Service - Oljor och vätskor!
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Service - Oljor och vätskor!
Hej forum!
Snart dags att slutföra årets väldigt omfattande uppgraderingar. Den kanske största är ny nummerplåt bak som säger "Bye bye Niklas"
Ne... men jag är i tagen med att serva min 1,8 med nya oljor i motor, vxl-låda och diff samt byta vätska för koppling och broms.
Någon som har tips på fabrikat och sort?
TT
Snart dags att slutföra årets väldigt omfattande uppgraderingar. Den kanske största är ny nummerplåt bak som säger "Bye bye Niklas"
Ne... men jag är i tagen med att serva min 1,8 med nya oljor i motor, vxl-låda och diff samt byta vätska för koppling och broms.
Någon som har tips på fabrikat och sort?
TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Service - Oljor och vätskor!
I motorn har jag kört Q8 Formula Excel 5W40 (API SL eller SM, kommer inte ihåg vilken), det är en äkta helsyntet som dessutom går att köpa billigt i 20-litersdunk på Swedol.
RedLine MT-90 i lådan (två flaskor går i ganska precis) och RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln (en flaska räcker, blir en liten skvätt kvar) är väl det som brukar rekommenderas.
Motul RBF600 och ATE Super Blue har funkat fint för mig vad det gäller bromsvätska.
RedLine MT-90 i lådan (två flaskor går i ganska precis) och RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln (en flaska räcker, blir en liten skvätt kvar) är väl det som brukar rekommenderas.
Motul RBF600 och ATE Super Blue har funkat fint för mig vad det gäller bromsvätska.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Service - Oljor och vätskor!
Grymt tackar!Victor wrote:I motorn har jag kört Q8 Formula Excel 5W40 (API SL eller SM, kommer inte ihåg vilken), det är en äkta helsyntet som dessutom går att köpa billigt i 20-litersdunk på Swedol.
RedLine MT-90 i lådan (två flaskor går i ganska precis) och RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln (en flaska räcker, blir en liten skvätt kvar) är väl det som brukar rekommenderas.
Motul RBF600 och ATE Super Blue har funkat fint för mig vad det gäller bromsvätska.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Service - Oljor och vätskor!
Tändstift och tändkablar förresten - vad kör ni med?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Service - Oljor och vätskor!
Gissar att du menar 75W90NS?Victor wrote:RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... s-75w140ns
När jag kontaktade Redline angående detta förra året rekommenderade de MT-90 oljan, dock har den LS-tillsats.
Enligt Redline var det OK men jag är osäker på om 75w90NS fanns då, den nämndes iaf inte?
Dock är den API GL-5, osäker på att våra lådor ska ha det?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Service - Oljor och vätskor!
Nej, jag tror jag menar 75W90 Gear oil, artnr 30030, "till alla separatsmorda slutväxlar". Hade för mig att den fanns med/utan lamelldifftillsats men så var det visst inte. Detta alltså i bakaxeln.TPR wrote:Gissar att du menar 75W90NS?Victor wrote:RedLine 75W90 utan LS-tillsats till bakaxeln
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... s-75w140ns
När jag kontaktade Redline angående detta förra året rekommenderade de MT-90 oljan, dock har den LS-tillsats.
Enligt Redline var det OK men jag är osäker på om 75w90NS fanns då, den nämndes iaf inte?
Dock är den API GL-5, osäker på att våra lådor ska ha det?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Service - Oljor och vätskor!
Motul 15/50, men funderar på att köra tunnare. Bra pris på rallyshop.se.
Redline MT-90 i växellådan.
Redline -nånting- i diffen (torsen).
Performance Friction bromsvätska, men ATE Super Blue funkar också.
NGK BKR8 stift, om jag inte mins fel.
Magnecor kablar
Redline MT-90 i växellådan.
Redline -nånting- i diffen (torsen).
