Skulle tränat på Mantorp i morrn, men kylarras. Köpa rejs kylare (IL motorsport?) eller standard? Kan hända blir det nått i Mx 5 cup, annars träningsbil.
//TL
Kylare - standard eller rejs?
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Kylare - standard eller rejs?
Torbjörn Linderson
Re: Kylare - standard eller rejs?
Kan rekommendera IL:s alukylare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Kylare - standard eller rejs?
En ny med plastgavlar är mycket bättre än en 15år gammal.
Tjockare alukyl är väl trevligt men inte nödvändigt.
Tjockare alukyl är väl trevligt men inte nödvändigt.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Kylare - standard eller rejs?
Gick varmt? (mätare på max men ingen varningslampa) efter kanske 30-40 min.
Ingenfara, lufta huven? få dit två fläktar?
//T
Ingenfara, lufta huven? få dit två fläktar?
//T
Torbjörn Linderson
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Kylare - standard eller rejs?
Fläktar kyler inte i racetempo. Fläkt kopplad fel dock kan sabba en hel del. Jag lyckades göra det, inte bra.
Jag säger som Nicklas att ett friskt standard-kyl skall räcka.
Kolla så att du har så lite tjuvhål som möjlig, luften tar "minsta motståndets väg" (Ja, Per Gessle är race-intresserad...)
What else... Här är allt jag kan om värmeproblem:
(Öppet för invändningar och komplettering, jag kan långt ifrån allt om bilar)
- Termostat öppnar
- Fläkt går åt rätt håll
- Det är tätt från tjuvhål - "undertray" eller liknande är på plats. Skarvar tejpade...
- Water wetter skall visst hjälpa till att minska ytspänning så att vattnet kryper in i alla utrymmen i kylet
- Kylet är avluftat
- Temp-mätaren visar rätt?
- Coolant reroute skall visst göra stor skillnad
Jag säger som Nicklas att ett friskt standard-kyl skall räcka.
Kolla så att du har så lite tjuvhål som möjlig, luften tar "minsta motståndets väg" (Ja, Per Gessle är race-intresserad...)
What else... Här är allt jag kan om värmeproblem:
(Öppet för invändningar och komplettering, jag kan långt ifrån allt om bilar)
- Termostat öppnar
- Fläkt går åt rätt håll
- Det är tätt från tjuvhål - "undertray" eller liknande är på plats. Skarvar tejpade...
- Water wetter skall visst hjälpa till att minska ytspänning så att vattnet kryper in i alla utrymmen i kylet
- Kylet är avluftat
- Temp-mätaren visar rätt?
- Coolant reroute skall visst göra stor skillnad
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Kylare - standard eller rejs?
Jag ligger ute en timme i fullt tempo när jag tränar vilket nog spelar roll. Tempen kryper upp sakta för att till slut peka i botten.
Torbjörn Linderson