Fullständigt original i Roadsport
Fullständigt original i Roadsport
Finns det någon som kör med en "standard" originalbil ? (förutom däcken och båge då). Är det ens möjligt?
Frågar en kommande Mazda-ägare
Frågar en kommande Mazda-ägare
Kristian Jonsson
Re: Fullständigt original i Roadsport
Uppdatering! Upptäckte nyss:
"Anders Ohlssons guide "Bygga race Miata"
Antar att en del svar5 ges där?
"Anders Ohlssons guide "Bygga race Miata"
Antar att en del svar5 ges där?
Kristian Jonsson
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Fullständigt original i Roadsport
Bygg guiden ger en del information. Sedan finns det mycket matnyttigt i forumet (även om det inte är så aktivt numera) under trådarna för "våra banåka och racebilar" samt "Reparera, bygga och modifiera miata".
Är du intresserad av att tävla i MX-5 Cup så behöver du läsa reglementet för Roadsport C för att veta vad du får och inte får göra.
Och om du planerar att tävla i MX-5 Cup Standard behöver du dessuatom läsa igenom reglementet med de ytterligare begränsningarna vi har där. Här hittar du mer information om reglementet:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... reglemente
Om du vill tävla i MX-5 Cup Standard är det inte mycket som behövs för att få en konkurrenskraftig bil. Utöver säkerhetskraven (båge, racestol, 6-punktsbälte, huvudströmbrytare och större bogseröglor) räcker det faktiskt med följande modifieringar för att vara med och slåss om pallplatserna:
- R-däck i dimension 205 (enhetsdäck Nankang AR-1 i år) på lämpliga 15-tums fälgar
- byte av stötdämpare/fjädrar (finns många varianter)
- offset bussningar eller förlängda spindelleder fram för att få camber samt en hjulinställning
Vilken grad av modifiering du än väljer är du varmt välkommen och garanterar att du kommer få kul med Miata på banorna
/Andreas E
Är du intresserad av att tävla i MX-5 Cup så behöver du läsa reglementet för Roadsport C för att veta vad du får och inte får göra.
Och om du planerar att tävla i MX-5 Cup Standard behöver du dessuatom läsa igenom reglementet med de ytterligare begränsningarna vi har där. Här hittar du mer information om reglementet:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... reglemente
Om du vill tävla i MX-5 Cup Standard är det inte mycket som behövs för att få en konkurrenskraftig bil. Utöver säkerhetskraven (båge, racestol, 6-punktsbälte, huvudströmbrytare och större bogseröglor) räcker det faktiskt med följande modifieringar för att vara med och slåss om pallplatserna:
- R-däck i dimension 205 (enhetsdäck Nankang AR-1 i år) på lämpliga 15-tums fälgar
- byte av stötdämpare/fjädrar (finns många varianter)
- offset bussningar eller förlängda spindelleder fram för att få camber samt en hjulinställning
Vilken grad av modifiering du än väljer är du varmt välkommen och garanterar att du kommer få kul med Miata på banorna
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Fullständigt original i Roadsport
Tack så mycket, för ett bra och utförligt svar.
Kristian J
Kristian J
Kristian Jonsson
Re: Fullständigt original i Roadsport
tillägg: Ser nu att det dessutom finns en särskild klass för mig. (den kallas visst "senior" vad det nu kan betyda )
Kristian Jonsson
Re: Fullständigt original i Roadsport
Ser ingenting om fälgar. Utgår från att standard plåtfälg är ok?
Kristian Jonsson
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Fullständigt original i Roadsport
Fälgar är fritt. De flesta i MX-5 Cup standard kör med lätta aluminiumfälgar och med 205 breda r-däck är det bra med fälgar som är 7-8 tum breda (så att däckssidorna blir så raka som möjligt).
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Fullständigt original i Roadsport
Någon speciell anledning att du vill koppla bort ABS? - bra att ha speciellt vid regn.
Det finns bilar i standardklassen som haft problem med ABS-systemet och därmed tvingats köra med ABSen urkopplad vilket varit OK. Så om du vill köra med ABSen bortkopplad är det inget problem.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Fullständigt original i Roadsport
Hansomingentingvet är tillbaka igen!
Hjälmtyp: Skillnad mellan täckt och öppen bil. Är cab öppen eller täckt?
Ur reglementet:
Nationella undantag på utgångna FIA-standarder
Norm/Modell
Utgår
SIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen)2018-12-31
BS6658-85 type A/FR (BSI) får slutanvändas t.o.m.2018-12-31
SNELL SA 2000 får slutanvändas nationellt t.o.m.2019-12-31
SNELL SA 2005 + SA/SAH 2010 utan 8858-2002 2023-12-31
SFI 31.1/31.1A/31.2A2023-12-31
Jag förstår inte 100%. Är det utgångna hjälmar eller är det undantag från utgångna?
