MegaSquirten i sig ger, men den stora fördelen är att den ger full möjlighet att optimera motorn så att man får ut allt den har att ge. Vi hann inte riktigt klart med mappningen på bromsbänk för en och en halv vecka sen. Men mätte ändå upp 144hp. Jämfört med 130 standard. Och då har motorn gått 14000mil och är orörd förutom avgassystem och sportfilter
Vad svara bilen bäst på i mappningen ?
Smutt ! Tack för att du delar med dig Skulle bara hitta ett sätt så man kan göra det själv. Jag använder ett 'U' men det blir lite stökigt så din toe-lösning är ju kanonJa, toe-verktyget är hemmagjort. Funkar kanonbra. Två plåtar. På den ena är 2st måttband från Jula fastlimmade. På den andra är två spår sågade. Man drar ut måttbanden, stoppar in dom under bilen och hakar fast i spåren på den andra plåten. Så håller man båda plåtarna mot däcken och låser måttbanden. Sen är det bara att läsa av skillnaden mellan dom. Enkelt och ger fin precision i mätningen.
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
I vilken kurva blev det trångt?Mattias Stahre wrote:Första racet avklarat och en rapport finns nu på hemsidan!
http://softradio.akuta.se/
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Niklas Falk wrote:I vilken kurva blev det trångt?Mattias Stahre wrote:Första racet avklarat och en rapport finns nu på hemsidan!
http://softradio.akuta.se/
I utgången av krönet/ingången till f2kurvan. Pappa tog ut den långa vänstern i utgången precis som man brukar men där trodde BMWn att han skulle få plats.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Kul att se bilen kunna fungera så bra Fin placering första racet
Fråga
Vilka typer av backspeglar har ni ? (Cup-speglar ?)
Fråga
Vilka typer av backspeglar har ni ? (Cup-speglar ?)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Japp! Cup från Realcar.Josen wrote:Kul att se bilen kunna fungera så bra Fin placering första racet
Fråga
Vilka typer av backspeglar har ni ? (Cup-speglar ?)
Fast dom är lite väl små tycker jag. Man ser inte mycket i dom. Vi valde dom för att dom inte sticker ut så mycket som originalet om det skulle bli trångt. Vilket det alltså omedelbart blev Så på det viset är dom bra.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Grattis till jungfurejset och fin placering! Bådar gott inför framtida lopp!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Bultade ni dem genom rutan bara ?Japp! Cup från Realcar.
Lätt hänt i stridens hetta - men kan känner sig inte stor i en Miata när man har en fullburs-saloon bil i sidan direktVilket det alltså omedelbart blev Så på det viset är dom bra.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
-Ja . med en svartmålad stödplåt på insidanJosen wrote:Bultade ni dem genom rutan bara ?
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Nu glömde jag vilka ni använde för att bygga buren i bilen ? Karlstad ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Rallyprodukter i Vålberg strax väster om KarlstadJosen wrote:Nu glömde jag vilka ni använde för att bygga buren i bilen ? Karlstad ?
http://www.rallyprodukter.se/
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Bugar och tackar
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Andra racet är nu avklarat på Sviestad. Racerapport och uppdatering på hemsidan kommer snart..
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Nu är sidan uppdaterad med rapporter från de två senaste tävlingarna.
Kolla även under fliken "Bilen" där det nu finns en komplett lista med bilens spec.
http://www.lse.se/ji/
En ny kamera har också inhandlats så räkna med fräna racefilmer från de kommande racen
Kolla även under fliken "Bilen" där det nu finns en komplett lista med bilens spec.
http://www.lse.se/ji/
En ny kamera har också inhandlats så räkna med fräna racefilmer från de kommande racen
Last edited by Mattias Stahre on Mon 06 Jul 2009, 21:53, edited 1 time in total.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Mattias Stahre wrote:Nu är sidan uppdaterad med rapporter från de två senaste tävlingarna.
Kolla även under fliken "Bilen" där det nu finns en komplett lista med bilens spec.
http://www.lse.se/ji/
En ny kamera har också inhandlats så räkna med fräna racefilmer från the kommande racen
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Nu körs NSHC racet på Karlskoga
Livebilder här http://www.flickr.com/photos/djtogi/set ... 974465798/
Livebilder här http://www.flickr.com/photos/djtogi/set ... 974465798/
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Nyfiken - stagar ni upp motorn ? I så fall varför ? Rör det sig för mycket för oljekyl/insug (motorfästen) ?
Vad händer här
Vad händer här
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
-Grenröret tar i rattstången lite lätt vid accelereation i högerkurvor. Har bara några mm avstånd där. Misstänker att motorfästena är lite sunkiga så motorn rör sig lite väl mycket. Dessutom gör den hårda kopplingen att det "hugger" ganska våldsamt då man tex smyger sig fram i depån. Så vi provade ett momentstag för att styva upp det hela. Men det har faktiskt inte förändrat något av ovanstående. Får nog byta till fräscha hårda motorkuddar istället.Josen wrote:Nyfiken - stagar ni upp motorn ? I så fall varför ? Rör det sig för mycket för oljekyl/insug (motorfästen) ?
-Tja, bebisar måste ju pysslas om med blöjor, eller hur?Josen wrote: Vad händer här
Nä - det är helt enkelt värmeisolation av insugsröret som appliceras. Sensorn för insugsluftens temperatur sitter där och den värms upp så mycket av motorrummets varma luft att den visar mer än 50 grader trots att det är 25 grader ute. Det i sin tur gör ju att ECU:n minskar på bränslemängden och därmed effekten. Vilket man ju inte vill.