Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Hur sätter du ihop "halvorna"?
Hur fäster du gångjärnen?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Hur sätter du ihop "halvorna"?
Hur fäster du gångjärnen?
Dörrarna limmas ihop, gångjärn av vävband och låses med karborre i dörrlisten.



Eller var det inte extremlättvikt det skulle vara :D
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Jag är impad av resultatet! Lär ju inte vara några problem att slipa och lacka dom panelerna om man nu känner för att göra det!
Vikten på formarna är inget jämför med dörrarna i plåt så den färdiga avgjutningen lär bli imponerande lätt.
Det svåraste blir nog att passa in dom så det ser bra ut men det löser sig säkert. Din fru får laga mat en gång till så sitter de nog perfekt på plats med lite hjälp skulle jag tro... :lol:

MEN gå nu och lägg dig för he¤#&te! Jag blir trött av att se när dina inlägg är postade... :wink:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Magnus Claesson wrote: MEN gå nu och lägg dig för he¤#&te! Jag blir trött av att se när dina inlägg är postade... :wink:
Fredrik måste ha lärt sig hacka serverklockan.
Det följer nog med när man får för mycket styrén och annat i näsan och vidare upp i huvudet...... :shock:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Varför vill du ha backspeglarna i Dörrarna?
Sätt dem framme på skärmarna så slipper du vrida så mycket på skallen.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Sätt dem i huven då (eller i skärminfästningen med uttag för armen i huven).

Nu tänker jag på små F1speglar som endast har en klen arm, inget designat jox som är knappt mindre än originalet. Men innan fredag är det lite pilligt att hitta små, smidiga, lätta.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Har du kollat om Speglarna från R1an passar :D


Nån av dessa kanske (ser lite stora ut iofs):
http://www.dalhems.com/stylingsidor/bakspegel.html

Billig universal
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Speglarna på min R1:a har tyvärr lite för långa armar ... :(
Tänk husvagnsspeglar monterade på framskärmarna :)
Då blir armarna inte för långa, iaf inte om de fästs i skärmfästningskanten (armen tittar upp mellan skärm och huv och böjs till lämplig form).

Nåja, nu ska jag inte spamma mer med dumma ideér, på ett tag :)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Kan det bli billigare eller? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77328

Ser väl inte helt fel ut i svart?

Image
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Kan det bli billigare eller?
Kanske inte billigare, men defenitivt bättre, mindre (och lättare). :roll: :wink:

Åk till glasmästaren & fixa spegel i lämplig size, å sedan bakar du lätt(?) in dom i nån form du gjutit. Fäst som Niklas nämnde i nån av skuvarna till skärmen
:roll: Inte vet jag... Bara ett förslag ju.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Snart kommer din bil se ut som något helt annat än en Miata.. :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:Snart kommer din bil se ut som något helt annat än en Miata.. :)
MODSPORT !!!!!!! :) :) :) ;)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Varför tar du inte en rem bara som öppnar låset från insidan ? Känns lite overkill att kladda dit orginalet till modsport dörrarna ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Tar du med ståldörrarna i reserv till Falkenberg?
Då slipper du åka upp och hämta när nån av plastisarna fladdrat loss längs rakan.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Postat: fre sep 05, 2008 3:50 am
Säg att det inte är sant......

ps.webmaster, ska man kunna manipulera klockan på detta sätt som Henriksson gör?? Kanske en bugg? :roll:
får glädja mig åt att jag glädjer dom som endast gläds åt den enda sanna glädjen...
:o Jäklar, det var djupt.... :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Fredrik Henriksson wrote:Traskade ut och satte mig i bilen en liten stund, vilken racekänsla det ger med poppnitade aluminiumdörrsidor! :D :D

Vet att det är barnsligt att sitta i bilen och garagerejsa :roll: :oops:

Helt plötsligt så slog det mig också att bilen nu är så omgjord att den aldrig någonsin kommer bli en glassätarbil igen. :? Men men, det är ju iofs inte min bil ensam om på det här forumet... :roll:
Vem har sagt att man inte kan äta glass i en rejsbil 8) :?: 8)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Helt plötsligt så slog det mig också att bilen nu är så omgjord att den aldrig någonsin kommer bli en glassätarbil igen.
ajaj, vilka problem då! :o :? (Du behöver ju bara ta två steg å hoppa in i "The Black" Miata, om du nu vill "glassa") 8)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Traskade ut och satte mig i bilen en liten stund, vilken racekänsla det ger med poppnitade aluminiumdörrsidor! :D :D

Vet att det är barnsligt att sitta i bilen och garagerejsa :roll: :oops:

Helt plötsligt så slog det mig också att bilen nu är så omgjord att den aldrig någonsin kommer bli en glassätarbil igen. :? Men men, det är ju iofs inte min bil ensam om på det här forumet... :roll:
Min är och förblir kombinerad rejs- och glassätarbil; visserligen inte så bekväm, men det går. 8)
Vi var t o m och handlade på GeKås med den. :shock: :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Vem har sagt att man inte kan äta glass i en rejsbil
Just - min räser har funkat som support-bil massor av gånger + tar att jag tar turer då och då för att pigga upp lite :)
Faktiskt tror jag att min bil rullar mer än vissa puts/glassätar-miator ;)
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

:D Jag skjutsar runt hustrun och äter glass i sommarsolen. Brukar hända flera gånger varje år. Och då sitter buren kvar.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Just för tillfället skulle jag nog inte ens shoppa drivein-burgare med min, ljudnivån på tomgång gör det omöjligt att beställa :)

Men jag får nog fixa ett system som låter lika när det är helt, det kändes bättre med rejäl ljudfeedback.

Kämpa på med plastningarna och funktionen Fredrik, du skall väl inte missa KM3 på Sturup på lördag, Ale Ring på söndag morgon om du inte fått nog av Sturups tajta kurvor (Ale's é lite snävare :)).

Vad tror du om en tredelad "hardtop" förresten? En "Targabåge" fäst i buren, ett främre tak och en bakre "strut". Det främre taket görs i två varianter, ett "Aero" och ett "Däckstransport".... Dumma ideér men nästan genomförbara (hel HT är ju grymt knöligt att göra custom), delarna monteras ihop med Dzus och tätas med tejp.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Ingen fara att jag missar Sturup! :)
Säg inte det; liten pizza välter stora lass. :wink:
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Fredrik :!: :!:

Nu vill vi se fler bilder på din bil :) :wink: Man börjar ju nästan få plastabstinenser :lol:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Långsökt...

Post by Peter Sandström »

Hmm!

Funderar på om du kanske ska plasta ett kalluftsinsug? En snorkel som rundar kylaren och sätter filtret framför kylaren! :wink: ...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Jag tror det är ett frågetecken för vad du håller på med egentligen....... :D
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Post Reply