Per Fosselius NB-99 1,8L
Per Fosselius NB-99 1,8L
Projekt MX-5 cup std 2017
Kommande år har jag redan prioriterat till förmån för Miatan och den resan mot debuten kommer jag här att lägga upp information om.
Jag kommer säkert behöva tips och råd på vägen mot min allra första start i en biltävling på en riktig racingbana.
Nu börjar det....
Jag köpte bilen i våras och hade en naiv föreställning om att sommaren är lång och att det var gott om tid för tävlingsdebut redan i år. Verkligheten var tyvärr inte sådan att det var möjligt då kalendern redan var hårt ansträngd med andra angenäma måsten. Sprintcupen synkade dock in väl och jag har kunnat vara med 4 gånger. Kommande år har jag redan prioriterat till förmån för Miatan och den resan mot debuten kommer jag här att lägga upp information om.
Jag kommer säkert behöva tips och råd på vägen mot min allra första start i en biltävling på en riktig racingbana.
Nu börjar det....
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Kul att standardklassen växer!
Ska bli intressant att följa detta.
Ska bli intressant att följa detta.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Köpte en NBFL i helgen så det ska bli kul att följa din tråd!
Karin Hallberg
NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil.
NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil.
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Åter hemma efter en intressant helg. Efter gårdagens teori blev det åka av idag. Regnet gjorde det inte enkelt för oss på denna tekniskt utmanande bana. Mina mediokra gatdäck gjorde det ännu mer utmanande. Med lätt fot på gasen och silkesvantar så gick det att komma runt i hyffsat tempo utan en enda snurrning eller avåkning.
Att under dessa förhållanden få prova på side by side körning och att ligga på "snöre" med endast billängds avstånd var riktigt spännande.
Nu ska licenspapprena skickas in sen är det dags för bilen att få sina papper.
Tack Magnus Rugsveen, Stefan Mumm, instruktörer och banpersonal.
Att under dessa förhållanden få prova på side by side körning och att ligga på "snöre" med endast billängds avstånd var riktigt spännande.
Nu ska licenspapprena skickas in sen är det dags för bilen att få sina papper.
Tack Magnus Rugsveen, Stefan Mumm, instruktörer och banpersonal.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 24
- Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
- Location: Partille
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
För att du inte skall känna dig alldeles för ensam med att debutera i std klassen 2017 så kan jag säga att vi blir två!
Waerns flörtande gick ej att motstå så en nbfl -01:a står nu i garaget!
Waerns flörtande gick ej att motstå så en nbfl -01:a står nu i garaget!
#47 Janne Murvik
Mazda mx-5 1.8 -01
Mazda mx-5 1.8 -01
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Kul!
Då blir det åtminstone 3 nya bilar i Standard.
Då blir det åtminstone 3 nya bilar i Standard.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 24
- Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
- Location: Partille
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Skall du få dit dina dörrsidor igen kanske?TPR wrote:Kul!
Då blir det åtminstone 3 nya bilar i Standard.
Eller fått dispens utan? Har ett minne av att vi prata lite om det nere i knutstorp!
Men kul som sagt med några nya så man har något att jaga efter!
#47 Janne Murvik
Mazda mx-5 1.8 -01
Mazda mx-5 1.8 -01
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Jag glömde visst mig själv, så 4 nya bilar blir det.
Har inte börjat fundera på det men på något sätt löser det sig.
Då är jag mer orolig för hur jag ska lösa trasig ruta i cabben...
Har inte börjat fundera på det men på något sätt löser det sig.
Då är jag mer orolig för hur jag ska lösa trasig ruta i cabben...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 24
- Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
- Location: Partille
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Haha bra där! Är trasig ruta ett bekymmer nu för stunden så finns det en hardtop i garaget med matchande färg till din bil om du behöver låna!TPR wrote:Jag glömde visst mig själv, så 4 nya bilar blir det.
Har inte börjat fundera på det men på något sätt löser det sig.
Då är jag mer orolig för hur jag ska lösa trasig ruta i cabben...
#47 Janne Murvik
Mazda mx-5 1.8 -01
Mazda mx-5 1.8 -01
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
janne_murvel wrote:Haha bra där! Är trasig ruta ett bekymmer nu för stunden så finns det en hardtop i garaget med matchande färg till din bil om du behöver låna!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Vet att du inte syftade på mig men jag har funderade lite på hardtop. Har tittat på lite bilder och ser att samtliga kör med hardtop. Är det er krav? Hittar inget i reglerna om det.janne_murvel wrote: Haha bra där! Är trasig ruta ett bekymmer nu för stunden så finns det en hardtop i garaget med matchande färg till din bil om du behöver låna!
