Intressant!.. kör du Bensin eller E85?.. (inte original sprut antar jag?)chriss wrote:Här är min 1.8 NA om du vill jämföra. Våra vrid kurvor det väldigt annorlunda ut.
Och det blev två inlägg av någon anledning. Men nu kan jag iallafall kommentera då det inte funkat på länge
Återfallet - banåkar - lekbil
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Kan väl dela en kvällsbild efter kvällens mappnings-session..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Liten uppdatering:
Idag fuskade jag lite.. jag lämnade in bilen på verkstan här i Stenungsund för att få monterat ett par av mina mods..
Nu har bilen argaste utväxlingen på kompressorn 146 / 62.5 .. vilket gör att jag får mer ladd och tidigare men jag kommer sänka varvstoppet något för att inte "grenada" kompressorn som det så fint heter..
Sedan har bilen även fått innovate motorfästena monterade med mjukaste poly-kärnan.. det blev en märkbar skillnad.. på många sätt.. bilen vibrerar mer nu, känns mycket argare och råare.. inte alla som står ut med det kanske men jag gillar't..
Trackdog racing remhjulet ser ut såhär.. (tyvärr syns inte motorfästena men har ju delat hur de ser ut tidigare på köksbordet )
Idag fuskade jag lite.. jag lämnade in bilen på verkstan här i Stenungsund för att få monterat ett par av mina mods..
Nu har bilen argaste utväxlingen på kompressorn 146 / 62.5 .. vilket gör att jag får mer ladd och tidigare men jag kommer sänka varvstoppet något för att inte "grenada" kompressorn som det så fint heter..
Sedan har bilen även fått innovate motorfästena monterade med mjukaste poly-kärnan.. det blev en märkbar skillnad.. på många sätt.. bilen vibrerar mer nu, känns mycket argare och råare.. inte alla som står ut med det kanske men jag gillar't..
Trackdog racing remhjulet ser ut såhär.. (tyvärr syns inte motorfästena men har ju delat hur de ser ut tidigare på köksbordet )
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Idag kom några av småpaketen som jag beställt senaste tiden..
1. Packboxar till nya diffhuset som jag ska byta till nångång (rx-7 diffhus)
2. Centreringsringar så jag äntligen kan börja passa in mitt broms-kit som inte va komplett
3. Frugans julklapp till mig som jag önskade mig.. (de har legat ett tag för uthämtning men aldrig matchat öppettiderna rätt.. men nu plötsligt så hände det!)
Idag va vi och körde på första sprinten på kattleberg (med mx5rc), riktigt skoj att få känna på och lära känna bilen lite mer.. nästa körning blir på torsdag med SVKG, hoppas jag kan komma iväg!
1. Packboxar till nya diffhuset som jag ska byta till nångång (rx-7 diffhus)
2. Centreringsringar så jag äntligen kan börja passa in mitt broms-kit som inte va komplett
3. Frugans julklapp till mig som jag önskade mig.. (de har legat ett tag för uthämtning men aldrig matchat öppettiderna rätt.. men nu plötsligt så hände det!)
Idag va vi och körde på första sprinten på kattleberg (med mx5rc), riktigt skoj att få känna på och lära känna bilen lite mer.. nästa körning blir på torsdag med SVKG, hoppas jag kan komma iväg!
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Idag fick räserhandskarna sin invigning.. tyvärr vart jag tvungen att baila och åka hem med fullständigt dränkt inredning och macbook (men den klarade sig tack o lov! phew*) ..
blev nog en personbästa-körning idag iaf.. så tur att man kan bygga bort förarbrister med mer laddtryck!
Kom en PCB-ventil på posten idag med (en som tål laddtryck) .. äntligen.. första jag beställde från Japan försvann nog hos Postnord.. andra från USA fick komma fram iaf..
blev nog en personbästa-körning idag iaf.. så tur att man kan bygga bort förarbrister med mer laddtryck!
Kom en PCB-ventil på posten idag med (en som tål laddtryck) .. äntligen.. första jag beställde från Japan försvann nog hos Postnord.. andra från USA fick komma fram iaf..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Knasigt att uppdatera på två trådar med samma sak (här och på rejsa).. men jag copy-pastear lite:
har fått tillfälle att trycktesta systemet också..
För ett litet tag sen såg jag det här kitet på MCM och insåg att jag måste ha ett sånt kit!
Systemet höll för över 2bar laddtryck utan pys eller läckor
Sedan har jag börjat samla på mig delar för att bygga nästa steg av bilen,
har beställt:
- 150mm overlay remhjul för att klämma ur det sista på låga varv från kompressorn
- en tryckklocka med två portar så att man kan styra laddtrycket från kompressorn (kunna förbikoppla både på vakuum och på laddtryck)
- elektronisk laddtrycks-solenoid som kan styras av Megasquirt
- köpte kompisens s14/s15-turbo (T28 som ska vara bra size, men framförallt blir en bra budget-start på bygget)
- Beställt oljeledningar och vattenledningar för turbon
- Beställt annan hals för vattenpump-ingången (som ger plats för turbo)
- Beställt ett turbotäcke för att försöka hålla värmen i schack
Kvar att beställa är ett kraken kit eller ett bofi kit för grenrör och downpipe, samt kanske nåt tryckrör/silikonböj
Målet är att uppnå en liknande vridkurva som den vi har nu men med maxvärde på 300Nm (220lb ft) och helst kunna hålla den nivån från låga varv ända till varvstopp.
Får se om det går vägen!
såhär ser kittet ut förresten :
har fått tillfälle att trycktesta systemet också..
För ett litet tag sen såg jag det här kitet på MCM och insåg att jag måste ha ett sånt kit!
Systemet höll för över 2bar laddtryck utan pys eller läckor
Sedan har jag börjat samla på mig delar för att bygga nästa steg av bilen,
har beställt:
- 150mm overlay remhjul för att klämma ur det sista på låga varv från kompressorn
- en tryckklocka med två portar så att man kan styra laddtrycket från kompressorn (kunna förbikoppla både på vakuum och på laddtryck)
- elektronisk laddtrycks-solenoid som kan styras av Megasquirt
- köpte kompisens s14/s15-turbo (T28 som ska vara bra size, men framförallt blir en bra budget-start på bygget)
- Beställt oljeledningar och vattenledningar för turbon
- Beställt annan hals för vattenpump-ingången (som ger plats för turbo)
- Beställt ett turbotäcke för att försöka hålla värmen i schack
Kvar att beställa är ett kraken kit eller ett bofi kit för grenrör och downpipe, samt kanske nåt tryckrör/silikonböj
Målet är att uppnå en liknande vridkurva som den vi har nu men med maxvärde på 300Nm (220lb ft) och helst kunna hålla den nivån från låga varv ända till varvstopp.
Får se om det går vägen!
såhär ser kittet ut förresten :
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Jag har väl nån stukning av något slag för i allt som händer i livet just nu så kan jag bara tänka på laddtrycksstyrning och olika temperaturer som behöver kontrolleras..
Några av faktorerna som går runt i huvet är temperaturen i grenrör och turbo och hur mycket det kommer påverka negativt.. är det värt att öppna wastegaten på turbon för att få maximal genomströmning och lägsta möjliga temp, tills jag verkligen behöver spool ?..
En annan sak jag klurar på är om laddluften på kompressorn kommer vara för varm för att låta kompressorn ladda tills den bottnar eller om jag ska låta turbon ta över så tidigt som möjligt ?.. vilket kommer generera mest värme?.. insugs-uppvärmningen.. eller grenrörs-turbo-värmningen av spool.. ?..
Saker för att justera det här är ju naturligtvis tryckstyrningen till respektive laddlufts-enhet.. och sedan även WMI-kittet som är tänkt att kyla kompressor och laddluften mellan kompressor och turbo för "maximal effekt"..
Förmodligen är T28-turbon som jag ska börja med alldeles för liten och ger för mycket avgas-motstånd för att inte bli tokvarm.. jag har beställt en blöjja för turbon, tänkte linda downpipen, har en TDR-filt för grenröret och kanske kan köra värmetejp på undersida kompressorn.. och då kanske det skärmar av tillräckligt för att inte tok-soaka kompressorn..
Men vi börjar med att hitta 7-8psi i laddtryck till att börja med och ska monitorera flödet mellan kompressor och turbo för att se så att vi inte bottnar flödet av kompressorn för tidigt..
Idag fick jag ett vadderat kuvert..
Några av faktorerna som går runt i huvet är temperaturen i grenrör och turbo och hur mycket det kommer påverka negativt.. är det värt att öppna wastegaten på turbon för att få maximal genomströmning och lägsta möjliga temp, tills jag verkligen behöver spool ?..
En annan sak jag klurar på är om laddluften på kompressorn kommer vara för varm för att låta kompressorn ladda tills den bottnar eller om jag ska låta turbon ta över så tidigt som möjligt ?.. vilket kommer generera mest värme?.. insugs-uppvärmningen.. eller grenrörs-turbo-värmningen av spool.. ?..
Saker för att justera det här är ju naturligtvis tryckstyrningen till respektive laddlufts-enhet.. och sedan även WMI-kittet som är tänkt att kyla kompressor och laddluften mellan kompressor och turbo för "maximal effekt"..
Förmodligen är T28-turbon som jag ska börja med alldeles för liten och ger för mycket avgas-motstånd för att inte bli tokvarm.. jag har beställt en blöjja för turbon, tänkte linda downpipen, har en TDR-filt för grenröret och kanske kan köra värmetejp på undersida kompressorn.. och då kanske det skärmar av tillräckligt för att inte tok-soaka kompressorn..
Men vi börjar med att hitta 7-8psi i laddtryck till att börja med och ska monitorera flödet mellan kompressor och turbo för att se så att vi inte bottnar flödet av kompressorn för tidigt..
Idag fick jag ett vadderat kuvert..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Jag har funderingar på att skaffa en uppsättning fälgar till .. 16x8" (offset 25 ? ?.. )så att jag kan köra med Michelin Pilot sport på gata.. typ 225x40xR16..
Jag tror att jag vill ha mer gummi i backen och klurar på ett icke-R-däck för gatkörning..
Vad kör ni förnåt på era miator?..
ska man gå upp til 17" direkt eller stanna på 15" kanske ?..
Kör Kuhmo R-däck nu och de är helt fantastiska.. men skulle vilja testa något som är "bättre" för sprintkörningarna.. och som kanske inte går åt så fort..
Ni som kör överladdade miator, har ni kompenserat för det på nåt sätt ?.. staggered?.. rullat skärmar och smällt på 245or?
Hilfe?
Jag tror att jag vill ha mer gummi i backen och klurar på ett icke-R-däck för gatkörning..
Vad kör ni förnåt på era miator?..
ska man gå upp til 17" direkt eller stanna på 15" kanske ?..
Kör Kuhmo R-däck nu och de är helt fantastiska.. men skulle vilja testa något som är "bättre" för sprintkörningarna.. och som kanske inte går åt så fort..
Ni som kör överladdade miator, har ni kompenserat för det på nåt sätt ?.. staggered?.. rullat skärmar och smällt på 245or?
Hilfe?
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
225 på 15" är fint och funkar annars och det finns många som kör
Annars finns billigare däck som 888R och AR1 innan federal m.m som är semi r däck.
Annars finns billigare däck som 888R och AR1 innan federal m.m som är semi r däck.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Nu har vi snart grejjer att kunna bygga första delsteget i twincharge/compound-charge setupen..
Först ska jag provmontera grenrör och kompressor så att jag vet att det inte tar i.. sen blir det att köra bara turbo för att få ordning på de sakerna och laddtrycks-styrningen..
Sen blir det på med kompressorn igen ovanpå och börja trixa med vakuum-klockor och laddtryck.
Jag väntar på turbo-blöjjan, lite skärmade slangar och kopplingar från BOFI racing.. lite garage-grejjer för lyft och tryckluft.. och så tid förstås..
Först ska jag provmontera grenrör och kompressor så att jag vet att det inte tar i.. sen blir det att köra bara turbo för att få ordning på de sakerna och laddtrycks-styrningen..
Sen blir det på med kompressorn igen ovanpå och börja trixa med vakuum-klockor och laddtryck.
Jag väntar på turbo-blöjjan, lite skärmade slangar och kopplingar från BOFI racing.. lite garage-grejjer för lyft och tryckluft.. och så tid förstås..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Idag hämtade jag hem turbon som jag tänkte börja med i mitt lilla experiment.. utgångs-adaptern kunde man tydligen vrida (flänsen verkar symmetrisk) så den pekar åt "rätt" håll för min tänka setup.. och inlopps-snorkeln kanske blir rätt annars får den kapas lite..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Fixar inte att jobba på bilen om jag inte har ordning på verktygen så idag fick jag göra ett ryck och sortera upp garaget lite.. fick upp lite verktyg på väggen och sådär.. monterings-vagnen börjar bli full så får göra ett röj där snart igen.. men har funkat väldigt bra för att pilla med turbon..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Vissa saker har kommit.. andra saker väntar vi fortf. på..
För att montera grenrör, turbo med matningar och helsystemet så saknas nu bara monteringsadapter för wg-klockan, några pinnbultar för downpipen och en gängtapp för att sätta oljereturen..
Det här pillar jag med sålänge..
För att montera grenrör, turbo med matningar och helsystemet så saknas nu bara monteringsadapter för wg-klockan, några pinnbultar för downpipen och en gängtapp för att sätta oljereturen..
Det här pillar jag med sålänge..
- Attachments
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Bortsett från att jag fick slipa lite på öronen på kompressorfästet så verkar det passa bra.. såhär tajt blir det.. :
- Attachments
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
I det här skedet av bygget är det alltid lite extra tungt.. bilen ser ut som fan och allt hänger löst.. men snart har vi slutfört den destruktiva "plocka ner"-fasen och nu är snart anpassningarna klara för att börja bygga upp igen..
Motorrummet vid grenröret har masserats lite för att ge lite mer wiggle-room när man ska montera allt sen, och så har klacken på sprängkåpan kapats bort (enligt spec för turbokitet).
Prepp för oljereturen e gjort.. För att sätta oljereturen i oljetråget så har även utrymmet förberetts för att man ska komma åt att borra och gänga. Nu återstår en stärke-öl och att borra. Gängtappen kom på posten igår.
Här har ni lite miserabla bilder..
Motorrummet vid grenröret har masserats lite för att ge lite mer wiggle-room när man ska montera allt sen, och så har klacken på sprängkåpan kapats bort (enligt spec för turbokitet).
Prepp för oljereturen e gjort.. För att sätta oljereturen i oljetråget så har även utrymmet förberetts för att man ska komma åt att borra och gänga. Nu återstår en stärke-öl och att borra. Gängtappen kom på posten igår.
Här har ni lite miserabla bilder..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Nu har det vänt, nu börjar vi montera ihop.. idag monterade jag av (vad jag tror är sista delen innan vi sätter ihop igen)..
Nu är oljematning och retur till turbon ordnat och sedan har jag monterat ner resten av avgassystemet (som nu är till salu om någon skulle vara sugen..)
Nu är oljematning och retur till turbon ordnat och sedan har jag monterat ner resten av avgassystemet (som nu är till salu om någon skulle vara sugen..)
- Attachments
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Trött idag, men jag har fått pricka av lite el-fix på listan..
Har grejjat med laddtrycksstyrningen, wmi-kablaget och börjat ansluta saker till brytarna i kupén..
Har grejjat med laddtrycksstyrningen, wmi-kablaget och börjat ansluta saker till brytarna i kupén..
- Attachments
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Dagarna går.. ingen turbo än.. men nu när skruvstycket kom på plats i verkstaden, så kunde jag förborra vattenpumps-anslutningen för att få in nippeln till värmepaketet.. det blir en 1/2" NPT-gängad nippel för 19mm slang där..
Ska försöka komma iväg till kompisen och hans verkstad för att fixa till det sista och kanske gänga ingången med..
Ska försöka komma iväg till kompisen och hans verkstad för att fixa till det sista och kanske gänga ingången med..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Här kommer lite bilder på kvällens terapi-arbete/mek..
Bilderna är lite huller om buller men ni fattar ändå när ni ser hoppas jag!..
Bilderna är lite huller om buller men ni fattar ändå när ni ser hoppas jag!..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Fick monterat helsystemet idag, downpipe och hela vägen bak..
Behöver beställa/byta oljeanslutningen i tråget så att det är en 90-graders anslutning istället för en rak så att slangen inte blir deformerad..
Här är lite bilder på avgaset..
Behöver beställa/byta oljeanslutningen i tråget så att det är en 90-graders anslutning istället för en rak så att slangen inte blir deformerad..
Här är lite bilder på avgaset..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Mycket bilder på samma sak kanske .. men sakteliga kommer saker på plats.. jag har temporärt monterat en laddtrycks-styrning och sedan börjat montera tillbaka servopump och remskivor för att få mer koll på exakt hur laddtrycks-rören behöver gå för att saker skall lira..
- Attachments
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Wohoo.. vi har fått bypass-styrningen!
Den här skall bypassa kompressorn när turbon har börjat generera tryck..
Den här skall bypassa kompressorn när turbon har börjat generera tryck..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Sakta men säkert..
Har fått klart trycksidan från turbon nu och försöker färdigställa vattendragningen så man kan komma ut på en provtur.. fått avgastemp-kitet och en gängtapp så vi kan få till en anslutning att ansluta värmepaket-slangen ordentligt till..
Här är lite bilder..
Har fått klart trycksidan från turbon nu och försöker färdigställa vattendragningen så man kan komma ut på en provtur.. fått avgastemp-kitet och en gängtapp så vi kan få till en anslutning att ansluta värmepaket-slangen ordentligt till..
Här är lite bilder..
Andreas Lindkvist