Hej almighty forum
Fick problem när jag körde landsväg idag
Fick en larmsignal och ABS lampan började lysa
Sedan fick instrumentpanelen spatt. Varvtalsräknaren och hastighetsmätaren
gick i botten och hoppade fram och tillbaka
Sedan dog bilen, ingen hände när jag tryckte ner gaspedal.
Slog av ljuset och bilen samt intrumentpaneler tillbaka till vanlig funktionalitet
Körde vidare ett par km men sedan dog bilen helt. Intrumentpanel helt död.
Lyckade rulla av motorvägen in på en avfart.
Nytt batteri inköpt
Bilen startar utan problem och går bra men...
Batteri har 12.6v, tändning av
Slår startar bilen
Till generator kommer 12.6V
Ut från generator kommer 18.8V
Plus på batteri endast 12.6V????
Hade förväntat mig drygt 14V
Laddlampan lyser ej, mao bilen anser att den laddar
Men enbart 12.6V till batteriet.
Har kollat alla säkringar
Försökte titta på ett elschema men inser att jag inte är en elektriker
Någon som vet, kan tipsa om något. Eftersom jag får ut 18.8V från
Generatorn så väl den ok i detta fall?
Laddproblem
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Laddproblem
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Laddproblem
Laddstyrningen från ECU verkar ha fått spatt eftersom du kan mäta mer än 14.4V.
Ingen av de kablarna som fått problem?
En generator kan utan problem leverera 20+ V om styrningen lägger av på fel vis. Och då är det mycket elektronik som lägger av eller går sönder.
En liten digital voltmeter är en mycket billig grunka för funderingar som dessa.
Ingen av de kablarna som fått problem?
En generator kan utan problem leverera 20+ V om styrningen lägger av på fel vis. Och då är det mycket elektronik som lägger av eller går sönder.
En liten digital voltmeter är en mycket billig grunka för funderingar som dessa.
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Laddproblem
Kollade kablar till och från generator och startmotor, de ser ok ut, tyvärr så "försvinner" de in i den stora kabelhärvan.
Men normalt skall således generator enbart ladda 14.4 ifall signaler är rätt till den, då skall jag försöka lista ut varför den är dom som det är.
Felsökning blir mao att kontrollera alla utgående signaler från ECU? Då jag enbart kör standard har jag inte behövt bry mig om detta med "elekronik" tidigare
Fundering, om generator ger 18.8, varför har jag ändå bara 12.6 till batteriet, torde innebära att någon typ av laddregulator finns som hanterar detta problem som en "säkerhetsventil" för att inte "bränna" all annan elektronik.
Sitter även denna "laddregulator" i ecu
Voltmeter har jag, tyvärr inte kunskaperna hur man skall använda den , hur och vart jag skall felsöka
Men normalt skall således generator enbart ladda 14.4 ifall signaler är rätt till den, då skall jag försöka lista ut varför den är dom som det är.
Felsökning blir mao att kontrollera alla utgående signaler från ECU? Då jag enbart kör standard har jag inte behövt bry mig om detta med "elekronik" tidigare
Fundering, om generator ger 18.8, varför har jag ändå bara 12.6 till batteriet, torde innebära att någon typ av laddregulator finns som hanterar detta problem som en "säkerhetsventil" för att inte "bränna" all annan elektronik.
Sitter även denna "laddregulator" i ecu
Voltmeter har jag, tyvärr inte kunskaperna hur man skall använda den , hur och vart jag skall felsöka
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Laddproblem
Laddregleringen sker med pulsviddsstyrning från ECU, det finns inget mellan ECU och de två tunna kablarna in i generatorn.
Varför du inte ser mer än 12.8 vid batteriet känns konstigt.
Det går ju kabel direkt från batteri till startmotor och sen till huvudsäkring.
Men jag skulle försöka att korsbyta generator och ECU med fungerande enheter för att utesluta dem (generatorn först eftersom ECU kan kräva nyckeljox för startspärren).
Varför du inte ser mer än 12.8 vid batteriet känns konstigt.
Det går ju kabel direkt från batteri till startmotor och sen till huvudsäkring.
Men jag skulle försöka att korsbyta generator och ECU med fungerande enheter för att utesluta dem (generatorn först eftersom ECU kan kräva nyckeljox för startspärren).
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Laddproblem
Okej, får börja laborera.
Men grundprincipen torde vara att jag kan köra utan risk för större haveri, så länge jag ser till att ladda batteriet mellan kval och rejs. Dvs ingen risk att bränna sönder något eller skall jag häkta av remmen?
Batteriet har i alla fall inga skador, satte det på rekond och all celler är ok
Banträff på lördag och Mx5cup nästa lördag. Tight med tid mao
Men grundprincipen torde vara att jag kan köra utan risk för större haveri, så länge jag ser till att ladda batteriet mellan kval och rejs. Dvs ingen risk att bränna sönder något eller skall jag häkta av remmen?
Batteriet har i alla fall inga skador, satte det på rekond och all celler är ok
Banträff på lördag och Mx5cup nästa lördag. Tight med tid mao
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Re: Laddproblem
NA generator har reglering i generatorn. Du kan byta till en sån och slippa krångla .
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Laddproblem
Hänga av remmen är ingen lysande idé eftersom den driver vattenpumpen.
Re: Laddproblem
Inget konstigt med din huvudbrytare? Jag tänkte att om batteriet kopplas bort när motorn går så lär väl inte spänningsregleringen fungera så bra. Bara en tanke
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Laddproblem
En teori är att det kan bero på att generatorn, + kabeln, är bortkopplad på något sätt (kabelfel, jordfel, huvudbrytare?). Då kommer ECUn att mäta spänningen på batteriet, som är för låg, och ge order till generatorn att ladda mer. Men batterispänningen ökar inte för generatorn är bortkopplad, så då går generatorspänningen i topp.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition