Jo de brukar vara Murphy som gäller för min del...Niklas Falk wrote: Du ska se att avin ligger hemma på måndag, när du haft hela helgen frigjord för mekning
Hjälp vid beställning av Tein Flex
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Fick Trackinglänk med godsnr nu... Verkar som de paketet skickas först idag... Ja ja, fick influensan idag så det blir inget meck i helgen iaf...
Dear FREDRIK HENRIKSSON,
This ship notification is being sent to you by the U.S. Postal Service at the request of EMILIO CERVANTES. If the "Shipped To" address information is not correct, please contact the Shipper.
A package with a Click-N-Ship label created on usps.com containing the following information is scheduled to be shipped on 04/10/2008.
From: Shipped to:
EMILIO CERVANTES
TRAKSPORT LLC
26242 DIMENSION DR
STE 130
LAKE FOREST CA 92630-7802
FREDRIK HENRIKSSON
NORRA ALMEDALSV 10
BOLLEBYGD, BOLLEBYGD
SWEDEN 51737
Type of Service: Priority Mail International
Dear FREDRIK HENRIKSSON,
This ship notification is being sent to you by the U.S. Postal Service at the request of EMILIO CERVANTES. If the "Shipped To" address information is not correct, please contact the Shipper.
A package with a Click-N-Ship label created on usps.com containing the following information is scheduled to be shipped on 04/10/2008.
From: Shipped to:
EMILIO CERVANTES
TRAKSPORT LLC
26242 DIMENSION DR
STE 130
LAKE FOREST CA 92630-7802
FREDRIK HENRIKSSON
NORRA ALMEDALSV 10
BOLLEBYGD, BOLLEBYGD
SWEDEN 51737
Type of Service: Priority Mail International
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Har lite trassel med intullningen. De har skickat brev och vill att jag verifierar betalningen...
Ska man betala tull & moms på beloppet inkl frakt eller exkl frakt?
Ska man betala tull & moms på beloppet inkl frakt eller exkl frakt?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Tullavgiften läggs på materialet och momsen på rubbet, även frakten..Fredrik Henriksson wrote:Har lite trassel med intullningen. De har skickat brev och vill att jag verifierar betalningen...
Ska man betala tull & moms på beloppet inkl frakt eller exkl frakt?
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
-
- Posts: 13
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
- Location: Vinslöv
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ok, tack gubbar! Blir till att hosta upp lite till...
Ytterliggare en med Tein, då blir det några man kan sno inställningstips av mao...
Ytterliggare en med Tein, då blir det några man kan sno inställningstips av mao...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Skynda att fynda! TEIN går upp med 15% from torsdag...
(Scrolla ner en bit...)
http://www.949racing.com/
(Scrolla ner en bit...)
http://www.949racing.com/
Last edited by Peter Sandström on Tue 29 Apr 2008, 21:55, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Helt plötsligt känns d som man kom billigt undan...Peter Sandström wrote:Skynda att fynda! TEIN går upp md 15% from torsdag...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Nu kör Emilio med SPECIAL EDITION 949Racing Flex coilovers 90-05 för
1499 USD!
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ProdID=127
1499 USD!
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ProdID=127
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kollade vad jag betalade för mina omschimsade... Betalade in 2209 USD till 949Racing har sedan för mig att det kostade ca 4500:- att lösa ut moms och tull hos posten...Eric wrote:Någon som vet ungefär vad det kostar att beställa från 949? 1499 USD + frakt + tull.. osv.
Vad tar stötdämparverkstan ni som beställt där ifrån?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Oj snabbt svarat!Fredrik Henriksson wrote:Kollade vad jag betalade för mina omschimsade... Betalade in 2209 USD till 949Racing har sedan för mig att det kostade ca 4500:- att lösa ut moms och tull hos posten...Eric wrote:Någon som vet ungefär vad det kostar att beställa från 949? 1499 USD + frakt + tull.. osv.
Vad tar stötdämparverkstan ni som beställt där ifrån?