Sen tror jag inte att det blir så mycket jagande efter mig utan snarare är det jag som får försöka att inte komma allt för långt efter. Målet får bli att vara med och komma hel i mål. I alla fall till hornen har växt ut.
Last edited by Fosselius on Tue 18 Oct 2016, 19:33, edited 1 time in total.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Hej i forumet!
Får se om jag fattar hur det funkar...
Om allt går som jag vill så blir det ytterligare en debutant i standard inför nästa år. Köpte bil förra veckan och har börjat leta hardtop och båge samt några uppsättningar fälgar. Har varit på forumet och kollat runt de senaste veckorna men känner nu att det är dags att börja agera, har mycket att lära. Finns det någon som har lust att vara min mentor? Tror mig behöva en samtalspartner för att skaffa rätt grejer. Så någon som känner sig manad att hjälpa?
Mattias Karlsson i Arvika
Får se om jag fattar hur det funkar...
Om allt går som jag vill så blir det ytterligare en debutant i standard inför nästa år. Köpte bil förra veckan och har börjat leta hardtop och båge samt några uppsättningar fälgar. Har varit på forumet och kollat runt de senaste veckorna men känner nu att det är dags att börja agera, har mycket att lära. Finns det någon som har lust att vara min mentor? Tror mig behöva en samtalspartner för att skaffa rätt grejer. Så någon som känner sig manad att hjälpa?
Mattias Karlsson i Arvika
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Hardtop är inget krav. Många tar bort suffleten för att lätta bilen. Många hardtops är tom lättade som sparar ytterliggare några kg.Fosselius wrote:Vet att du inte syftade på mig men jag har funderade lite på hardtop. Har tittat på lite bilder och ser att samtliga kör med hardtop. Är det er krav? Hittar inget i reglerna om det.janne_murvel wrote: Haha bra där! Är trasig ruta ett bekymmer nu för stunden så finns det en hardtop i garaget med matchande färg till din bil om du behöver låna!
Sen tror jag inte att det blir så mycket jagande efter mig utan snarare är det jag som får försöka att inte komma allt för långt efter. Målet får bli att vara med och komma hel i mål. I alla fall till hornen har växt ut.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Starta en egen tråd så lovar jag att du kommer få svar på alla frågar du behöver.Arvika wrote:Hej i forumet!
Får se om jag fattar hur det funkar...
Om allt går som jag vill så blir det ytterligare en debutant i standard inför nästa år. Köpte bil förra veckan och har börjat leta hardtop och båge samt några uppsättningar fälgar. Har varit på forumet och kollat runt de senaste veckorna men känner nu att det är dags att börja agera, har mycket att lära. Finns det någon som har lust att vara min mentor? Tror mig behöva en samtalspartner för att skaffa rätt grejer. Så någon som känner sig manad att hjälpa?
Mattias Karlsson i Arvika
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
chriss wrote:Starta en egen tråd så lovar jag att du kommer få svar på alla frågar du behöver. Jag håller med att det är inte helt lätt att hålla koll på allt.Arvika wrote:Hej i forumet!
Får se om jag fattar hur det funkar...
Om allt går som jag vill så blir det ytterligare en debutant i standard inför nästa år. Köpte bil förra veckan och har börjat leta hardtop och båge samt några uppsättningar fälgar. Har varit på forumet och kollat runt de senaste veckorna men känner nu att det är dags att börja agera, har mycket att lära. Finns det någon som har lust att vara min mentor? Tror mig behöva en samtalspartner för att skaffa rätt grejer. Så någon som känner sig manad att hjälpa?
Mattias Karlsson i Arvika
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
I Standard kör de flesta med sufflett, uppe eller nere.chriss wrote:Hardtop är inget krav. Många tar bort suffleten för att lätta bilen. Många hardtops är tom lättade som sparar ytterliggare några kg.
Någon kör även med hardtop för att komma upp i rätt vikt men suffletten måste vara kvar (hel inredning).
Jag funderar på att starta en tråd för Standard 2017, delvis för att summera hur många som planerar komma till start (kanske kan locka fler att ta steget) samt dels så man lätt kan ställa frågor som nybörjare och svaren samlas i en tråd under vintern. Samt allmän peppning och kanske lite statushöjning av Standardklassen.
Får se hur det funkar...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 24
- Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
- Location: Partille
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Jag kommer personligen nog köra utan HT då det faktiskt är sommartid tävling körs på och förhoppningsvis är det lite sol framme!Fosselius wrote:Vet att du inte syftade på mig men jag har funderade lite på hardtop. Har tittat på lite bilder och ser att samtliga kör med hardtop. Är det er krav? Hittar inget i reglerna om det.janne_murvel wrote: Haha bra där! Är trasig ruta ett bekymmer nu för stunden så finns det en hardtop i garaget med matchande färg till din bil om du behöver låna!
Sen tror jag inte att det blir så mycket jagande efter mig utan snarare är det jag som får försöka att inte komma allt för långt efter. Målet får bli att vara med och komma hel i mål. I alla fall till hornen har växt ut.
Kampas vi om sista plats är det en vinst för min del då det betyder att man är med och faktiskt kör på banan!
Låter som en bra idé om en standard tråd! Anledningen till att jag posta här är väll just att få fram att en till bil kommer gå i standard då jag ursprungligen inte tänkt skapa en egen tråd. För min egen del tar jag all hjälp jag kan få ifrån Waern då det är han som lyckats övertyga en om att vara med och leka lite! Så han får stå ut med diverse frågor och agera bollplank sedan är ju Halbig högst intresserad av allt som har med detta att göra så han (förutom att tillgå med en lekplats vintertid) är ju även väldigt hjälpsam. Det kan ju även ge lite liv till forumet för övrigt utan att behöva fylla upp Fosselius byggtråd och någonstans där nykomlingar och intresserade utifrån kan kasta in lite frågorTPR wrote:I Standard kör de flesta med sufflett, uppe eller nere.chriss wrote:Hardtop är inget krav. Många tar bort suffleten för att lätta bilen. Många hardtops är tom lättade som sparar ytterliggare några kg.
Någon kör även med hardtop för att komma upp i rätt vikt men suffletten måste vara kvar (hel inredning).
Jag funderar på att starta en tråd för Standard 2017, delvis för att summera hur många som planerar komma till start (kanske kan locka fler att ta steget) samt dels så man lätt kan ställa frågor som nybörjare och svaren samlas i en tråd under vintern. Samt allmän peppning och kanske lite statushöjning av Standardklassen.
Får se hur det funkar...
#47 Janne Murvik
Mazda mx-5 1.8 -01
Mazda mx-5 1.8 -01
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Passade på att väga bilen på väg hem. Det låg en kontrollplats med våg utmed vägen. Tack trafikverket för den servicen.
1240kg visade vågen.
Nu var jag nytankad och fullastad med packning och racing prylar efter förra helgens race på Knutstorp.
Väl hemma åkte badrumsvågen fram och allt som plockades ur vägdes. Även föraren, hmmm... kanske man ska gå ner några kilon.
Efter lite matte så kom jag fram till en tävlingsvikt med full tank blir 1173kg. Med beräknad volym på runt 5liter i tanken blir vikten 1148kg. Gränsen är 1140kg så det klarar sig ganska bra.
1240kg visade vågen.
Nu var jag nytankad och fullastad med packning och racing prylar efter förra helgens race på Knutstorp.
Väl hemma åkte badrumsvågen fram och allt som plockades ur vägdes. Även föraren, hmmm... kanske man ska gå ner några kilon.
Efter lite matte så kom jag fram till en tävlingsvikt med full tank blir 1173kg. Med beräknad volym på runt 5liter i tanken blir vikten 1148kg. Gränsen är 1140kg så det klarar sig ganska bra.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Avslutar säsongen med att besikta bilen. Nu ställs den in i garaget för preparering inför race2017.
Besiktningen var inga problem, racestolen kunde till o med sitta kvar. Nu kan man börja optimera för kommande säsong utan att behöva tänka på att den ska gå igenom en besiktning till våren
Besiktningen var inga problem, racestolen kunde till o med sitta kvar. Nu kan man börja optimera för kommande säsong utan att behöva tänka på att den ska gå igenom en besiktning till våren
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Hade gjort en prio lista på måsten inför premiären med mottot att det inte behöver vara det värsta bara det fungerar och tar mig runt och i mål. Det blir ändå många o kostsamma investeringar som behöver göras.
