Plocka bort ratt med airbag?
Plocka bort ratt med airbag?
Köpte mig min första MX5:a igår (har tidigare kört blanda annat Honda CRX på div banträffar och superstagekörningar). Det blev en 1,6:a från 92, usa-modellen. Tyvärr har den Airbag och AC (ur funktion).
Jag hade tänkt montera min momo-ratt i bilen men funderar på om man vågar ge sig på att demontera orginalratten med airbag.
Räcker det med att koppla ur batteriet innan man monterar bort ratten?
Man behöver väl även ett motstånd för att släcka airbag-lampan. hur stort bör detta vara isådana fall?
Jag har tidigare bara bytt ratt på bilar utan airbag så jag är lite vilsen.
Jag hade tänkt montera min momo-ratt i bilen men funderar på om man vågar ge sig på att demontera orginalratten med airbag.
Räcker det med att koppla ur batteriet innan man monterar bort ratten?
Man behöver väl även ett motstånd för att släcka airbag-lampan. hur stort bör detta vara isådana fall?
Jag har tidigare bara bytt ratt på bilar utan airbag så jag är lite vilsen.
//Martin Ek
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Motståndet ska vara på 3 ohm 1/4W - 1/2W. Du lossar som sagt batteriet och tar en 10mm hylsa/spärr och lossar dom 4 st M6 på rattens baksida! Därefter lyfter du ut bagen och lossar det blå och orangea kontaktdonet. Sitter ytterligare liknande kontaktdon under rattkåpan bakom sviveln där du kopplar in motståndet....
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Är man rädd för att få bagen i fejset (tvärs armarna eller nåt) så kan man lossa kontakten på baksidan "klockfjädern" först (då är man inte i riskzonen). Men airbags verkar vara stabila saker normalt, det är få sägner om utlösta vid normalt mekande (vid jobb i nykrockade bilar är det nåt annat).
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Tackar! Då ska jag nog våga mig på att byta ratt trots allt.
Blir ett stopp på mekonomen för att beställa ett nytt nav först.
Blir ett stopp på mekonomen för att beställa ett nytt nav först.
//Martin Ek
- P-O Håkansson
- Posts: 33
- Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Hej
Men var lämnar man sina utmonterade airbags sedan då? Återvinningscentral? Polisen? Militären? Vem vill ta hand om sprängmedel?
Har haft två lösa airbags i garaget nu sedan jag köpte bilen, de kom med lösa.
Mvh,
P-O
Men var lämnar man sina utmonterade airbags sedan då? Återvinningscentral? Polisen? Militären? Vem vill ta hand om sprängmedel?
Har haft två lösa airbags i garaget nu sedan jag köpte bilen, de kom med lösa.
Mvh,
P-O
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Bildemonteringsfirmor borde ha rutiner. De plockar ju ut några stycken minst sagt.P-O Håkansson wrote:Men var lämnar man sina utmonterade airbags sedan då? Återvinningscentral? Polisen? Militären? Vem vill ta hand om sprängmedel?
Har haft två lösa airbags i garaget nu sedan jag köpte bilen, de kom med lösa.
För en del bilmodeller finns det en andrahandsmarknad för airbags (det känns väl tryggt). En ny kan vara ganska kostsam om man ska reparera en småkrockad USAimport (det räcker ju att man måste köpa hel ny instrumentbräda...). Detta är knappast fallet för Miatan.
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Lyckas inte få tag på något motstånd på 3 ohm 1/2-1/4W.
Det jag kan få tag på häromkring är 2,7 ohm eller 3,3 ohm 0,6W.
Kan nått av dem funka?
Det jag kan få tag på häromkring är 2,7 ohm eller 3,3 ohm 0,6W.
Kan nått av dem funka?
//Martin Ek
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Tror inte +/- 0,3 ohm spelar nån större roll. Det kan variera mer än så fram till styrdonet beroende på hur bra kontaker mm är... Liakså har man en resistiv variation i en kabel beroende på temperatur och last. Testa med 2,7 ohms först! Köp hem bägge givetvis då dom inte kostar många kronor...MZM wrote:Lyckas inte få tag på något motstånd på 3 ohm 1/2-1/4W.