Du är nöjd med valet? Du kör på 12/7 eller? Hur känns bilen på bana.. över/under-styrd? Min bil som den är nu med koni+sänkfjädrar går rakt fram i kruvorna.. 45/35 fjädrar.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
12/7, kanonnöjd, strykjärn...Eric wrote:Oj snabbt svarat!Fredrik Henriksson wrote:Kollade vad jag betalade för mina omschimsade... Betalade in 2209 USD till 949Racing har sedan för mig att det kostade ca 4500:- att lösa ut moms och tull hos posten...Eric wrote:Någon som vet ungefär vad det kostar att beställa från 949? 1499 USD + frakt + tull.. osv.
Vad tar stötdämparverkstan ni som beställt där ifrån?
Du är nöjd med valet? Du kör på 12/7 eller? Hur känns bilen på bana.. över/under-styrd? Min bil som den är nu med koni+sänkfjädrar går rakt fram i kruvorna.. 45/35 fjädrar.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kom monterat så jag fick inget vettigt humm om fjäderlängden då fjädern är pressad i det läget...Eric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Får man lov att hänga på trådenEric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.
Vad har du fått för pris i Oslo? Letar själv efter lämpliga dämpare och fjädrar
Det skulle kosta ca: 17500 SEK om jag köper av http://www.brakes.no/ och då med 70/60 fjädrar. Sen får man köpt ett set fjädrar för ca 1600 SEK. Jämför då med 949racingspris som är 1770 USD + 4500 kr i frakt, tull och moms typ 16000. Det är inte lönt och spara 1500 på krångla med leverans när man kan få dom i handen.Leif Jönsson wrote:Får man lov att hänga på trådenEric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.
Vad har du fått för pris i Oslo? Letar själv efter lämpliga dämpare och fjädrar
För Super Street satsen skulle han ha 12500 SEK (mot 12800 för att beställa från USA) och dom klarar tydligen upp mot 15kg fjäderkonstanter om man nu vill satsa på en billigare variant. 60/50 ingick. Ingen aning hur dom står sig mot billigare märken som tex. k-sport, d2 osv..
Fjädern fram är 175 mm och bak 150 mm såg jag nu..Fredrik Henriksson wrote:Kom monterat så jag fick inget vettigt humm om fjäderlängden då fjädern är pressad i det läget...Eric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.
Lite om Tein från min sida
Fick dem för 15 kkr ombyggda med 12/7 fjädrar från SDV - tog dock evigheter innan jag fick dem
Nu labbar jag med bak-fjädrar på 7,8,9 beroende på bana.
Räcker med att bygga om fram-dämparen, bak tål dämparen hårdare fjädrar
Service: Räkna med vart 3:e år om man vill ha dem super-fräscha
Överlag är dämparen kanon, men sin inverterade design är det super enklet att byta fjädrar och göra seriösa corner-weigth inställningar. Dämparen är en beprövad antal år i Japan och finns hur mycket som helst att läsa om dem på miata.net
Det skall ju finnas en ny variant av dem där det finns justerbara kompression också kanske värt att titta på ?
Sen finns det ju andra alt också D2 dämpare fungera säkert också, KW bevisat snabba med justerbahet i komp vilket är godis. Kan man köra på mjukara fjädrar och kompensera med ställa på komp när det behövs.
Henrik kör fort med gamla SPAX med rätt fjäder-konstanter
Jag tror att för att lyfta sig är hårdare fjädrar det som gäller i första steg, dvs dämparen måste klara den hårdare fjädren. Sen om det Tein,D2 osv spelar inte så stor roll. Men när man kommer till nivån att man verkligen känner skillander i fjädrar/setup osv då börjar en bättre dämpare som är justerbar spela in. Så frågan är ju skall man köra budget först eller lite bättre direkt för att inte ångra sig sen - en svår fråga
Jag valde denna gången bättre grejor direkt och har inte ångrat mig
Fick dem för 15 kkr ombyggda med 12/7 fjädrar från SDV - tog dock evigheter innan jag fick dem
Nu labbar jag med bak-fjädrar på 7,8,9 beroende på bana.
Räcker med att bygga om fram-dämparen, bak tål dämparen hårdare fjädrar
Service: Räkna med vart 3:e år om man vill ha dem super-fräscha
Överlag är dämparen kanon, men sin inverterade design är det super enklet att byta fjädrar och göra seriösa corner-weigth inställningar. Dämparen är en beprövad antal år i Japan och finns hur mycket som helst att läsa om dem på miata.net
Det skall ju finnas en ny variant av dem där det finns justerbara kompression också kanske värt att titta på ?
Sen finns det ju andra alt också D2 dämpare fungera säkert också, KW bevisat snabba med justerbahet i komp vilket är godis. Kan man köra på mjukara fjädrar och kompensera med ställa på komp när det behövs.
Henrik kör fort med gamla SPAX med rätt fjäder-konstanter
Jag tror att för att lyfta sig är hårdare fjädrar det som gäller i första steg, dvs dämparen måste klara den hårdare fjädren. Sen om det Tein,D2 osv spelar inte så stor roll. Men när man kommer till nivån att man verkligen känner skillander i fjädrar/setup osv då börjar en bättre dämpare som är justerbar spela in. Så frågan är ju skall man köra budget först eller lite bättre direkt för att inte ångra sig sen - en svår fråga
Jag valde denna gången bättre grejor direkt och har inte ångrat mig
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Vill man köpa upp sig i nivåer gäller det att antingen köpa välkända saker (eller prata upp varumärket) så man blir av med dem när det är dags för nästa.Josen wrote:Men när man kommer till nivån att man verkligen känner skillander i fjädrar/setup osv då börjar en bättre dämpare som är justerbar spela in. Så frågan är ju skall man köra budget först eller lite bättre direkt för att inte ångra sig sen - en svår fråga
Som riktmärke kan jag väl nämna att omshimsning + total service av Bilsteins kostar ca 5000 (inklusive 2h raceingenjör). Det kostar att inte ha råd med justermöjlighet .
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Om du inte vill precisonsmäta själv så kan du sno värdena från Shaikh's Exceldokument:Eric wrote:Någon som vet detta? För NB
motion ratio front and rear
FCM Miata Suspension Design Spreadsheet v8.0 (updated 4/12/2008)
Mechanical Motion Ratio har värden som liknar de jag vill minnas ha använt (0.66/0.735 F/B). Förhållandet mellan dämrarrörelse och hjulrörelse, rent mekaniskt.
Jag funderade på att använda det men var lite osäker. Han som jag ska snackade med skulle ha 600 kr för att räkna ut optimala fjäderkonstanter. Trodde sånt skulle ingå vid en beställning.. funderar skippa det och hellre köpa en uppsättning extra fjädrar. FatCatMotorsports excelark är bra nu när man börjar greppa vad dom menarNiklas Falk wrote:Om du inte vill precisonsmäta själv så kan du sno värdena från Shaikh's Exceldokument:Eric wrote:Någon som vet detta? För NB
motion ratio front and rear
FCM Miata Suspension Design Spreadsheet v8.0 (updated 4/12/2008)
Mechanical Motion Ratio har värden som liknar de jag vill minnas ha använt (0.66/0.735 F/B). Förhållandet mellan dämrarrörelse och hjulrörelse, rent mekaniskt.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Fjädrarna är inget direkt magiskt längre, det går ju bara att handla i steg i alla fall. Dämparna däremot är det lite pill med eftersom val av däck och körstil även spelar roll där.
Justerbara dämpare som fungerar runt 110/70 och sen nån uppsättning fjädrar till (120/80 kanske så har du att experimentera med). Krängaren fram alt ta bort den bak kan använda för att fila på balansen.
Ibland känns det bättre att ha mer krängare fram och snedare fjäderkonstanter, ibland tvärt om (hård krängare fram ger vass turn-in, ibland känns det bra ibland inte).
Justerbara dämpare som fungerar runt 110/70 och sen nån uppsättning fjädrar till (120/80 kanske så har du att experimentera med). Krängaren fram alt ta bort den bak kan använda för att fila på balansen.
Ibland känns det bättre att ha mer krängare fram och snedare fjäderkonstanter, ibland tvärt om (hård krängare fram ger vass turn-in, ibland känns det bra ibland inte).