Plocka bort ratt med airbag?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Köpte mig min första MX5:a igår (har tidigare kört blanda annat Honda CRX på div banträffar och superstagekörningar). Det blev en 1,6:a från 92, usa-modellen. Tyvärr har den Airbag och AC (ur funktion).

Jag hade tänkt montera min momo-ratt i bilen men funderar på om man vågar ge sig på att demontera orginalratten med airbag.

Räcker det med att koppla ur batteriet innan man monterar bort ratten?
Man behöver väl även ett motstånd för att släcka airbag-lampan. hur stort bör detta vara isådana fall?
Jag har tidigare bara bytt ratt på bilar utan airbag så jag är lite vilsen.
//Martin Ek
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Peter Sandström »

Motståndet ska vara på 3 ohm 1/4W - 1/2W. Du lossar som sagt batteriet och tar en 10mm hylsa/spärr och lossar dom 4 st M6 på rattens baksida! Därefter lyfter du ut bagen och lossar det blå och orangea kontaktdonet. Sitter ytterligare liknande kontaktdon under rattkåpan bakom sviveln där du kopplar in motståndet....
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Niklas Falk »

Är man rädd för att få bagen i fejset (tvärs armarna eller nåt) så kan man lossa kontakten på baksidan "klockfjädern" först (då är man inte i riskzonen). Men airbags verkar vara stabila saker normalt, det är få sägner om utlösta vid normalt mekande (vid jobb i nykrockade bilar är det nåt annat).
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Tackar! Då ska jag nog våga mig på att byta ratt trots allt.
Blir ett stopp på mekonomen för att beställa ett nytt nav först.
//Martin Ek
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by P-O Håkansson »

Hej

Men var lämnar man sina utmonterade airbags sedan då? Återvinningscentral? Polisen? Militären? Vem vill ta hand om sprängmedel?

Har haft två lösa airbags i garaget nu sedan jag köpte bilen, de kom med lösa.

Mvh,
P-O
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Niklas Falk »

P-O Håkansson wrote:Men var lämnar man sina utmonterade airbags sedan då? Återvinningscentral? Polisen? Militären? Vem vill ta hand om sprängmedel?

Har haft två lösa airbags i garaget nu sedan jag köpte bilen, de kom med lösa.
Bildemonteringsfirmor borde ha rutiner. De plockar ju ut några stycken minst sagt.

För en del bilmodeller finns det en andrahandsmarknad för airbags (det känns väl tryggt). En ny kan vara ganska kostsam om man ska reparera en småkrockad USAimport (det räcker ju att man måste köpa hel ny instrumentbräda...). Detta är knappast fallet för Miatan.
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Lyckas inte få tag på något motstånd på 3 ohm 1/2-1/4W.
Det jag kan få tag på häromkring är 2,7 ohm eller 3,3 ohm 0,6W.

Kan nått av dem funka?
//Martin Ek
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Peter Sandström »

MZM wrote:Lyckas inte få tag på något motstånd på 3 ohm 1/2-1/4W.
Det jag kan få tag på häromkring är 2,7 ohm eller 3,3 ohm 0,6W.

Kan nått av dem funka?
Tror inte +/- 0,3 ohm spelar nån större roll. Det kan variera mer än så fram till styrdonet beroende på hur bra kontaker mm är... Liakså har man en resistiv variation i en kabel beroende på temperatur och last. Testa med 2,7 ohms först! Köp hem bägge givetvis då dom inte kostar många kronor...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Niklas Falk »

Dessutom är exaktheten på motstånden inte så extrem.

Men med två av varje kan du ju fixa en krets som har 3,0 Ohm och klarar 1,2 W... :think2: :)
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Jag tänkte mest på Watt-talet. Jag har ingen aning om vad watt-talet har för inverkan på ett motstånd.

Men båda är inköpta så det blir att testa nån kväll. :D
//Martin Ek
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Peter Sandström »

MZM wrote:Jag tänkte mest på Watt-talet. Jag har ingen aning om vad watt-talet har för inverkan på ett motstånd.

Men båda är inköpta så det blir att testa nån kväll. :D
Du har ett 0,6 w och det är ngt större än dom föreskrivna (0,25-0,5W) så det är helt ok. Detta anger hur mycket ström dom tål att belastas med. Motsåndet ska ersätta bagens resistans och lura styrdonet att den sitter på plats..
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Peter Sandström »

Niklas Falk wrote: Men med två av varje kan du ju fixa en krets som har 3,0 Ohm och klarar 1,2 W... :think2: :)
Jupp, två i serie som parallellkopplas med varandra, eller tvärtom!.... :wistle:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Peter Sandström wrote:
MZM wrote:Jag tänkte mest på Watt-talet. Jag har ingen aning om vad watt-talet har för inverkan på ett motstånd.

Men båda är inköpta så det blir att testa nån kväll. :D
Du har ett 0,6 w och det är ngt större än dom föreskrivna (0,25-0,5W) så det är helt ok. Detta anger hur mycket ström dom tål att belastas med. Motsåndet ska ersätta bagens resistans och lura styrdonet att den sitter på plats..

Tackar, då vet jag att det är ok med 0,6W!
//Martin Ek
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Själva airbagen gick ju enkelt att få bort:

Image

Men sen stötte jag på lite patrull.
Vad gör jag med clockspring connector:n? Ska den sitta kvar? Fast då har man ju kabeln till airbagen kvar och ivägen.

Image

Nästa fråga är:
Mellan vilka stift i den nedre kontakten sätter man motståndet i?
Image
Hur fäster man enklast motståndet när man inte har någon lödkolv?

Det var då enklare när man körde busbilar utan airbag.
//Martin Ek
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Peter Sandström »

Om du vill ha tutan kvar i ratten måste man väl behålla Sviveln/clockspringen och modifiera navet till den nya ratten där kabeln dras in. Det är väl jord-tut-airbag-airbag i dom två kontakterna..

Hittade en tråd på Miata.net/garage

http://www.miata.net/garage/momo/momowheel.htm
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Peter Sandström wrote:Om du vill ha tutan kvar i ratten måste man väl behålla Sviveln/clockspringen och modifiera navet till den nya ratten där kabeln dras in. Det är väl jord-tut-airbag-airbag i dom två kontakterna..

Hittade en tråd på Miata.net/garage

http://www.miata.net/garage/momo/momowheel.htm

Vilket pill!!

Ja jag får nog ta tag i det där i helgen känns det som. Hoppas man reder ut det!
//Martin Ek
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

EDIT: Fel av mig.

Det måste vara den vita plastgrunkan som sitter fixt och "clockspring connectorn" som ska snurra runt denna.

Jag har ett luisi-nav och där är hålet klockan tre, mao kommer clockspring connectorn att bli förskjuten 1/4 varv.
Det ska alltså vara ok (momonavet har ju hålet kl 5, så även där måste ju clockspring connectorn förskjutas. Inte lika mkt dock).
//Martin Ek
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Följande stycke och bilder har jag lite svårt att tolka:
"
Image
Here's where one needs to be careful. Using a small saw such as a fine toothed coping saw or Dremel tool used lightly, gently cut the outer casing off of the connector, cutting as close to the clock spring connector body as possible. (See above) The cuts should be parallel to the face of the clock spring. Cut very slowly and not too deeply. About 1/16" should do it. There is an inner connector inside the housing that you do not want to cut. Be careful to not cut into or cut through this portion of the connector. You are merely trying to remove the outer connector casing so you can reduce the physical size of the connector because you are going to place this connector through a hole in the hub adapter.
Image
After you cut the outer connector housing off you will expose the inner black wire connector housing and three wires protruding from the clock spring connector. Wrap a small piece of electrical tape around the housing and wires. Keep it tight and wrapped small, remember the reason you cut off the outer connector housing was to make the connector as small as possible without jeopardizing structural rigidity. "

Första stycket får mig att tro att jag ska slipa ner de små (nitade?) platåerna jämte kontaktstycket.
Andra stycket får mig att tro att det är sidorna på kontaktstycket som ska slipas ner (alltså de som går ut vinkelrätt ifrån clock spring connectorn).

Nån som tyder det här bättre än mig? (kanske är jag bara för trött nu?)
//Martin Ek
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by Magnus Claesson »

Enklaste är väl att plocka bort "clockspring connector:n" och ta bort airbaglampan? Funkade för mig iaf... :wink:
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Magnus Claesson wrote:Enklaste är väl att plocka bort "clockspring connector:n" och ta bort airbaglampan? Funkade för mig iaf... :wink:
Hur gjorde du med signalhornet då?
Klippte du av alla kablar?
//Martin Ek
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Plocka bort ratt med airbag?

Post by MZM »

Jag följde guiden från miata.net och efter mycket slipande så fick jag det att lira! (man kanske inte ska ropa hej förrens man provkört, men airbaglampan slocknar efter 6 sekunder som den ska iaf).
//Martin Ek
Post Reply