Hjälmtyp: Skillnad mellan täckt och öppen bil. Är cab öppen eller täckt?
Ur reglementet:
Nationella undantag på utgångna FIA-standarder
Norm/Modell
Utgår
SIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen)2018-12-31
BS6658-85 type A/FR (BSI) får slutanvändas t.o.m.2018-12-31
SNELL SA 2000 får slutanvändas nationellt t.o.m.2019-12-31
SNELL SA 2005 + SA/SAH 2010 utan 8858-2002 2023-12-31
SFI 31.1/31.1A/31.2A2023-12-31
Jag förstår inte 100%. Är det utgångna hjälmar eller är det undantag från utgångna?
Kristian Jonsson
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Fullständigt original i Roadsport
I stort sätt alla som tävlar med MX-5 har integralhjälm. Det är tillåtet med öppen hjälm om man har hardtop men man måste ha integralhjälm om man kör nedcabbat. Vd som gäller när man kör med i uppfälld cab är jag inte 100% säker på men då integralhjälm skyddar bättre är mitt tips att satsa på detta istället för öppen hjälm.kkj wrote: ↑Tue 13 Jul 2021, 19:42 Hansomingentingvet är tillbaka igen!
Hjälmtyp: Skillnad mellan täckt och öppen bil. Är cab öppen eller täckt?
Ur reglementet:
Nationella undantag på utgångna FIA-standarder
Norm/Modell
Utgår
SIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen)2018-12-31
BS6658-85 type A/FR (BSI) får slutanvändas t.o.m.2018-12-31
SNELL SA 2000 får slutanvändas nationellt t.o.m.2019-12-31
SNELL SA 2005 + SA/SAH 2010 utan 8858-2002 2023-12-31
SFI 31.1/31.1A/31.2A2023-12-31
Jag förstår inte 100%. Är det utgångna hjälmar eller är det undantag från utgångna?
När det gäller undantagen så är datumen som anges sista dag då dessa typer av hjälmar fick/får användas. T.ex. är Peltor G6 inte tillåten i tävlingen sedan 2019. Rekommendationen om du planerar börja tävla är att köpa en hjälm som uppfyller så ny FIA-standard som möjligt så att du inte om ett antal år sitter med en hjälm som inte längre är tillåten.
Då en FIA-godkänd hjälm kostar en slant och om du inte är 100% säker på om du ska börja tävla eller ej kan en väg framåt vara att först köpa en enklare hjälm (mopedhjälmar är inte dyra) och köra några trackdays. Och om du blir helt fast och bestämmer dig för att börja tävla då köpa hjälm och övrig personlig utrustning.
MVH
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Fullständigt original i Roadsport
Platsar MC-hjälm in. (vad det nu kan vara för skillnad)
Kristian Jonsson
Re: Fullständigt original i Roadsport
Inte för tävling. En skillnaden är att de är designade med helt olika kravspec (som förenklat exempel ska en mc-hjälm gärna tåla en stor smäll mot asfalten medan en bilhjälm bör tåla många mindre men upprepade smällar mot bilens inredning/bur). ECE 22.05 (EU-standarden för moped/mc-hjälmar) är inte jättesvår att uppfylla heller, därav att man kan hitta billiga sådana hjälmar.
De flesta trackdays godtar mc-hjälm men där kör man med lägre risker (avstånd mellan fordonen, inget tävlingsmoment osv.) och ofta mer standardbetonade bilar med mer eller mindre intakt förarutrymme utan hårda burrör att slå huvudet i.
En annan viktig aspekt är att en godkänd bilhjälm är gjord i flamskyddat material, detta finns inget krav på i ECE 22.05 så de flesta (billigare åtminstone) moped/mc-hjälmar brinner (tyvärr) rätt bra. Risken för brand nära kroppen är ju av naturliga skäl betydligt lägre på en mc (och lättare att ta sig bort från en ev. brand) än sittandes i en bil så det är inte direkt det som det läggs krut på när man designar en mc-hjälm även om den ligger i de högre prisspannet.
De flesta trackdays godtar mc-hjälm men där kör man med lägre risker (avstånd mellan fordonen, inget tävlingsmoment osv.) och ofta mer standardbetonade bilar med mer eller mindre intakt förarutrymme utan hårda burrör att slå huvudet i.
En annan viktig aspekt är att en godkänd bilhjälm är gjord i flamskyddat material, detta finns inget krav på i ECE 22.05 så de flesta (billigare åtminstone) moped/mc-hjälmar brinner (tyvärr) rätt bra. Risken för brand nära kroppen är ju av naturliga skäl betydligt lägre på en mc (och lättare att ta sig bort från en ev. brand) än sittandes i en bil så det är inte direkt det som det läggs krut på när man designar en mc-hjälm även om den ligger i de högre prisspannet.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition