Kamremsbytesintervall NB-00

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Kamremsbytesintervall NB-00

Post by wrider »

Tjena :wave:
Det här har det nog skrivits om tidigare på forumet men orkar inte leta.. :oops:

Har snackat med två Mazdaverkstäder (Västerås och Eskilstuna) om när det är
dags att byta kamrem och den ena säger ca 8-9000 mil och den andra säger
vart 6:e år oavsett mil!

Kanske nå`n här vet vad som gäller rek. bytesintervaller och när byter ni andra remmen
egentligen? :think2:

Bilen körs ibland (ofta) till max och vill inte slarva med rembytet....
Har nu gått ca 7500mil med ett rembyte ca 6 år sen.
Dags igen eller...?? :think2:

MVH Roffe
Rolf Löbu
Snailspeed
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 90
Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
Location: Borås

Re: Kamremsbytesintervall NB-00

Post by Snailspeed »

Brukar vara miltal och ålder man går efter. Byt remmen vid det som kommer först. I ditt fall verkar det ju vara åldern. Remmen slits med miltalet och åldras med åren. Båda måste tas med i beräkningen.
/Oscar Kärrqvist
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Kamremsbytesintervall NB-00

Post by chriss »

Sen är våra motorer noninterference så det är inte hela världen om kamremmen går sönder. Dvs det värsta som händer är att man blir stående.

Glöm inte byta vattenpump i samma veva för den är inställd att börja läcka ca 50 mil efter kamremsbyte om den inte byts ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamremsbytesintervall NB-00

Post by Niklas Falk »

Det värsta som kan hända finns det ingen gräns för tyvärr, men ofta går det bra.
Beror lite på vid vilket varvtal den går av. Vid maxvarv kan det alltid hända mer knas än vid tomgång.
Post Reply