Det jag kan få tag på häromkring är 2,7 ohm eller 3,3 ohm 0,6W.
Kan nått av dem funka?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Dessutom är exaktheten på motstånden inte så extrem.
Men med två av varje kan du ju fixa en krets som har 3,0 Ohm och klarar 1,2 W...
Men med två av varje kan du ju fixa en krets som har 3,0 Ohm och klarar 1,2 W...
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Jag tänkte mest på Watt-talet. Jag har ingen aning om vad watt-talet har för inverkan på ett motstånd.
Men båda är inköpta så det blir att testa nån kväll.
Men båda är inköpta så det blir att testa nån kväll.
//Martin Ek
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Du har ett 0,6 w och det är ngt större än dom föreskrivna (0,25-0,5W) så det är helt ok. Detta anger hur mycket ström dom tål att belastas med. Motsåndet ska ersätta bagens resistans och lura styrdonet att den sitter på plats..MZM wrote:Jag tänkte mest på Watt-talet. Jag har ingen aning om vad watt-talet har för inverkan på ett motstånd.
Men båda är inköpta så det blir att testa nån kväll.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Jupp, två i serie som parallellkopplas med varandra, eller tvärtom!....Niklas Falk wrote: Men med två av varje kan du ju fixa en krets som har 3,0 Ohm och klarar 1,2 W...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Peter Sandström wrote:Du har ett 0,6 w och det är ngt större än dom föreskrivna (0,25-0,5W) så det är helt ok. Detta anger hur mycket ström dom tål att belastas med. Motsåndet ska ersätta bagens resistans och lura styrdonet att den sitter på plats..MZM wrote:Jag tänkte mest på Watt-talet. Jag har ingen aning om vad watt-talet har för inverkan på ett motstånd.
Men båda är inköpta så det blir att testa nån kväll.
Tackar, då vet jag att det är ok med 0,6W!
//Martin Ek
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Själva airbagen gick ju enkelt att få bort:
Men sen stötte jag på lite patrull.
Vad gör jag med clockspring connector:n? Ska den sitta kvar? Fast då har man ju kabeln till airbagen kvar och ivägen.
Nästa fråga är:
Mellan vilka stift i den nedre kontakten sätter man motståndet i?
Hur fäster man enklast motståndet när man inte har någon lödkolv?
Det var då enklare när man körde busbilar utan airbag.
Men sen stötte jag på lite patrull.
Vad gör jag med clockspring connector:n? Ska den sitta kvar? Fast då har man ju kabeln till airbagen kvar och ivägen.
Nästa fråga är:
Mellan vilka stift i den nedre kontakten sätter man motståndet i?
Hur fäster man enklast motståndet när man inte har någon lödkolv?
Det var då enklare när man körde busbilar utan airbag.
//Martin Ek
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Om du vill ha tutan kvar i ratten måste man väl behålla Sviveln/clockspringen och modifiera navet till den nya ratten där kabeln dras in. Det är väl jord-tut-airbag-airbag i dom två kontakterna..
Hittade en tråd på Miata.net/garage
http://www.miata.net/garage/momo/momowheel.htm
Hittade en tråd på Miata.net/garage
http://www.miata.net/garage/momo/momowheel.htm
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Peter Sandström wrote:Om du vill ha tutan kvar i ratten måste man väl behålla Sviveln/clockspringen och modifiera navet till den nya ratten där kabeln dras in. Det är väl jord-tut-airbag-airbag i dom två kontakterna..
Hittade en tråd på Miata.net/garage
http://www.miata.net/garage/momo/momowheel.htm
Vilket pill!!
Ja jag får nog ta tag i det där i helgen känns det som. Hoppas man reder ut det!
//Martin Ek
Re: Plocka bort ratt med airbag?
EDIT: Fel av mig.
Det måste vara den vita plastgrunkan som sitter fixt och "clockspring connectorn" som ska snurra runt denna.
Jag har ett luisi-nav och där är hålet klockan tre, mao kommer clockspring connectorn att bli förskjuten 1/4 varv.
Det ska alltså vara ok (momonavet har ju hålet kl 5, så även där måste ju clockspring connectorn förskjutas. Inte lika mkt dock).
Det måste vara den vita plastgrunkan som sitter fixt och "clockspring connectorn" som ska snurra runt denna.
Jag har ett luisi-nav och där är hålet klockan tre, mao kommer clockspring connectorn att bli förskjuten 1/4 varv.
Det ska alltså vara ok (momonavet har ju hålet kl 5, så även där måste ju clockspring connectorn förskjutas. Inte lika mkt dock).
//Martin Ek
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Följande stycke och bilder har jag lite svårt att tolka:
"
Here's where one needs to be careful. Using a small saw such as a fine toothed coping saw or Dremel tool used lightly, gently cut the outer casing off of the connector, cutting as close to the clock spring connector body as possible. (See above) The cuts should be parallel to the face of the clock spring. Cut very slowly and not too deeply. About 1/16" should do it. There is an inner connector inside the housing that you do not want to cut. Be careful to not cut into or cut through this portion of the connector. You are merely trying to remove the outer connector casing so you can reduce the physical size of the connector because you are going to place this connector through a hole in the hub adapter.
After you cut the outer connector housing off you will expose the inner black wire connector housing and three wires protruding from the clock spring connector. Wrap a small piece of electrical tape around the housing and wires. Keep it tight and wrapped small, remember the reason you cut off the outer connector housing was to make the connector as small as possible without jeopardizing structural rigidity. "
Första stycket får mig att tro att jag ska slipa ner de små (nitade?) platåerna jämte kontaktstycket.
Andra stycket får mig att tro att det är sidorna på kontaktstycket som ska slipas ner (alltså de som går ut vinkelrätt ifrån clock spring connectorn).
Nån som tyder det här bättre än mig? (kanske är jag bara för trött nu?)
"
Here's where one needs to be careful. Using a small saw such as a fine toothed coping saw or Dremel tool used lightly, gently cut the outer casing off of the connector, cutting as close to the clock spring connector body as possible. (See above) The cuts should be parallel to the face of the clock spring. Cut very slowly and not too deeply. About 1/16" should do it. There is an inner connector inside the housing that you do not want to cut. Be careful to not cut into or cut through this portion of the connector. You are merely trying to remove the outer connector casing so you can reduce the physical size of the connector because you are going to place this connector through a hole in the hub adapter.
After you cut the outer connector housing off you will expose the inner black wire connector housing and three wires protruding from the clock spring connector. Wrap a small piece of electrical tape around the housing and wires. Keep it tight and wrapped small, remember the reason you cut off the outer connector housing was to make the connector as small as possible without jeopardizing structural rigidity. "
Första stycket får mig att tro att jag ska slipa ner de små (nitade?) platåerna jämte kontaktstycket.
Andra stycket får mig att tro att det är sidorna på kontaktstycket som ska slipas ner (alltså de som går ut vinkelrätt ifrån clock spring connectorn).
Nån som tyder det här bättre än mig? (kanske är jag bara för trött nu?)
//Martin Ek
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Enklaste är väl att plocka bort "clockspring connector:n" och ta bort airbaglampan? Funkade för mig iaf...
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Hur gjorde du med signalhornet då?Magnus Claesson wrote:Enklaste är väl att plocka bort "clockspring connector:n" och ta bort airbaglampan? Funkade för mig iaf...
Klippte du av alla kablar?
//Martin Ek
Re: Plocka bort ratt med airbag?
Jag följde guiden från miata.net och efter mycket slipande så fick jag det att lira! (man kanske inte ska ropa hej förrens man provkört, men airbaglampan slocknar efter 6 sekunder som den ska iaf).
//Martin Ek