Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Per Hammarsjö wrote:Måste det stå TUTA också? har sett att folk har det när man gör sådana lösningar..
Nej, det behöver inte stå något alls. Jag har svart knapp bredvid rattstången utan text, och har besiktigat flera gånger utan problem, de hittar knappen ändå.

Dock ser det lite räjsigare ut med text. :D

M.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

In English då.. HORN, IGNITION etc.. :)

Har just varit och besiktigat..

Tre anmärkningar:
Ett parkljus
Iliggande broms bak (Nej, det är jag som igår monterat en hjälpfjäder fel så den tog i drivaxeln men det brydde han sig inte om)
Vindrutespolare - Vad är det? Har inte haft någon på 3 år.. Konstig sak... ;)

Fråga kolon.. Får jag köra i helgen utan ombes? Jag har ju inte fått körförbud på bilen. Har 30 dagar på mig nu att åtgärda.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:In English då.. HORN, IGNITION etc.. :)

Har just varit och besiktigat..

Tre anmärkningar:
Ett parkljus
Iliggande broms bak (Nej, det är jag som igår monterat en hjälpfjäder fel så den tog i drivaxeln men det brydde han sig inte om)
Vindrutespolare - Vad är det? Har inte haft någon på 3 år.. Konstig sak... ;)

Fråga kolon.. Får jag köra i helgen utan ombes? Jag har ju inte fått körförbud på bilen. Har 30 dagar på mig nu att åtgärda.
Frågar dom inte efter datum för senaste Godkänd Kontrollbesiktning? :?

Jag vågade inte chansa med min "2:a" på ABS-givaren...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Borde ju inte vara några problem.. Speciellt när jag åtgärdar allt ikväll.. Det viktigaste måste väl vara att den inte är farlig.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Nu när man äntligen fått upp lite fart på maskinen så inser man hur mycket en dåligt synkad låda sabbar i race. Tappade flera billängder åtskilliga gånger under racen. Sånt får bara inte förekomma. :evil:

Hur går man tillväga för att åtgärda detta? Är det enkelt att byta synkringarna själv eller bör man lämna in till verkstad? Någon som har tips på en bra, pålitlig verkstad?

Annars inga större planer just nu..

Närmaste veckorna ska jag ägna tid åt mitt andra projekt.. Pacer X.. Tänkte den skulle gå på banorna nästa sommar. Undrar om det finns listad bland homologerade bilar i FIA's historiska klass?? :) :roll:

Närå.. Pacerns ända funktion blir att glida runt och göra folk glada.. Av någon anledning skrattar många när jag åker förbi? :shock:
Attachments
_V9B5856.jpg
_V9B5856.jpg (54.68 KiB) Viewed 2611 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fler kort på Pacern? 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jodå. Några har jag allt.. :)
Attachments
pacern i farsta.jpg
pacern i farsta.jpg (56.04 KiB) Viewed 2598 times
pacer.jpg
pacer.jpg (59.27 KiB) Viewed 2600 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Men den ser ju ut att vara i kanonskick. :) Fick uppfattningen att den var under större renoveringsbehov... *huvudkli*
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Den var under stort behov innan jag satte kapen och svetsen i den för några år sedan..

Jag lackade bilen själv. Mest för att det var skoj. Blev helt ok. Förutom på taket där jag hade svårt att komma åt.. Klarlacken där ser lite apelsinskal ut.. Så det är väl det jag vill göra om.. Eller snarare låta ett proffs lacka om den.. Ska se om jag kan hitta bilden då jag byggde lacktält på stallbacken hos morsan. Min Saab 9000 fläkt fick fungera som vakumpump. Och det funkade. Inte ett dammkorn i lacken..
Astrid
Posts: 8
Joined: Thu 28 Feb 2008, 01:13
Location: Sthlm

Post by Astrid »

Fredrik Henriksson wrote:Men den ser ju ut att vara i kanonskick. :) Fick uppfattningen att den var under större renoveringsbehov... *huvudkli*
Hihi....Tänk vad lite photoshop kan förvilla :wink:

Den har haft sina finare stunder, pacern. Men just nu är den inte mycket att ha. Eller ska vi ta den till Öland Per? :lol:
Den är riktigt gullig pacern. Lite brandfarlig men charmig.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Astrid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Men den ser ju ut att vara i kanonskick. :) Fick uppfattningen att den var under större renoveringsbehov... *huvudkli*
Hihi....Tänk vad lite photoshop kan förvilla :wink:

Den har haft sina finare stunder, pacern. Men just nu är den inte mycket att ha. Eller ska vi ta den till Öland Per? :lol:
Den är riktigt gullig pacern. Lite brandfarlig men charmig.
Brandfarlig och Kamikaze som chaufför! :shock: Låter som en vådlig semesterresa... :wink: Utan att ha sett "riktiga" bilder :roll: :lol: så skulle jag nog hoppa Pacern som semesterfordon. Om sen Kamikaze lär sig bromsa innan kurvor och korsningar så kommer ni nog fram välbehållna... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Så här första steget tagits för att förbättra bilen till 2009!

En OMP, FIA Homologerad helbur är beställd från Trendab. Priset: 5700 INKL MOMS!!

Frågar du mig så är det ju ett grymt bra pris!

Enligt trendab är den till NB modellen men jag tror den passar lika bra till NA.

Någon med NA som är sugen så får ni gärna komma och utprova om det funkar.
Attachments
rollcage2.jpg
rollcage2.jpg (79.81 KiB) Viewed 2417 times
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Per Hammarsjö wrote:En OMP, FIA Homologerad helbur är beställd från Trendab. Priset: 5700 INKL MOMS!!
Frågar du mig så är det ju ett grymt bra pris!
Riktigt bra pris! :shock: :D
Ska bli kul att se hur den ser ut; när kommer den?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Kunde ta upp till 6 veckor beroende på om den fanns i lager eller ej.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Per Hammarsjö wrote: Enligt trendab är den till NB modellen men jag tror den passar lika bra till NA.

Någon med NA som är sugen så får ni gärna komma och utprova om det funkar.
Hur f_n kommer man in i bilen med detta fågelbo av rör???? :shock:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Crazy Ivan wrote:Hur f_n kommer man in i bilen med detta fågelbo av rör???? :shock:
Det är inget svårt när man skippar taket :D

Det är ju runt främre dörrposten det blir trångt, det gäller att kunna vika ihop älgbenen för att komma förbi.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Mycket intressant! Och bra pris!

Du vet att jag håller ögonen på dig. 8) :wink: Det skulle kännas tryggt med en helbur.

Keep us posted...
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Passar den med HT ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Passar den med HT ?
Knappast med original fästen, iaf mot vindrutan. I övrigt ska det nog gå ett klämma över en HT (min egen är ju inte så stor om man bortser från bulan över huvét).
Men det blir många rör som man kan knyta fast ett plastskal emot :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Räknar inte med det.. Blir en ölhelg hemma hos plastludde.. ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Räknar inte med det.. Blir en ölhelg hemma hos plastludde.. ;)
Plastludde! Trodde det var Dansbandsludde? :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Hur går det med fackverket? Har du fått något leveransdatum ännu?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Borde landa inom 1-3 veckor..
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

två dagar kvar fick jag just höra.. Spääännande...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:två dagar kvar fick jag just höra.. Spääännande...
Coolt! 8) Blir d montering under julledigheten? Räknar kallt med utförliga monteringsbilder... ;) :bang: :work:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply