Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote: Men vad tror ni jag skall ha den till :?: :?:

(Eftersom du vet Magnus så får du inte gissa... :roll: )
Jag kom faktiskt inte på det med en gång! Tog några sekunder... :D

Hittar jag på några såna dumheter så gör jag nog den i aluminium tror jag. Måste ju kunna polera och få lite blink på saker och ting om det skall vara rejsigt! :wink:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Förlåt, men jag vill bara säga att jag tycker att backspeglarna är , euhmmöhh..hårda?? :roll:
Men vad tror ni jag skall ha den till
Jag tror att det ska bli ett HANS system, där man kan fästa sin lilla videokamera på "långarmen".
Vad har jag vunnit? :P
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Fick mina nya däck levererade till jobbet idag. Kan säga att det var en och annan som höjde på ögonbrynen när speditören rullade in fyra däck i banklokalen... :roll:
Jaså, Martin kom inte och hämtar/lämnar i garaget? :)
Valde du K60 eller K90 (Medium eller Hårdare)?
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

NICE :D :D
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

:( Trist. Ibland blir det bara bajs.
Telesvar på Josen för han är inte där.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Packa bilen redan nu för nästa lördag, sen kan du sova ut i ett par dagar fram tills dess.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Du vinner i alla fall race-look tävlingen med marginal :) Riktig snygg.
Lär gå som ett spjut nu - så det var snällt att du inte tryckte till skåningarna på deras hemma bana :lol:

Jag skippade Sturup denna gången också - mest p.g.a att jag är trött på den :shock: Ladda nu för Knutan nästa helg istället och kom och åka sprint på söndag Ale som träning. Häng sen på mig på KM race med Hyllinge 28 sept på Knutan om det är bra väder. Massa körning och riktiga race med fullt av olika bilar att rejsa emot. Lite skumma klass-indelningar bara.

Hyllings KM är just så jag skulle vilja att våra tävlings-dagar i cup:en skulle se ut.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Tråkigt Fredrik! :?
Läge att upprätta en checklista?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Ale! Är det imorgon söndag du menar? Skulle kanske va kul nu när man missade KM. Måste man vara medlem i SVGK?
Ja i morgon söndag samling 08.00 - 08.30, Niklas släpper säkert med dig även om du inte är medlem :)

/Joachim
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Ale! Är det imorgon söndag du menar? Skulle kanske va kul nu när man missade KM. Måste man vara medlem i SVGK?
Ja i morgon söndag samling 08.00 - 08.30, Niklas släpper säkert med dig även om du inte är medlem :)
Max 25st, medlemmar har förtur.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:Max 25st, medlemmar har förtur.
Brukar det vara fullt, eller hur många är anmälda?
Vi var 24st sist och hann precis med tre rundor för alla. Ingen föranmälan så det märks imorgon bitti.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:Min nuvarande topp väger knappa 6kg. om jag gjorde den idag skulle den väga ca 4.5kg. Gjuter jag en kolfibertopp lär den inte väga mer än 3.5-4kg...

Alltid lättare att gjuta lättare(tautologi) andra gången man gjuter. Mina glasfiberdörrar väger tex 11kg var och en (orginal 23kg). Dom är ruggigt stabila då jag var rädd för att de skulle bli fladdriga och därför överdrev i gjutningen. Tror att jag skulle kunna göra stabila dörrar som väger 7-8kg, kolfiber skulle nog ge 6kg dörrar... 8)
PERFEKT! :shock: :wink:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:Hittade en kul japansk miatasida...

Men 9kg känns tungt för en kolfibertopp...

http://zoom-eng.com/catalog/product_inf ... bdecc340ed

Har iofs orginalfästen så dom riktar sig nog mer till söndagsglidarna än racegalningar. Men 17 500:-! :shock: Fan, man kanske skulle skaffa en riktig friskluftsmask och köra en gjutfirma vid sidan om... :roll: Min nuvarande topp väger knappa 6kg. om jag gjorde den idag skulle den väga ca 4.5kg. Gjuter jag en kolfibertopp lär den inte väga mer än 3.5-4kg...

Alltid lättare att gjuta lättare(tautologi) andra gången man gjuter. Mina glasfiberdörrar väger tex 11kg var och en (orginal 23kg). Dom är ruggigt stabila då jag var rädd för att de skulle bli fladdriga och därför överdrev i gjutningen. Tror att jag skulle kunna göra stabila dörrar som väger 7-8kg, kolfiber skulle nog ge 6kg dörrar... 8)
Är ju en stylingtop med "innetak" mm. Själva toppen väger 5 kg, rutan 1,3 och spännena mm väger 3 kg... Så visst sjutton går det att plocka vikt på denna genom att plocka spännena och skippa delar av innetaket..

MEN; Att handlägga kolfiber för att minska vikten lurar sig oftast själv. Eftersom kolfiber har lägre densitet blir volymen färdigt laminat högre och därmed även epoxiåtgången (under utvätning ökar glasfiberväv ca 200% i vikt, kolfiberväv ca 300% – med optimalt harts/väv-förhållande, annars ännu mer). Ett handupplagt kolfiberlaminat väger därför nästan alltid mer än motsvarande glasfiberlaminat. För att nå den möjliga viktminskningen är det nödvändigt att vacuumforma laminatet.

Densiteter!

Glasfiber: 2,2
Aramid (Kevlar) 1,45
Kolfiber: 1,77

(Googlade lite...)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hur var det nu; Vacuumbaggad Glasfiberväx+Epoxi är lättare/starkare än handlagd Kolfiber+Epoxi.

Att kolfiberlaminat är styvt och inte tål krafter åt fel håll ser man ju i varenda F1rejs.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Kolfiberväven i sej är väl ca 45% lättare än motsvarande väv i glasfiber! Nu är ju kolfiber generellt sett väldigt sprött utan en armering med tex glasfiber och/eller Kevlar pga sin låga töjning på 0,6-1,5 % mot glasfiberns 4,5%. Så att bara lägga 1-2 lager kolfiber funkar inget vidare om det ska tåla slag, på tex en skärm!

(Draghållfastheten är ca 20% högre än GF, och E-modulen är ca 5,5 ggr högre än GF..)

Vill man enbart ha en lätt konstruktion är det vacuumlagd kolfiber som gäller. Vill man dessutom ha det slagtåligt måste det armeras med Kevlar och ev glasfiber (om man pratar om icke bärande konstruktioner dvs!)

Det brukar synas tydligt hur kolfiberbitarna sprutar när dom åker emot med areodynamiken på en F1:a då många av delarna är tillverkade enbart i kolfiber.. :wink: ... (EDIT: Niklas skrev samma sak...)

Bra sida! http://fiber.get.to/

http://www.viebke.nu/komposit/fibrer.htm#_Toc46487822
Last edited by Peter Sandström on Sun 14 Sep 2008, 23:27, edited 2 times in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Bli inte besviken eftersom Knutorps våg på SSM visade väldigt lite jämför med andra (-20kg på min, -60kg på en annan 1000kg bil).
Kinnekulles våg är den jag jämför med, eftersom de har kalibrerat den på den plats där den står, både för solsken och skugga (olika parameter eftersom aluminiumen vidgar sig).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Notera Josen att min bil fortarande är tyngre än din, den vägde väl 940kg på Knustorp...
Nja eftersom jag är en tung-gubbe 0.1 ton :shock: så ÄR du lättare än mig nu. Jag kör nog med HT + passagera stol denna gången så jag ligger nog snarare på ~ 1060 kg med mig i. Så fördel dig och alla andra flugviktare m.a.o :D Jag får lita min på körförmåga att kunna hänga med ut ur kurvorna. Men till nästa säsong skall jag vara nere på närmare 1000 kg :) Då borde jag hänga med er igen ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Men till nästa säsong skall jag vara nere på närmare 1000 kg :) Då borde jag hänga med er igen ;)
Ska du banta 0.06 ton, då blir det ju bara skinn och ben att spänna fast i stolen.
eller ska du byta till den "syradoppade" karossen :D
Obs friska skämt som inte har nåt med verkligheten att göra.
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Fredrik Henriksson wrote:Tog bilen till jobbet idag då jag var extremt åksugen. F.n va den går gött! :D Övade på att "häl-tåa" men det funkar inte! :evil: Har 46 i skostorlek så att vrida hälen mot gasen är fysiskt omöjligt. Att stampa gas med tåspetsen verkar heller inte funka, benet(långt) går inte böja/vrida tillräckligt för att få en god träff på bromsen samtidigt som jag träffar gasen! :( Hmmm hur göra? Operation? :roll: ...

På torsdag vägs bilen. Skall bli lite kul att se. Bilen är ju egentligen jäkligt tungt utan plasten då den nästan är "orörd" i övrigt. Om jag kalkylerar rätt så bör en kvalifiserad gissning ge följande vikt...
Bil Knutstorp 1075kg - 12kg(hardtopp) - 5.5kg (baklucka) - 4kg (huv) - 24kg dörrar = 1029.5kg - 76kg (mig med raceutr) = 953.5kg

Ska bli kul att se om det stämmer och hur "sne" den förra cornerweighten har blivit med de nya plastpanelerna. :)

Notera Josen att min bil fortarande är tyngre än din, den vägde väl 940kg på Knustorp... :wink:
Jag vet inte om du redan har en sådan här på gaspedalen annars tillverkar du lätt en själv.

http://www.rennenmetal.com/proddetail.asp?prod=2275
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Beställt! :) Tack för tipset! :) Gillar meningen i instruktionen som säger att detta kan vara skillnaden mellan att tillhöra ledarbilarna eller att försöka haka på desamma... :roll: 8)
Biltema's funkar bra för mig. :wink:
Glöm det där med hälen; bara flytta bromsfoten lite åt höger och tryck till gasen lite med fotens högra sida medan du bromsar.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Gaspedalen är lättböjd. Det är bara att placera bromsfoten lite högre upp på pedalen så kan man flippa till gaspedalen med fotsidan eller "knölen".
Men detta endast för att snygga till nedväxlingar, att varvtalsmatcha när man släpper upp kopplingen under trailbrajkande är en annan femma.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Kanske bättre när du "skrubbat in" dom lite. :?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Du får jobba HÅRT om du ska få någon värme i däcken på allmän väg...
Toyo greppar även när de är kalla, men det är ju (oftast) av ringa betydelse på banan.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote: Beställt! :) Tack för tipset! :) Gillar meningen i instruktionen som säger att detta kan vara skillnaden mellan att tillhöra ledarbilarna eller att försöka haka på desamma... :roll: 8)
Bra då lånar jag den och fräser en liknande och bättre! Eller vill du att jag skall jag ta den i pant?! ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Finns det någon som har ett annat "ritt/bildprogram" än paint som jag har :roll: då jag skulle vilja se om jag är rätt på det när jag täcker för pos/blinkershålen på min gjutna front.

Mitt försök i paint blev inte så bra... :lol:
Fullskaletest med liggunderlagsbitar (för att få det jämnt) och svart tejp då?
Post Reply