Först ut var att köpa däck. Här sprack planen direkt efter ett litet tips i en tråd om billiga fälgar. Mina 6" fälgar gick inte heller att motivera efter lite forumsurf.
Smärre modifiering av budgeten krävdes men nu är Kuhmo V70 205/50 på 15x8" fälgar beställda.
Leverans i mitten av januari.
Tomten får jobba över
Först ut var att köpa däck. Här sprack planen direkt efter ett litet tips i en tråd om billiga fälgar. Mina 6" fälgar gick inte heller att motivera efter lite forumsurf.
Smärre modifiering av budgeten krävdes men nu är Kuhmo V70 205/50 på 15x8" fälgar beställda.
Leverans i mitten av januari.
Tomten får jobba över
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Nu har jag ett startnummer. Nr 58.
Mina nya fälgar o däck lyser med sin frånvaro. Leveranstiden flyttas frammåt ideligen och ligger nu i början av april. Ingen stor marginal till försra racet på Mantorp.
Nåja. Man får focusera på att gå igenom bromssystemet så länge. Nya belägg, slangar och bromsvätska.
Mina nya fälgar o däck lyser med sin frånvaro. Leveranstiden flyttas frammåt ideligen och ligger nu i början av april. Ingen stor marginal till försra racet på Mantorp.
Nåja. Man får focusera på att gå igenom bromssystemet så länge. Nya belägg, slangar och bromsvätska.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Nu har bilen äntligen blivit offeciell bil för racing. Vagnbok fixad m.a.o.
Medlemsavgiften till SPVM betald. Viktigt att ange att det ät pg och inte bg som gäller. Fel där så hamnar pengarna i en giraffs konkursbo.
SPVM vagndeklaration ifylld.
Hade bilen upphissad och bromsarna rivna när jag fick tid för besiktning för vagnbok.
Typiskt, bara att montera allt igen och ställa på bilen och köra de 20 milen till Skåne.
Hemma igen, upp med bilen och riva bakre bromsarna igen.
Blev klar med bromsoken bak igår. Nu är de genomgångna utifrån o in. Knepig konstruktion med handbromsjusteringen förresten. Får se om man får ihop justeringen. Skåneresan funkade utan parkeringsbroms
Bromsbackar fick bli någon typ original, de nya skivorna jag fick med när jag köpte bilen ska monteras. De är av okänt fabrikat med mönster i.
Stålomspunna slangar ska på ikväll.
Medlemsavgiften till SPVM betald. Viktigt att ange att det ät pg och inte bg som gäller. Fel där så hamnar pengarna i en giraffs konkursbo.
SPVM vagndeklaration ifylld.
Hade bilen upphissad och bromsarna rivna när jag fick tid för besiktning för vagnbok.
Typiskt, bara att montera allt igen och ställa på bilen och köra de 20 milen till Skåne.
Hemma igen, upp med bilen och riva bakre bromsarna igen.
Blev klar med bromsoken bak igår. Nu är de genomgångna utifrån o in. Knepig konstruktion med handbromsjusteringen förresten. Får se om man får ihop justeringen. Skåneresan funkade utan parkeringsbroms
Bromsbackar fick bli någon typ original, de nya skivorna jag fick med när jag köpte bilen ska monteras. De är av okänt fabrikat med mönster i.
Stålomspunna slangar ska på ikväll.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
- erlingborn
- Posts: 12
- Joined: Mon 27 Mar 2017, 21:12
- Location: Linköping, Sverige
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Spännande tråd att följa, sugen på att gå liknande väg med min miata!
Jesper Erlingborn
Mazda Miata 1.8L kompressor
Mazda Miata 1.8L kompressor
Re: Per Fosselius NB-99 1,8L
Bra jobbat!
Är planen att köra tävlingar på de beläggen du nämner ovan?
Rekommenderar isf att du skaffar mer racebetonade belägg, det gör grymt stor skillnad, både prestanda- och säkerhetsmässigt.
Är planen att köra tävlingar på de beläggen du nämner ovan?
Rekommenderar isf att du skaffar mer racebetonade belägg, det gör grymt stor skillnad, både prestanda- och säkerhetsmässigt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!