Montera CC-båge tråden
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Med din ljusspridning Niklas, är min tolkning att svetsning av förstärkningsplattorna till bakåtsträvorna inte gör mycket nytta och inte krävs av SBF. När det gäller infästningen av nedre huvudbågen så hjälper det förmodligen till viss del med svetsning i fallet då infästningen tvingas uppåt (uppskattar att plattorna med muttrarna är ca 4x10 cm vilket ger en total ytan på 80cm2 jämfört med kravet på 120 cm2).
Jag känner mig trygg nog att köra utan svetsning för närvarande, är inte rädd för att det ska släppa vid en eventuell rullning.
Men för att vara helt säker på att få en CC-båge godkänd av SBF för vagnsbok är det därför förmodligen vettigt att svetsa de nedre förstärkningsplattorna.
Dock har ju Harddog båge även godkänts (i ett fall minst) och där består ju det nedre fästet enbart av en bult och ingen svetsning, så det beror förmodligen på vilket humör besiktningsmannen är på.
/Andreas K
Jag känner mig trygg nog att köra utan svetsning för närvarande, är inte rädd för att det ska släppa vid en eventuell rullning.
Men för att vara helt säker på att få en CC-båge godkänd av SBF för vagnsbok är det därför förmodligen vettigt att svetsa de nedre förstärkningsplattorna.
Dock har ju Harddog båge även godkänts (i ett fall minst) och där består ju det nedre fästet enbart av en bult och ingen svetsning, så det beror förmodligen på vilket humör besiktningsmannen är på.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Sven-Olof Börjesson
- Posts: 15
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
- Location: Götene
Förstärkningsplattan har ju ingen som helst funktion om den inte svetsas så då kan man ju lika väl utesluta den oxå och då kommer ju all kraft att hamna på de små plattorna som ligger på andra sidan plåten och det kommer ju inte att hålla. Hard Dogbågen är ju fäst i nedre bulten som håller bälteshållaren som kompensation för en svetsad förstärkningsplatta.
/S-O
/S-O
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Jag håller med om förstärkningsplattan inte har någon funktion om den inte är svetsad. Dock tror jag inte risken är så stor att plåten ger vika runt plattorn med muttrarna som ligger på andra sidan. Lite förenklat kommer en kraft som drar bågen uppåt att ge en skjuvkraft på karossplåten runt kanterna på förstärkningsplåtarna. Arean som måste skjuvas av kommer då att behöva vara karossplåten tjocklek gånger omkretsen på området som ger med sig. Om man inte svetsar förstärkningsplåten på ovansidan kommer arean (för de två mindre plåtarna som både måste ge sig) att bli ca:Sven-Olof Börjesson wrote:Förstärkningsplattan har ju ingen som helst funktion om den inte svetsas så då kan man ju lika väl utesluta den oxå och då kommer ju all kraft att hamna på de små plattorna som ligger på andra sidan plåten och det kommer ju inte att hålla. Hard Dogbågen är ju fäst i nedre bulten som håller bälteshållaren som kompensation för en svetsad förstärkningsplatta.
/S-O
plåttjocklek x (40 mm + 40 mm + 100 mm + 100 mm) x 2 = 560 x plåttjockleken
Om man svetsar runt hela förstärkningsplåten på ovansidan uppskattar jag att arean blir ca:
plåttjocklek x (110 mm x2 + (50 mm + 150 mm) x 2) = 620 x plåttjockleken.
Givetvis är detta förenklat eftersom man inte kommer att få en ren dragkraft längs ytan och karossplåten är olika tjock i detta området. Men min bedömning är att svetsningen av förstärkningsplattan inte ger som mycket extra styrka.
I fallet med harddogbågen kommer alla skjuvkraft tas upp av M10 bultens area vilket inte är många kvadratmillimeter (dock klarar bultar av den dimensionen stora krafter även i skjuvning).
Eller är mina mekanik och hållfasthetskunskapet rostiga?
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Helt sant Anders och något jag också rekommenderar alla.Anders Ohlsson wrote:Man kan ju också göra det enkelt för sig:
Svetsa plattorna som det är tänkt från början. Då slipper man en massa spekulerande den dagen man vill skaffa vagnbok. Det ger säkert också den bästa hållfastheten/säkerheten.
Dock sitter jag själv utan svetsutrustning såväl som kunskap. Snyltade av en jobbarkompis svärfar men då han hade strul med svetsaggregatet så valde vi att bara svetsa det "nödvändigaste". Så personligen tror jag att jag kör vidare med osvetsade förstärkningsplattor. Det är ju trots allt inte supermycket jobb att ta bort bågen och svetsa (om jag hittar någon som kan göra det vill säga) om jag framöver vill fixa vagnsbok. Det viktigaste för mig just nu är en båge som är säker vi eventuell rullning och som ger mig möjlighet att köra träning på Sveriges motorbanor.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Ja knepigt är det.
Men om man istället för svetsning gör större mothållsplattor? Då ökar ju karossplåtkanten som skall skjuvas av om man "lyfter bilen i bågen"? (Dvs där bågen rycks ut från bilen - alltså inte där den trycks in.)
Fast då är frågan hur stora man kan få dit?
Längre och styvare kan den övre/främre säkert bli, vilket ju klart blir bättre. För att minska skjuvningsrisken bör väl även kanterna mot karossplåten mjukas till för att inte så lätt åstadkomma brottanvisningar?
Men dom som sitter under bilen vet jag ju inget om.
Men dom är ju alla enkla att tillverka - kan inte vara mycket enklare egentligen.
(Och man behöver inte svetsa mothållen heller för att kunna montera - det går säkert att borra och gänga dit en liten skruv att hålla den tills de stora bultarna kommer på plats.)
Och i så fall skall väl mothållen vara i rostfritt?
Men om man istället för svetsning gör större mothållsplattor? Då ökar ju karossplåtkanten som skall skjuvas av om man "lyfter bilen i bågen"? (Dvs där bågen rycks ut från bilen - alltså inte där den trycks in.)
Fast då är frågan hur stora man kan få dit?
Längre och styvare kan den övre/främre säkert bli, vilket ju klart blir bättre. För att minska skjuvningsrisken bör väl även kanterna mot karossplåten mjukas till för att inte så lätt åstadkomma brottanvisningar?
Men dom som sitter under bilen vet jag ju inget om.
Men dom är ju alla enkla att tillverka - kan inte vara mycket enklare egentligen.
(Och man behöver inte svetsa mothållen heller för att kunna montera - det går säkert att borra och gänga dit en liten skruv att hålla den tills de stora bultarna kommer på plats.)
Och i så fall skall väl mothållen vara i rostfritt?
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Har du kollat mer efter lackerare i Västerås området, Ib?
Har inte hunnit ta tag i det själv, högsta prior är nu att få stolen på plats samt fixa ett elfel jag upptäckte i morse (suck).
Men finns det någon lackerare med tid och inte alltför högt pris är jag sugen på att få bågen 100% klar redan nu.
/Andreas K
Har inte hunnit ta tag i det själv, högsta prior är nu att få stolen på plats samt fixa ett elfel jag upptäckte i morse (suck).
Men finns det någon lackerare med tid och inte alltför högt pris är jag sugen på att få bågen 100% klar redan nu.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Nej jag har inte hittat någon ännu - har iofs inte letat mycket heller.......Andreas K wrote:Har du kollat mer efter lackerare i Västerås området, Ib?
Har inte hunnit ta tag i det själv, högsta prior är nu att få stolen på plats samt fixa ett elfel jag upptäckte i morse (suck).
Men finns det någon lackerare med tid och inte alltför högt pris är jag sugen på att få bågen 100% klar redan nu.
/Andreas K
Halvmatt svart tror jag det får bli.
Det borde väl gå att våtlacka också och då finns det väl fler att välja bland, antar jag.
Har alla hål färdiga nu och skall finputsa bågen nu innan lackering.
Sen återstår bromslangs och bromsvätskebyte samt spoilermontage, färdigställning av inredning runt bågen samt montering 4-punktsbälte.
Puhh....
Blir kanske lite sen säsongsstart i år.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Joachim, vet du om den lacken finns på sprayburk?Josen wrote:En budget-variant på måla bågen är Hammar-lack på spray, blir kalas och sitter fint. Också lätt att bättra vilket ni kommer att behöva
/Joachim
(Hittar bara i vanlig burk när jag söker.)
Måste väl iofs gå att penselmåla också - dom där färgerna brukar flyta ut fint. Och stryker man tillräckligt många lager så blir det nog bra.
Det är ju faktiskt rör man målar på och inga stora plana ytor.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Sist jag såg den fanns den på JulaCrazy Ivan wrote:Joachim, vet du om den lacken finns på sprayburk?Josen wrote:En budget-variant på måla bågen är Hammar-lack på spray, blir kalas och sitter fint. Också lätt att bättra vilket ni kommer att behöva
/Joachim
(Hittar bara i vanlig burk när jag söker.)
Måste väl iofs gå att penselmåla också - dom där färgerna brukar flyta ut fint. Och stryker man tillräckligt många lager så blir det nog bra.
Det är ju faktiskt rör man målar på och inga stora plana ytor.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=623018
http://www.hammerite.com/sverige/produkter.html
Blir bra med pensel också
Pulverlackade min fösta bågen men blev bara sur när man skavde av. Blir kasst att bättra en pulver-lackad båge
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Hittade precis det du skrev ovanJosen wrote:Sist jag såg den fanns den på JulaCrazy Ivan wrote:Joachim, vet du om den lacken finns på sprayburk?Josen wrote:En budget-variant på måla bågen är Hammar-lack på spray, blir kalas och sitter fint. Också lätt att bättra vilket ni kommer att behöva
/Joachim
(Hittar bara i vanlig burk när jag söker.)
Måste väl iofs gå att penselmåla också - dom där färgerna brukar flyta ut fint. Och stryker man tillräckligt många lager så blir det nog bra.
Det är ju faktiskt rör man målar på och inga stora plana ytor.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=623018
http://www.hammerite.com/sverige/produkter.html
Blir bra med pensel också
Pulverlackade min fösta bågen men blev bara sur när man skavde av. Blir kasst att bättra en pulver-lackad båge
Tror det får bli budgetvarianten......
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
OK men målar man med Hammarlack så dödar den rosten braNiklas Falk wrote:Nja, de syns när de börjar rosta lite...Josen wrote:Kan vara en fördel att lacka bågen i silver/ljus färg då av-skavningar inte syns lika lätt.
Min behöver "lite" bättringfärg om man säger så.
Målade alla mina bärarmar med Hammarlack - har fungerat riktigt bra !
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Eftersom risken att jag skulle lacka om den är minimal så kan man ju fuska med silikonhaltig Hammarlack (nån gång). Just silikoninnehållet gör att du aldrig får annan färg att fästa ordentligt ovanpå (och lackerare skulle jaga dig runt kvarteret om du kom in för förbättring).Josen wrote:OK men målar man med Hammarlack så dödar den rosten bra
Målade alla mina bärarmar med Hammarlack - har fungerat riktigt bra
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Hammarlacken väl att blästra bort antar jag.Niklas Falk wrote:Eftersom risken att jag skulle lacka om den är minimal så kan man ju fuska med silikonhaltig Hammarlack (nån gång). Just silikoninnehållet gör att du aldrig får annan färg att fästa ordentligt ovanpå (och lackerare skulle jaga dig runt kvarteret om du kom in för förbättring).Josen wrote:OK men målar man med Hammarlack så dödar den rosten bra
Målade alla mina bärarmar med Hammarlack - har fungerat riktigt bra
Och samma färg går väl annars bra att bättra med?
No problems then?
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Tycker också att Hammarlacks alternativet låter bra (för mig som är snål är allt som är billigt bra... Dessutom slipper jag då krånglet med att frakta båge fram och tillbaka till lackeringsfirma).
Dock är jag lite orolig för vilka möjligheter man har att bättra på bågen när man väl målat med Hammarlack en gång. Går det att göra med ett bra resultat?
/Andreas K
Dock är jag lite orolig för vilka möjligheter man har att bättra på bågen när man väl målat med Hammarlack en gång. Går det att göra med ett bra resultat?
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Visst går det att blästa bort den om man ångar sig sen. Blästa bågen måste man nog göra ändå om man skall lacka den perfekt (få bort ytrost).
Hammarlacken ger bra yta lätt och det flyter ur fint. Prova på en liten yta och se om ni blir nöjda
Sen om man inte vill använda Hammarlack går det utmärkt med vanlig spray-färg också. Men Hammarlacken upplever jag täcker bättre och ger mer mostånd mot rost.
Hammarlacken ger bra yta lätt och det flyter ur fint. Prova på en liten yta och se om ni blir nöjda
Ja visst - blir defintivt inte sämre än att bättre en båge som är pulver-lackad been there done thatDock är jag lite orolig för vilka möjligheter man har att bättra på bågen när man väl målat med Hammarlack en gång. Går det att göra med ett bra resultat?
Sen om man inte vill använda Hammarlack går det utmärkt med vanlig spray-färg också. Men Hammarlacken upplever jag täcker bättre och ger mer mostånd mot rost.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Håller med dig Andreas - när säsongen närmar sig och plånboken bara blivit tunnare så får man gripa efter halmstrån.....Andreas K wrote:Tycker också att Hammarlacks alternativet låter bra (för mig som är snål är allt som är billigt bra... Dessutom slipper jag då krånglet med att frakta båge fram och tillbaka till lackeringsfirma).
Dock är jag lite orolig för vilka möjligheter man har att bättra på bågen när man väl målat med Hammarlack en gång. Går det att göra med ett bra resultat?
/Andreas K
Måste väl gå att bättra Hammarlack med Hammarlack igen, eller??
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
MÅLNINGSERFARENHETER:
Efter att halva dagen ha kontaktat:
Mekonomen, K-Rauta, Meca, Silvan, Jula, Autoexperten, Micro, Öbergs färg samt Runes färger gav jag upp.....det finns ingen sidenmatt svart Hammerite i Västerås!
Sagt och gjort - köpte istället de två sista små burkarna av den blanka svarta varianten som fanns på Jula. (Som f.ö. hade extrapris på sin racingdomkraft - blå och fin och 995:-)
Nåja nu har jag putsat och tvättat, avfettat och gjort första strykningen.
Resultat: Tja -så där.
Men vadå? Varför skall bågen se perfekt ut när vare sig jag eller resten av min Miata gör det.....
Den gör nog sin nytta ändå när jag möter en Z3 som fladdrar över hela vägen i en kurva och jag är tvungen att gå i diket för att undvika kollision
Efter att halva dagen ha kontaktat:
Mekonomen, K-Rauta, Meca, Silvan, Jula, Autoexperten, Micro, Öbergs färg samt Runes färger gav jag upp.....det finns ingen sidenmatt svart Hammerite i Västerås!
Sagt och gjort - köpte istället de två sista små burkarna av den blanka svarta varianten som fanns på Jula. (Som f.ö. hade extrapris på sin racingdomkraft - blå och fin och 995:-)
Nåja nu har jag putsat och tvättat, avfettat och gjort första strykningen.
Resultat: Tja -så där.
Men vadå? Varför skall bågen se perfekt ut när vare sig jag eller resten av min Miata gör det.....
Den gör nog sin nytta ändå när jag möter en Z3 som fladdrar över hela vägen i en kurva och jag är tvungen att gå i diket för att undvika kollision
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)