Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

:lol: haha, gillar din in-car bild!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fy fasen vad den går gott nu, älskar den här bilen!
Bra älskarinna ;)

Det här med öppningar i huven är det för att få bättre kyla eller aero-dynamiska fördelar ?
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:
Fy fasen vad den går gott nu, älskar den här bilen!
Bra älskarinna ;)

Det här med öppningar i huven är det för att få bättre kyla eller aero-dynamiska fördelar ?
Största fördelen är bättre kyla men man kan ju ifrågasätta det nu när jag ser att regnvatten på mittengälen kommer droppa rakt ner på fläktmotorn! Men det är ju bara första huven än så länge så det löser sig nog... :lol:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:
Viking wrote: Men det är ju bara första huven än så länge så det löser sig nog... :lol:
Du menar att jag får plasta misstagen till min bil och göra allt rätt när det är dags för din? ;) :lol:
Ja, precis! Trodde det var tanken från början? :wink:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Du måste vara en dröm att ha som anställd.

Fredrik "Effektiv" Henriksson!

Hoppas det inte blir för mycket sidvind på racen....Whoosch!
-Det är en fågel, nej det är ett plan.


Eller så målar du plastbilen gul så skriker folk -NEEEJ, DET ÄR EN SUPERBANAAAAN!

Och efter det börjar allsången på Knutstorp.
Första låten är given:

http://www.youtube.com/watch?v=LRA1zFU4Dlo
Attachments
bananmiata-94.jpg
bananmiata-94.jpg (3.66 KiB) Viewed 2630 times
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Fick tag i rätt märke på gelcoat idag. :) Blå iofs men vad gör det när det gäller formarna.
Hmm, vacker blå färg... :D
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Hrmm, vad skådar mitt vänstra öga...
Vilken toy du har under trappan!


Ja just de, snygga dörrar förresten.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Nä, Just det.
Kan ju aldrig ha för många garage!
Fin cykel R1 án.

(liiiiiite avis!)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Fin cykel R1 án.
Motorn ska ju sitta i en sån här istället.
http://www.pistonheads.com/sales/655944.htm
Två hjul tycker jag är vingligt.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Fredrik Henriksson wrote: Tänkte faktiskt på någons bil när jag såg kulören... :wink:
Måste varit på dom som har Smurfblå Miator - Niklas bil är mer ljusblå..... :lol:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

GÅ OCH LÄGG DIG SOM ALLA VI ANDRA!


ääääääääsch..... :oops:
Attachments
After garage race!
After garage race!
needsleep.jpg (3.98 KiB) Viewed 2858 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Puh!! Dessa dörrar! Tur att man inte vet hur mkt jobb det
Jag vet inte om det är OK med plast dörrar i Roadsport - har inte sett någon som har det, SBP släpper nog inte igenom det. Du kanske skall fråga första så du inte står där med lång näsa på Falkenberg ( om du skall ha dem där) ?

Skall du plasta en ny front ? Orginal väger ju inte mycket och är perfekt i närkontaker ;)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Jag är nästan säker (om inte mitt dåliga minne sviker mej) att man visst får ha "plana"dörrsidor med typ, endast en stropp, att stänga med och ett "snöre" att dra upp dörren med.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

En del kör med dörrar i Mahogny och andra helt utan, så för Roadsportreglementet går det bra.
Roadsportreglementet 6.7 Karosseri wrote:... Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus får ej flyttas...

... Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material...
Hur SBP ser på det är en lite annan femma, dörren får nog väga några kilo och fungera som original för att de inte skall fundera.

Hade det inte räckt med tajta svartmålade lexanlock till blinkers/postionsljusen? PU-fronten är mycket praktisk.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote: Sen så är det ju jätteenkelt att laga så minussidan med att det inte flexar är inget större problem. :)
Jo, i med släppmedel och gelcoat i formen, lägg sen dit flisorna som blev kvar av den trasiga och plasta lite, klart. :)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Niklas Falk wrote:
Roadsportreglementet 6.7 Karosseri wrote:... Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus får ej flyttas...
Blinkers får ej flyttas? Då kan inte den fronten se ut som den gör med andra ord om inte blinkersen placeras på samma ställe om jag fattar det hela rätt?

Jag läste igenom reglemetet lite snabbt igår och i princip kan man gå lös på hela inredningen och slita ut allt utom instrumentbräda och sånt man behöver typ ratt! :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Viking wrote:Blinkers får ej flyttas? Då kan inte den fronten se ut som den gör med andra ord om inte blinkersen placeras på samma ställe om jag fattar det hela rätt?
Vad trött jag blir... :( Gör frontjäkeln ändå och så får jag hoppas att jag hittar en snygg mindre blinkersvariant att sätta där org-blinkers satt.(LED kanske, finns väl någon regel där med). Får väl gjuta en orginalfront också... *pust*
Kör som du tänkt (liten blinkerts i kanten av stålkastararrangemanget antar jag). Om nån klagar så kan du fixa en ny på originalare plats.

Bilnkerts under tävling är oftast bara den bak som räknas.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

...och man kan sälja till konkurrenter och tjäna in pengarna man lagt ut. :wink:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:...och man kan sälja till konkurrenter och tjäna in pengarna man lagt ut. :wink:
Helt rätt! Om någon vill köpa? Har bara fått förfrågan på att låna ut formar och det är jag inte så pigg på då jag är rädd om dom...
Vad kostar en hardtop?? 8)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:...och man kan sälja till konkurrenter och tjäna in pengarna man lagt ut. :wink:
Kallar man det att sprida ut kostnaden för formen så låter det bättre.

Formarna är ju det viktigaste och beroende på hur mycket jobb man lägger ner (delbara, tjocklek, stagning etc) så håller de för olika många gjutningar (men 10-15st ska nog inte vara så svårt att klara).

Jag hittade förresten en FIAbeskrivning på viktlåda som kanske blir aktuellt om duracellkaninen jobbar lite för länge.
Avsnitt 4.2 Ballast
Med tre lådor om 5 st 10mm tjocka stålplattor blir det ca 50kg med justeringsmån om ca 3kg. En under passagerarstolen och två mot väggen bakom den. Med detta fixat så är det ju bara att lätta vidare, vikten flyttas ju på detta vis mer och mer mot mitten :)

Eller blir det för extremt nu igen?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote: Jag kommer ju inte ha tid att göra något åt någon annan förrän jag är klar med prylarna till min bil. :)
"Klar" blir man aldrig ;) :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:25*18cm. Skulle kunna få plats med två strax framför passagerarstolen vilket skulle vara lättåtkomligt, under sätet blir ju lite lurigare att justera...
Du tar ju bort sätet eftersom det har högre tyngdpunkt... :)

Men när du kommit så långt i lättningen så får du ju placera viktlådorna inom "passagerarplatsen" så att din cornerweight bli så bra som möjligt (inte bara jämna diagonaler utan även kanske jämnt höger/vänster).
5 M12 placerade enligt skiss kan också vara krångligt att hantera, det finns säkert nån referens om hur fäststället i karossen skall se ut också (liknande bäsltesfästen skulle jag gissa). Att ha 5 st M12or hjälper ju inte mycket om de är fästa i enkel tunnplåt.

Kanske går det att hitta lite mer info om viktlådor på andra ställen än reglementet för FIA GT. Jag tyckte bara att formatet var så behändigt :).
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Viktlåda?! Vilket trams! Gör som jag och köp lite bling, det tynger ner tillräckligt plus att jag har all bling i mitten av bilen vilket ger en perfekt viktfördelning och låg tyngdpunkt! :lol:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Men när du kommit så långt i lättningen så får du ju placera viktlådorna inom "passagerarplatsen" så att din cornerweight bli så bra som möjligt (inte bara jämna diagonaler utan även kanske jämnt höger/vänster).
5 M12 placerade enligt skiss kan också vara krångligt att hantera, det finns säkert nån referens om hur fäststället i karossen skall se ut också (liknande bäsltesfästen skulle jag gissa). Att ha 5 st M12or hjälper ju inte mycket om de är fästa i enkel tunnplåt.

Kanske går det att hitta lite mer info om viktlådor på andra ställen än reglementet för FIA GT. Jag tyckte bara att formatet var så behändigt :).
Visst fanns det info om man bara läser...
FIA Article 258, FIA GT (samma dokument som ovan) hänvisar ju till 253-16 för beskrivning av fastsättning.
FIA App J Article 253 Del 16 Seats, Attachments and supports.

Men när man läser det för 10e gången så framträder det att barlasten får se ut hur som helst, bara den är fastsatt enligt 253-16, dvs minst 4st M8 med vardera minst 40cm2 plattor/stödyta (3mm för stål och 5mm för alu) på vardera sida karossplåt (dvs på samma sätt som en stol skall sitta.

Måtten på skissen (180x250mm) gäller handikappvikter för FIA GT.
Det gör att man kanske kan gå ner till 4 xM10 eller nåt, speciellt eftersom själva viktlådan inte behöver sitta med mer än 4xM8. Men lite skoj kan det vara med viktlåda och vikter enligt FIA GT. :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Igår kväll gick åt till att avfetta dörrarna, mkt skit hamnar under listerna! :shock:
Gör inte övre kanten (den som armbågen kommer åt) alltför skarp. Det är nåt som jag retar mig på med mina dörrsidor, det tar i både stolsöra och armbåge ibland (och armbågen kommer åt det vid lite yvigt rattande, inte bra att komma åt nerven då...)
Post Reply