Performance Friction bromsvätska, men ATE Super Blue funkar också.
NGK BKR8 stift, om jag inte mins fel.
Magnecor kablar
Michael Blixt
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Service - Oljor och vätskor!
Great tack!Mblixt wrote:Motul 15/50, men funderar på att köra tunnare. Bra pris på rallyshop.se.
Redline MT-90 i växellådan.
Redline -nånting- i diffen (torsen).
Performance Friction bromsvätska, men ATE Super Blue funkar också.
NGK BKR8 stift, om jag inte mins fel.
Magnecor kablar
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Service - Oljor och vätskor!
Kolla med Agrol dom har en bra olja som heter TURBO KOMBI 10/w30. Den kan du behövaThomas Thorén wrote:Hej forum!
Snart dags att slutföra årets väldigt omfattande uppgraderingar. Den kanske största är ny nummerplåt bak som säger "Bye bye Niklas"
Ne... men jag är i tagen med att serva min 1,8 med nya oljor i motor, vxl-låda och diff samt byta vätska för koppling och broms.
Någon som har tips på fabrikat och sort?
TT
Niklas Kristiansson #73
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Service - Oljor och vätskor!
Hmmm vet inte om jag vågar lita på det därNicke K wrote:Kolla med Agrol dom har en bra olja som heter TURBO KOMBI 10/w30. Den kan du behövaThomas Thorén wrote:Hej forum!
Snart dags att slutföra årets väldigt omfattande uppgraderingar. Den kanske största är ny nummerplåt bak som säger "Bye bye Niklas"
Ne... men jag är i tagen med att serva min 1,8 med nya oljor i motor, vxl-låda och diff samt byta vätska för koppling och broms.
Någon som har tips på fabrikat och sort?
TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Service - Oljor och vätskor!
I min gröna miata som det satt turbo i byggdes det ny motor efter 2års misshandel på bana varav ena året med turbo och ca 230 hästar på hjulen. När motorn revs på grund av krökta stakar så såg alla lager som nya ut.
Nya motorn byggdes med smidda saker och turbo modell stor.. Kördes med 350hk++ på hjulen och ett rejält vrid. Samma olja. Såg som ny ut inför inspektions när motorn såldes löst.
Vad körde jag för olja? Jo.. Biltema 10w40 halvsyntet.. ~150-170kr för 4 liter. Något jag därimot gjorde var att byta olja ofta. Ny olja efter varje trackday/drift-day.
Min motor fick gå rejält varmt och kördes hårt.. Kan nog många intyga som sett mig köra på träffar.
Så min erfarenhet säger Köp billig olja och byt ofta! Speciellt om bilen används hårt.
Nya motorn byggdes med smidda saker och turbo modell stor.. Kördes med 350hk++ på hjulen och ett rejält vrid. Samma olja. Såg som ny ut inför inspektions när motorn såldes löst.
Vad körde jag för olja? Jo.. Biltema 10w40 halvsyntet.. ~150-170kr för 4 liter. Något jag därimot gjorde var att byta olja ofta. Ny olja efter varje trackday/drift-day.
Min motor fick gå rejält varmt och kördes hårt.. Kan nog många intyga som sett mig köra på träffar.
Så min erfarenhet säger Köp billig olja och byt ofta! Speciellt om bilen används hårt.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Service - Oljor och vätskor!
Hm, intressant! Det ligger nog massor i att prioritera fräsch olja framför kvalité.Myran wrote:I min gröna miata som det satt turbo i byggdes det ny motor efter 2års misshandel på bana varav ena året med turbo och ca 230 hästar på hjulen. När motorn revs på grund av krökta stakar så såg alla lager som nya ut.
Nya motorn byggdes med smidda saker och turbo modell stor.. Kördes med 350hk++ på hjulen och ett rejält vrid. Samma olja. Såg som ny ut inför inspektions när motorn såldes löst.
Vad körde jag för olja? Jo.. Biltema 10w40 halvsyntet.. ~150-170kr för 4 liter. Något jag därimot gjorde var att byta olja ofta. Ny olja efter varje trackday/drift-day.
Min motor fick gå rejält varmt och kördes hårt.. Kan nog många intyga som sett mig köra på träffar.
Så min erfarenhet säger Köp billig olja och byt ofta! Speciellt om bilen används hårt.
Jag har lite dåliga erfarenheter av Biltemas servoolja dock så jag kanske inte kör deras olja men intressant som sagt med ofta byte.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Service - Oljor och vätskor!
Min gamla motorbyggare rekommenderade starkt Motul 300V, vi körde Le Mans 20w60 och bytte efter varje race (6 timmar).
Enligt honom fanns det egentligen inget alternativ, möjligen Castrol.
Vi hade spons på Mobil 1 men det var bara att slänga i sjön, enligt honom, blev väldigt blaskigt när det blev varmt... Och visst såg vi skillnad i oljetryck.
Nu har Thomas S motorbyggare sagt mer eller mindre samma sak, så båda jag och Thomas byter till Motul i år.
Båda två sa dessutom att byte av olja efter varje race inte är nödvändigt, denna Motul är gjord för att klara 24 timmars race, viktigare med bra olja.
Så lite tvärtom mot Myrans erfarenhet.
Enligt honom fanns det egentligen inget alternativ, möjligen Castrol.
Vi hade spons på Mobil 1 men det var bara att slänga i sjön, enligt honom, blev väldigt blaskigt när det blev varmt... Och visst såg vi skillnad i oljetryck.
Nu har Thomas S motorbyggare sagt mer eller mindre samma sak, så båda jag och Thomas byter till Motul i år.
Båda två sa dessutom att byte av olja efter varje race inte är nödvändigt, denna Motul är gjord för att klara 24 timmars race, viktigare med bra olja.
Så lite tvärtom mot Myrans erfarenhet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Service - Oljor och vätskor!
lägger mig i diskussionen! jag åker på en 5w-40 Racetech Liqui-Moly jag pratade tekniker på LM (Tyskland) om vad jag skulle åka på med en ny renoverad motor, utan tvekan 5w-40 racetech. Till en äldre motor 10w-60 Racetech. jag frågade också hur ofta jag behövde byta olja på en säsong. "Ingen gång" svarade han, 5w40 klarar 24timmar utan problem.
Dom stora teamen åker på betydligt tunnare olja vad det gäller sprintrace men byter ofta flera gånger per helg.
tjock olja=mindre hästkrafter. modern olja klarar mycket mer än vad man tror. Det som gällde för 10år sedan är historia!
Men man ska hålla sig till kända märken!
Anders Träff nr82
Dom stora teamen åker på betydligt tunnare olja vad det gäller sprintrace men byter ofta flera gånger per helg.
tjock olja=mindre hästkrafter. modern olja klarar mycket mer än vad man tror. Det som gällde för 10år sedan är historia!
Men man ska hålla sig till kända märken!
Anders Träff nr82
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Service - Oljor och vätskor!
Ok, tack!Anders Träff wrote:lägger mig i diskussionen! jag åker på en 5w-40 Racetech Liqui-Moly jag pratade tekniker på LM (Tyskland) om vad jag skulle åka på med en ny renoverad motor, utan tvekan 5w-40 racetech. Till en äldre motor 10w-60 Racetech. jag frågade också hur ofta jag behövde byta olja på en säsong. "Ingen gång" svarade han, 5w40 klarar 24timmar utan problem.
Dom stora teamen åker på betydligt tunnare olja vad det gäller sprintrace men byter ofta flera gånger per helg.
tjock olja=mindre hästkrafter. modern olja klarar mycket mer än vad man tror. Det som gällde för 10år sedan är historia!
Men man ska hålla sig till kända märken!
Anders Träff nr82
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste