MX-5 Sprintcup (Konbanecup) 2009 - intresse och ideer?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
MX-5 Sprintcup (Konbanecup) 2009 - intresse och ideer?
Vi tittar nu på möjligheten att under 2009 köra en MX-5 Sprint Cup. Detta innebär att vi kommer ha ett antal körningar på flygfält (på samma sätt som t.ex. Malmby tidigare) där det förutom vanlig körning på konbana och rundbana även ska ingå en mer formell cup i konbana.
Ett förslag på upplägg är att:
- Konbanorna ska vara av stilen Automobils A-sprint, dvs teknisk svår med hastigheter mellan ca 30-90 km/h.
- Ingen klassuppdelning utan alla MX-5 tävlar i samma klass (OK med turbo, R-däck osv)
- Varje deltagare i cupen kör 3 varv i konbanan på tid (dessa 3 varven ska vara förannonserade och körs förslagsvis under en förutbestämd tid på dagen)
- Varje förares totalresultat baseras på det 2 bästa tiderna (av de 3)
- Poängräkning typ F1 används för att ge poäng till de bästa förarna för dagen.
- Totalt siktar vi på 5-6 tillfälle att köra konbana under 2009
- De 3 bästa resultaten för respektive förare ger placeringen i cupen (innebär att man inte måste vara med på alla träffarna för att ha chans att placera sig i cupen)
- Geografisk spridning så att ungefär hälften att dagarna går runt Mälardalen och hälften mer i sydvästra Sverige (förutsätter att vi lyckas hitta personer som kan ställa upp och arrangera körning i sydvästra delen av landet)
- Prisutdelning med pompa och ståt vid sista sprintcup tillfället.
Fyll gärna i tråden nedan om ni är intresserade av detta och om ni har synpunkter/förslag på upplägg.
/Andreas K
Ett förslag på upplägg är att:
- Konbanorna ska vara av stilen Automobils A-sprint, dvs teknisk svår med hastigheter mellan ca 30-90 km/h.
- Ingen klassuppdelning utan alla MX-5 tävlar i samma klass (OK med turbo, R-däck osv)
- Varje deltagare i cupen kör 3 varv i konbanan på tid (dessa 3 varven ska vara förannonserade och körs förslagsvis under en förutbestämd tid på dagen)
- Varje förares totalresultat baseras på det 2 bästa tiderna (av de 3)
- Poängräkning typ F1 används för att ge poäng till de bästa förarna för dagen.
- Totalt siktar vi på 5-6 tillfälle att köra konbana under 2009
- De 3 bästa resultaten för respektive förare ger placeringen i cupen (innebär att man inte måste vara med på alla träffarna för att ha chans att placera sig i cupen)
- Geografisk spridning så att ungefär hälften att dagarna går runt Mälardalen och hälften mer i sydvästra Sverige (förutsätter att vi lyckas hitta personer som kan ställa upp och arrangera körning i sydvästra delen av landet)
- Prisutdelning med pompa och ståt vid sista sprintcup tillfället.
Fyll gärna i tråden nedan om ni är intresserade av detta och om ni har synpunkter/förslag på upplägg.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- P-O Håkansson
- Posts: 33
- Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40
- peter dahlqvist
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 68
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01
Självklart intresserad!
Några frågor;
1. kommer cupen att köras under SBF? Alltså vilka krav kommer att ställas på bilar och förare. Reglementet är 'omfattande' och diskuterat t.ex. krävs bur på miata.
2. Vad beräknas startavgiften bli? 300kr per tävling?
3. Hur är det med funktionärskrav? Som deltagare borde man hjälpa till att ställa tillbaka koner. Det snabbar rejält upp att ha några ute längs banan som gör det. Detta påverkar det du skriver om en fast tid för körning...
4. Att bara köra tre varv gör att man inte kommer att vilja resa specielt långt för att köra. Kan ni tänka er ett upplägg där man kan köra mer under samma dag? Antingen mer tävling eller möjlighet till fri körning, alltså träning under dagen.
