Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Hämtad våren 2007 från Holland, lätt krockskada i fronten och bak.
Ingen ABS, troligen en Torsen diff, spinner inte inte alls så mycket på innerhjulet som 90:an gjorde
Motor
- Orginal 1.8 specad till 133 hk
- Dragit in lite kallluft via torpeden ( känt som DYI randall intake inom miata världen)
- Egenbyggt 2.5" cat-back.
- Ställt upp tändingen till 16 grader
- Lindat OEM grenrör
Chassi
- Tein Flex, byggda av Stötdämparverkstaden för bana ( 12 kg / 7 g )
- JR grövsta Krängare fram, ingen eller orginal bak
- Alla bussningar bytt till FM polyflex bussningar
- 205/50/R15 Yoko M 048 på OZ fälgar
- 10/5 mm spacers runt om ( ET ~ 30 totalt )
Bromsar:
- Standard lite bättre belägg ( EBC green-stuff fram, Freodo std bak )
- Bytes till XP10/XP8 2008
Övrigt
- HT, plockat bort suffleten
- 2-polsbrytare
- CC båge
- Styrservo bortplockat, styr-växel de-power a la FM
Lättat till ~ 960 kg (1060 med mig i). inredning bortplockad, roadsport passagerar-stol,kör alltid bilen till/från banor
Tänka planer för 2008
- Sänkas lite till
- Höja styrväxlen med brickor/distanser (kontrollera bump-steer)
- Måla inredningen
- Byta koppling/svänghjul till race; Köpt FMs lättaste på rea
- Försöka styva upp chassit (FM rails/butterfly ), söm-svetsa
- Lätta ner till 930 kg ( blir svårt ) FM rails tunga...
- Byta till race-belägg (Carbon XP10 fram och XP8 bak )
- Corner-väga bilen/seriös hjulinställning
- Plockar ner front och höger skärm för rikt och om-lack
- Vagns-bok
- Sätta dit front-läpp
- In med oljetemp mätare
Bästa varvtider 2007
Kullen: 1.04.55
Falkenberg: 54.2
Knutan: 1.11.95
Sturup: 1.13.3
Ljungbyhed: 1.10.96
Parkbanan 1.37.47 + 1 sec för kon
Resultat
2:a MGCC 2007 ,
Snabbast C bil på SVKG Bankalas 2007
Planer för 2008
Åka delar MGCC + Miata-cup tävlingar om det går SSM
Åka på Gelleråsen minst en gång !
Åka 'nya' SVKG sprint med miata !!
Ingen ABS, troligen en Torsen diff, spinner inte inte alls så mycket på innerhjulet som 90:an gjorde
Motor
- Orginal 1.8 specad till 133 hk
- Dragit in lite kallluft via torpeden ( känt som DYI randall intake inom miata världen)
- Egenbyggt 2.5" cat-back.
- Ställt upp tändingen till 16 grader
- Lindat OEM grenrör
Chassi
- Tein Flex, byggda av Stötdämparverkstaden för bana ( 12 kg / 7 g )
- JR grövsta Krängare fram, ingen eller orginal bak
- Alla bussningar bytt till FM polyflex bussningar
- 205/50/R15 Yoko M 048 på OZ fälgar
- 10/5 mm spacers runt om ( ET ~ 30 totalt )
Bromsar:
- Standard lite bättre belägg ( EBC green-stuff fram, Freodo std bak )
- Bytes till XP10/XP8 2008
Övrigt
- HT, plockat bort suffleten
- 2-polsbrytare
- CC båge
- Styrservo bortplockat, styr-växel de-power a la FM
Lättat till ~ 960 kg (1060 med mig i). inredning bortplockad, roadsport passagerar-stol,kör alltid bilen till/från banor
Tänka planer för 2008
- Sänkas lite till
- Höja styrväxlen med brickor/distanser (kontrollera bump-steer)
- Måla inredningen
- Byta koppling/svänghjul till race; Köpt FMs lättaste på rea
- Försöka styva upp chassit (FM rails/butterfly ), söm-svetsa
- Lätta ner till 930 kg ( blir svårt ) FM rails tunga...
- Byta till race-belägg (Carbon XP10 fram och XP8 bak )
- Corner-väga bilen/seriös hjulinställning
- Plockar ner front och höger skärm för rikt och om-lack
- Vagns-bok
- Sätta dit front-läpp
- In med oljetemp mätare
Bästa varvtider 2007
Kullen: 1.04.55
Falkenberg: 54.2
Knutan: 1.11.95
Sturup: 1.13.3
Ljungbyhed: 1.10.96
Parkbanan 1.37.47 + 1 sec för kon
Resultat
2:a MGCC 2007 ,
Snabbast C bil på SVKG Bankalas 2007
Planer för 2008
Åka delar MGCC + Miata-cup tävlingar om det går SSM
Åka på Gelleråsen minst en gång !
Åka 'nya' SVKG sprint med miata !!
- Attachments
-
- 2388-new_2008-02-06-rejsa2.jpg (86.31 KiB) Viewed 5294 times
-
- 2388-new_2007-09-29-100_0407.jpg (32.56 KiB) Viewed 5295 times
-
- 3810-new_2007-08-05-mgcc_km3239.jpg (102.27 KiB) Viewed 5298 times
Last edited by Josen on Mon 24 Mar 2008, 17:36, edited 3 times in total.
