K: 15x7" alu-fälgar

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

K: 15x7" alu-fälgar

Post by Andreas E »

Är intresserad att köpa 15" fälgar (så lätta som möjligt) att ha för bankörning. Planen är att köpa R-däck i dimension 205/50-15 och om jag förstått det rätt är det då 7" fälgbredd som gäller (eller har jag fel?).
Ska passa NA = bultmönster 100 x 4 och ET ca 40 mm.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
PSvensson
Posts: 3
Joined: Mon 16 Jun 2008, 20:03

Post by PSvensson »

Fälgarna till mina r-däck är köpta på Biltema, inte lätta men billiga, 500kr/ st.
Har inte haft några problem med dom men har bara kört bana vid två tillfälle än så länge.

Gå in på www.biltema.se och välj biltillbehör!

Hälsningar
Peter
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Då är det OZ UltraLeggera 15*7 ett riktigt bra alternativ...

Om du inte ger dig på det värsta med en gång och satsar på 225:or(kommer snart ut på marknaden med rätt profil) och dessa fälgarna.
viewtopic.php?t=399

Min tanke inför nästa säsong... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: K: 15x7" alu-fälgar

Post by kroegarn »

Andreas K wrote:Är intresserad att köpa 15" fälgar (så lätta som möjligt) att ha för bankörning. Planen är att köpa R-däck i dimension 205/50-15 och om jag förstått det rätt är det då 7" fälgbredd som gäller (eller har jag fel?).
Ska passa NA = bultmönster 100 x 4 och ET ca 40 mm.

/Andreas K
Jag har en uppsättning Fondmetal "någonting" 15x7 ET 38 med tvärslut R-däck för den nätta summan av 900:-. Körde slut det sista på de fälgarna på Björkvik så de funkade iaf då :). Ett jack i en av fälgarna finns det dock inget som påverkat balansen. Inte lättviktsalternativet om man är ute efter det, men billiga iaf :).

http://www.garaget.org/?car=34123 (modellen med de lite fyrkantigare ekrarna)
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: K: 15x7" alu-fälgar

Post by Andreas E »

kroegarn wrote: Jag har en uppsättning Fondmetal "någonting" 15x7 ET 38 med tvärslut R-däck för den nätta summan av 900:-. Körde slut det sista på de fälgarna på Björkvik så de funkade iaf då :). Ett jack i en av fälgarna finns det dock inget som påverkat balansen. Inte lättviktsalternativet om man är ute efter det, men billiga iaf :).

http://www.garaget.org/?car=34123 (modellen med de lite fyrkantigare ekrarna)
Tyvärr föll dina fondmetal fälgar mig inte riktigt i smaken.

Är dock fortfarande på jakt efter 15x7" fälgar med 4/100 bulmönster och ET 30-40. Någon som vill bli av med sina 15"-are?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Andreas, jag har ju mina MIM-kryssekerfälgar liggnade. Dom är i storlek som du söker. Kanske kan va nåt?

Dom är utan däck och runda sist jag körde med dom. (I våras)
Attachments
MIM fälg.jpg
MIM fälg.jpg (70.26 KiB) Viewed 1404 times
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Crazy Ivan wrote:Andreas, jag har ju mina MIM-kryssekerfälgar liggnade. Dom är i storlek som du söker. Kanske kan va nåt?

Dom är utan däck och runda sist jag körde med dom. (I våras)
Hmmm, ser intressant ut (och frakten skulle väl inte bli så dyr om jag slår till...). Vet du vad det är för ET och vikt på dem?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote:
Crazy Ivan wrote:Andreas, jag har ju mina MIM-kryssekerfälgar liggnade. Dom är i storlek som du söker. Kanske kan va nåt?

Dom är utan däck och runda sist jag körde med dom. (I våras)
Hmmm, ser intressant ut (och frakten skulle väl inte bli så dyr om jag slår till...). Vet du vad det är för ET och vikt på dem?

/Andreas K
ET=28 tror jag, men vikten har jag aldrig kollat. Har du en badrumsvåg kan du ta den med dig och kolla när du tittar på dom.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Crazy Ivan wrote: ...
ET=28 tror jag, men vikten har jag aldrig kollat. Har du en badrumsvåg kan du ta den med dig och kolla när du tittar på dom.
Aha, det var alltså de fälgarna du fick bocka undan skruvfästet för innerskärmen i framskärmarna. Frågan hur det blir med R-däck på (de brukar ju vara lite mer "ballongiga") - kommer det gå fritt?
Jag ska fundera någon dag och återkommer om det ser ut som jag har pengar så det räcker till mer än 185-däck och mina nuvarande fälgar.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Crazy Ivan wrote: ...
ET=28 tror jag, men vikten har jag aldrig kollat. Har du en badrumsvåg kan du ta den med dig och kolla när du tittar på dom.
Andreas K wrote:Aha, det var alltså de fälgarna du fick bocka undan skruvfästet för innerskärmen i framskärmarna. Frågan hur det blir med R-däck på (de brukar ju vara lite mer "ballongiga") - kommer det gå fritt?
Jag ska fundera någon dag och återkommer om det ser ut som jag har pengar så det räcker till mer än 185-däck och mina nuvarande fälgar.

/Andreas K
Desss fälgar är inte dyra......och min var sänkt ca 41 mm fram när jag bockade upp innerskärmfästena.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Post Reply