Jag antar att en arbetsgrupp kommer att utforma detaljerna...
Några frågor;
1. kommer cupen att köras under SBF? Alltså vilka krav kommer att ställas på bilar och förare. Reglementet är 'omfattande' och diskuterat t.ex. krävs bur på miata.
2. Vad beräknas startavgiften bli? 300kr per tävling?
3. Hur är det med funktionärskrav? Som deltagare borde man hjälpa till att ställa tillbaka koner. Det snabbar rejält upp att ha några ute längs banan som gör det. Detta påverkar det du skriver om en fast tid för körning...
4. Att bara köra tre varv gör att man inte kommer att vilja resa specielt långt för att köra. Kan ni tänka er ett upplägg där man kan köra mer under samma dag? Antingen mer tävling eller möjlighet till fri körning, alltså träning under dagen.
Jag antar att en arbetsgrupp kommer att utforma detaljerna...
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Kul att du kan vara med och hjälpa till. Jag håller med om att konbanorna bör varieras för att ge omväxling och gynna olika förare. Det gäller bara att vi ser till att få till så att de olika konbanor har lämpligt hastighetsintervall och flyt i körningen.Josen wrote:Kanon !
Gillar kon/sprint körningar. Kan hjälpa till söder/väster ut
Kanske att man inte skalll ha samma bana varje gång för att göra det lite mera spännade och rättvist för alla ?
Vi planerar inte att köra via SBF då vi bedömmer att de reglementet är för stelbent i dagsläget (t.ex när det gäller banutformning)peter dahlqvist wrote:Självklart intresserad!
Några frågor;
1. kommer cupen att köras under SBF? Alltså vilka krav kommer att ställas på bilar och förare. Reglementet är 'omfattande' och diskuterat t.ex. krävs bur på miata.
Tanken är att de arrangemang vi har på flygfält är öppna för alla som vill vara med (så som det är idag med motsvarande avgift för att vara med). De som sedan vill är dessutom med i sprintcup. Eventuellt blir det en mindre extrakostnad för att vara med i själva cupen.peter dahlqvist wrote: 2. Vad beräknas startavgiften bli? 300kr per tävling?
Ingen dum idé att de som är med på träffen också får ställa upp och vara funktionärer under själva tävlingsdelen.peter dahlqvist wrote: 3. Hur är det med funktionärskrav? Som deltagare borde man hjälpa till att ställa tillbaka koner. Det snabbar rejält upp att ha några ute längs banan som gör det. Detta påverkar det du skriver om en fast tid för körning...
Tanken är att det är fri körning/träning i konbanan alla annan tid än när själva tävlingen äger rum. Om det t.ex är 20 förare med i sprintcupen räcker det med ca 1,5 timme för att alla ska hinna med 3 tävlingsvarv. Då vi t.ex. bara hade konbana på Västerås flygfält för ett par veckor sedan körde nästan alla 10-15 repor var. Och kör vi på t.ex Malmby eller Björkvik finns det möjlighet att fritt köra på rundbanan (på taxbanorna) under hela dagen.peter dahlqvist wrote: 4. Att bara köra tre varv gör att man inte kommer att vilja resa specielt långt för att köra. Kan ni tänka er ett upplägg där man kan köra mer under samma dag? Antingen mer tävling eller möjlighet till fri körning, alltså träning under dagen.
Än så länge har vi inte kommit så långt i planerna med det är ingen dum idé att ha en grupp att utforma reglemente för detta. Visar det sig att det finns tillräckligt intresse f.ör en sprintcup så ser vi till att det blir en arbetsgrupp som jobbar fram detta.peter dahlqvist wrote: Jag antar att en arbetsgrupp kommer att utforma detaljerna...
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
Vi skall förstås ha dialog med SBF för att inte starta något där vi sedan måste backa för det är regelvidrigt!Vi planerar inte att köra via SBF då vi bedömmer att de reglementet är för stelbent i dagsläget (t.ex när det gäller banutformning)
Josen, vi räknar kallt med dig som arrangör
CG Leijonhufvud
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Tvådagars på Hasslösa kanske, som jag drömt om lite grand?Josen wrote:Visst - har ju trailer också så borde kunna få med mig lite konor SVKG får ställa upp med att hyra ut konor till klubben.Josen, vi räknar kallt med dig som arrangör
Borde gå att att kombinera detta med vissa av SVKG sprint arr
402m är det tydligen som arrenderar (T Hillerström (Ljusblå 911) hade nån på jobbet som kände nån....).
Det är ju rätt bra läge och två dagar med övernattning (Skara är nära) borde ge rätt mycket rattande (två konbanor ut från mitten tex. kanske 4 uppsättningar banor (byte vid lunch)?).
Man borde ju få köra till man kräks iaf
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
För den som vill gräva ner sig i klassning av bilar för resultaträkning så finns det lite förslag/diskussioner här:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost3420828
Men det behövs ju iaf minst 5 tajta bilar per klassning för att det inte ska bli fånigt, och där är vi inte än.
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost3420828
Men det behövs ju iaf minst 5 tajta bilar per klassning för att det inte ska bli fånigt, och där är vi inte än.
- peter dahlqvist
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 68
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Jag vet inte om vi har kollat detta ännu..
Det hänger lite på vad SBF säger om idén. Tanken är ju att det ska locka folk. Och ska man bli lockad ska man ju inte behöva bygga om bilen ...
Riskerna är ju exakt lika stora som en vanlig flygplatsträff och där kräver vi ju inte båge.
Den sprintcupen ska ju också köras i samband med våra träffar på flygfält.
Det hänger lite på vad SBF säger om idén. Tanken är ju att det ska locka folk. Och ska man bli lockad ska man ju inte behöva bygga om bilen ...
Riskerna är ju exakt lika stora som en vanlig flygplatsträff och där kräver vi ju inte båge.
Den sprintcupen ska ju också köras i samband med våra träffar på flygfält.
Nu är det ju inte säkert att alla sprint-träffar går på flygplatsträffer, i götet kör vi mest på go-kart likande banor och där är risken för rullning större. Niklas F har varit nära en gång - finns nog t.o.m på filmPer Hammarsjö wrote:Jag vet inte om vi har kollat detta ännu..
Det hänger lite på vad SBF säger om idén. Tanken är ju att det ska locka folk. Och ska man bli lockad ska man ju inte behöva bygga om bilen ...
Riskerna är ju exakt lika stora som en vanlig flygplatsträff och där kräver vi ju inte båge.
Den sprintcupen ska ju också köras i samband med våra träffar på flygfält.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det går att komma upp på två hjul utan problem om man anstränger sig lite och det behöver inte gå fort heller (kasa på tvären ut på gräs som biter tag, jag hade iofs bara ena hjulparet ca en halvmeter upp).Josen wrote:Nu är det ju inte säkert att alla sprint-träffar går på flygplatsträffer, i götet kör vi mest på go-kart likande banor och där är risken för rullning större. Niklas F har varit nära en gång - finns nog t.o.m på film
Men om man ser till att hålla nere hastigheten till "70" (dvs bara körning på 2an) och lägger konbaneslingorna på vettigt vis så är riskerna rejält minimerade. Amerikansk AutoX kan man ta som inspiration, där är det ganska få rullningar och det är inte få ekipage som kör varje helg.
Men ska man köra på lite seriösare vis med hårdare satsning så känns det ganska naturligt att minska risken för "ryggradskompression". Men är Murphy riktigt vaken så kan det ju gå åt skogen redan vid första försöket, även i första vägkorsningen på vägen dit.