Lite som är gjort under påsken
Ny Tein-fjädrar från SDV (bak)
- Ny balans i år som skall testas
- Rengörning av Tein, grymt lätt att byta fjädrar med den inverterade desigen på dämpare.
Plockat ner alla bärarmar bak och justerat FM-bussningar
- Slipat av plast för att få bort lite bending-tendenser
- Tagit ur alla metall-bussningar och fettat om.
Gjorde bra nu flyter bärarmarna som i smör - nu måste man göra om seriös hjulinställning
Ny Tein-fjädrar från SDV (bak)
- Ny balans i år som skall testas
- Rengörning av Tein, grymt lätt att byta fjädrar med den inverterade desigen på dämpare.
Plockat ner alla bärarmar bak och justerat FM-bussningar
- Slipat av plast för att få bort lite bending-tendenser
- Tagit ur alla metall-bussningar och fettat om.
Gjorde bra nu flyter bärarmarna som i smör - nu måste man göra om seriös hjulinställning
- Attachments
-
- DSC00034.JPG (22.95 KiB) Viewed 5287 times
-
- DSC00035.JPG (17.86 KiB) Viewed 5289 times
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
...och...Josen wrote:...kör alltid bilen till/från banor
...rimmar dåligt ihop.Josen wrote:Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
För visst är det roadsport du ska köra Joachim?
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Skäms på migCyberoid wrote:...och...Josen wrote:...kör alltid bilen till/från banor
...rimmar dåligt ihop.Josen wrote:Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
För visst är det roadsport du ska köra Joachim?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.Josen wrote:Skäms på mig
Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Niklas Falk wrote:Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.Josen wrote:Skäms på mig
Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex
Jag upptäckte vid sista Hylling-rejset hur bekvämt det var med kärra.
Rulla ner färdig bil i depån besiktiga och köra. Gott och ha en bas i vanlig bil också och slippa kladda med däcks-byten och lasta ur i verktyg.
Men kommer nog köra bilen till vissa tävlingar ändå. Trots race setup så är det ren njutning att köra den
Sen om övriga vill låna kärran går det bra för mycket billig peng helg/dag
/Joachim
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Visst är det kanon med kärra! Allt blir så mycket enklare och bekvämare. Våra bilar är ju också så pass lätt att det inte ska skapa några problem om man hittar en kärra som passar.Josen wrote:Niklas Falk wrote:Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.Josen wrote:Skäms på mig
Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex
Jag upptäckte vid sista Hylling-rejset hur bekvämt det var med kärra.
Rulla ner färdig bil i depån besiktiga och köra. Gott och ha en bas i vanlig bil också och slippa kladda med däcks-byten och lasta ur i verktyg.
Men kommer nog köra bilen till vissa tävlingar ändå. Trots race setup så är det ren njutning att köra den
Sen om övriga vill låna kärran går det bra för mycket billig peng helg/dag
/Joachim
Men sen bryter det ju mot "roadsport reglerna" som säger att man ska köra till (och från i bästa fall) banan. Kanske borde man få ett tidsavdrag per landsvägkilometer som man lagt med bilen för att komma till banan.
Snygga kromfälgar förresten!
Håller med om att bilen helst skall köras till banan för Roadsport ambitionen. Men som sagt bekvämligheten har tagit överhand
Ibland funderar jag på om det är roligare nu än det var med en gat-bil och faktiskt så är det roligare Blir lätt ett gift detta
Kanske skulle man köpa sig en billig 1.6 från tyskland och har som ren gat/släng-bil ?
Ibland funderar jag på om det är roligare nu än det var med en gat-bil och faktiskt så är det roligare Blir lätt ett gift detta
Kanske skulle man köpa sig en billig 1.6 från tyskland och har som ren gat/släng-bil ?
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*Josen wrote: - Orginal 1.8 specad till 133 hk
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-Kan ju vara så att Josen adderat 2hk på K&N filter!? (uppmätt 4-5hk på en turboSAAB.):PJosen skrev:
- Orginal 1.8 specad till 133 hk
Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
OBD-II 1,8 NA (95.5-97) har ju annan ECU som specats som lite mer hästar, ingen hårdvara i motorn skiljer.Fredrik Henriksson wrote:Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*Josen wrote:- Orginal 1.8 specad till 133 hk
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Host! "tärningen" *Semesterschmitter*JOnas wrote:
ps. handsken ser ut att vara kastad
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Vad händer i det här garaget då? Blir det några modifieringar till nästa säsong?
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Hej HenrilkCyberoid wrote:Vad händer i det här garaget då? Blir det några modifieringar till nästa säsong?
Jo lite har hänt i garaget över julen, även om nytt jobb drar hårt
- 25 kg
Hittat 15 kg till som skall bort under våren
Kanske kommer den ner på 900 kg med OEM HT, kan den bli den lättaste 1.8 i gänget utan alltför mycket glasfiber ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
du blir svår att ta i år också mao! Jag tynger ner min bil med massa rör just nu så du lär väga mindre än min 1.8 iaf...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
-40kg?! Fick du en vinkelslip i julklapp eller? Vart har du hittat all den vikten? Eller är det Josen "himself" som som har gått på diet?
Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96
Nu har ju jag ingen Miata så jag ska väl inte säga så mycket, men detta var det första jag skulle göra om jag haft kvar sista NA:n. Har föreslagit detta för Josen för längesedan (se, där tog jag åt mig äran.. )
Det är lagom praktiskt vid McDonalds
Det är lagom praktiskt vid McDonalds
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB