2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Så var det dags för final i MX-5 Cup såväl som Roadsport C och SPVM 2015!
De sista två race för året går i samband med Falkenberg Classic på Falkenberg Motorbana den 11-13 September 2015.
Banan
En av Sveriges snabbare banor tack vare få riktigt långsamma partier. Hela banan går ut på att ta med sig farten kurva efter kurva. En enda miss kan ge lägre fart nästan ett helt varv. Ett av många kul partier är kring Nyhemskurvan där man ska bromsa och svänga höger i en kort kraftig uppförsbacke, här får bilen plötsligt fantastiskt väggrepp tack vare att den trycks ner hårt mot banan. Inbromsningen inför chikanen efter start och mål rakan är ett av de uppenbara omkörningsställena där man tjänar mycket på att kunna bromsa sent.
Här hittar du anmälningsformuläret för tävlingen på Falkenberg.
Och vill du se vilken som redan anmält sig finns det en lista som uppdateras kontinuerligt
Det har redan nu kommit ett preliminärt tidsschema och Roadsport C är andra heatet vilket innebär att vi kör träning tidigt på fredagmorgon, kval efter lunch på fredagen, race 1 efter lunch på lördagen och race 2 direkt på söndag morgon. Här är det preliminära tidsschemat för lördag och söndag.
Och här hittar ni den officiella Inbjudan till Falkenberg Classic.
Slutligen är här Rejsa.nu's banguide till Falkenberg - Bra läsning ifall det är första gången ni är på besök[/list]
MX-5 CUP
MX-5 CUP ger möjligheter att tävla utan att ha enorm budget eller kommersiella sponsorer. Vi kör med Gaturegistrerade bilar i två klasser, MX-5 Cup Standard och MX-5 Cup Modifierad. Mer om detta här.
MX-5 CUP körs över två sprintrace, kval på fredagen, ett race på lördagen och andra racet på söndagen. Startposition i Race 1 avgörs av Kvalet. Placering i Race 1 avgör startposition i Race två, bortsett ifrån de första sex bilarna som byter ordning.
Alla frågor ställs med fördel i tråden nedan, eller i PM till någon i MX-5 Cup styrgruppen eller styrelsen ifall ni är mera hemliga.
Vi ses på Falkenberg!
De sista två race för året går i samband med Falkenberg Classic på Falkenberg Motorbana den 11-13 September 2015.
Banan
En av Sveriges snabbare banor tack vare få riktigt långsamma partier. Hela banan går ut på att ta med sig farten kurva efter kurva. En enda miss kan ge lägre fart nästan ett helt varv. Ett av många kul partier är kring Nyhemskurvan där man ska bromsa och svänga höger i en kort kraftig uppförsbacke, här får bilen plötsligt fantastiskt väggrepp tack vare att den trycks ner hårt mot banan. Inbromsningen inför chikanen efter start och mål rakan är ett av de uppenbara omkörningsställena där man tjänar mycket på att kunna bromsa sent.
Här hittar du anmälningsformuläret för tävlingen på Falkenberg.
Och vill du se vilken som redan anmält sig finns det en lista som uppdateras kontinuerligt
Det har redan nu kommit ett preliminärt tidsschema och Roadsport C är andra heatet vilket innebär att vi kör träning tidigt på fredagmorgon, kval efter lunch på fredagen, race 1 efter lunch på lördagen och race 2 direkt på söndag morgon. Här är det preliminära tidsschemat för lördag och söndag.
Och här hittar ni den officiella Inbjudan till Falkenberg Classic.
Slutligen är här Rejsa.nu's banguide till Falkenberg - Bra läsning ifall det är första gången ni är på besök[/list]
MX-5 CUP
MX-5 CUP ger möjligheter att tävla utan att ha enorm budget eller kommersiella sponsorer. Vi kör med Gaturegistrerade bilar i två klasser, MX-5 Cup Standard och MX-5 Cup Modifierad. Mer om detta här.
MX-5 CUP körs över två sprintrace, kval på fredagen, ett race på lördagen och andra racet på söndagen. Startposition i Race 1 avgörs av Kvalet. Placering i Race 1 avgör startposition i Race två, bortsett ifrån de första sex bilarna som byter ordning.
Alla frågor ställs med fördel i tråden nedan, eller i PM till någon i MX-5 Cup styrgruppen eller styrelsen ifall ni är mera hemliga.
Vi ses på Falkenberg!
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Kval på fredagen alltså?
Hade fått för mig att fredagen var frivillig och att kval och race alltid låg på helgen, vilket jag tror hade varit bättre.
SSM klarar ju detta så det går ju onekligen.
Hur som helst, det löser sig på något sätt, får eventuellt åka hem och hämta familjen på fredag kväll.
Hade fått för mig att fredagen var frivillig och att kval och race alltid låg på helgen, vilket jag tror hade varit bättre.
SSM klarar ju detta så det går ju onekligen.
Hur som helst, det löser sig på något sätt, får eventuellt åka hem och hämta familjen på fredag kväll.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
För er som ännu inte anmält er och betalat till Falkenberg Classic är du nu hög tid då följande gäller:
"Anmälningsavgiften är SEK 3.000.- och inkluderar testkörning, tidsträning samt 2 tävlingsheat.
...Anmälningsavgiften insättes på FMK bankgiro 361-4724 före anmälningstidens slut 2015-08-29."
I dagsläget är det 21 anmälda varav 20 miator. Även om 20 miator inte är dåligt är det ändå många namn i modifieratklassen i MX-5 Cup jag inte hittar i listan ännu:
Dan Pettersson Berg, Thomas Pihl, Alexander Mullaart, Björn Mullaart, Hans Drangel, Ola Flodin, Dennis Kullman, Philip Carlson och Thomas Thoren
Även i MX-5 Cup standardklassen saknas ännu ett par förare:
Christian Lund och Jimmy Visshed
Sedan så är ju inte Rikard Niva i sin RX-7-raket med på listan ännu. Rikard - du måste ju komma och förnedra oss
/Andreas E
"Anmälningsavgiften är SEK 3.000.- och inkluderar testkörning, tidsträning samt 2 tävlingsheat.
...Anmälningsavgiften insättes på FMK bankgiro 361-4724 före anmälningstidens slut 2015-08-29."
I dagsläget är det 21 anmälda varav 20 miator. Även om 20 miator inte är dåligt är det ändå många namn i modifieratklassen i MX-5 Cup jag inte hittar i listan ännu:
Dan Pettersson Berg, Thomas Pihl, Alexander Mullaart, Björn Mullaart, Hans Drangel, Ola Flodin, Dennis Kullman, Philip Carlson och Thomas Thoren
Även i MX-5 Cup standardklassen saknas ännu ett par förare:
Christian Lund och Jimmy Visshed
Sedan så är ju inte Rikard Niva i sin RX-7-raket med på listan ännu. Rikard - du måste ju komma och förnedra oss
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Anmäld!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Gött Thomas !!!!!!!!
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Målet är högt ställt!
Ska försöka slå dig och Hans N...
Ska försöka slå dig och Hans N...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Kanon!TPR wrote:Anmäld!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
ska bli hur kul som helst!
Ser fram emot detta!
Ser fram emot detta!
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Status just nu: 25 anmälda varav 24 miator
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Tack Andreas, gillar inte riktigt uttrycket "f", känns inte så ödmjukt, förstår vad du menar men jag gör bara mitt bästa och har skit kul hela vägen. Tycker att det är lika roligt vid sidan av, som på banan, snacket, bilarna, racen och gänget är grejenAndreas E wrote: Sedan så är ju inte Rikard Niva i sin RX-7-raket med på listan ännu. Rikard - du måste ju komma och förnedra oss
/Andreas E
Tyvärr blir det nog inget för mig. Diesel priset göra att det kostar för mycket, då jag tar allt ur egen ficka (får inte ta sponsorer, som kan relatera till mitt jobb) plus enkelresan tar 1 dygn. Inget unikt, det är många med mig som tar ur egen ficka och reser länge, men min resa går på ca 6000, så ekonomichefen hemmavid har sagt att det ska köpas fönster istället
Hade varit super roligt att prova Falkenberg, ett annat år, gissar jag, om inte... det finns allt ett kanske
Respektfullt,
Rikard Niva
Rikard Niva
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Helt rätt - mitt ordval var inte det bästa.nrx wrote:Tack Andreas, gillar inte riktigt uttrycket "f", känns inte så ödmjukt, förstår vad du menar men jag gör bara mitt bästa och har skit kul hela vägen. Tycker att det är lika roligt vid sidan av, som på banan, snacket, bilarna, racen och gänget är grejenAndreas E wrote: Sedan så är ju inte Rikard Niva i sin RX-7-raket med på listan ännu. Rikard - du måste ju komma och förnedra oss
/Andreas E
Tyvärr blir det nog inget för mig. Diesel priset göra att det kostar för mycket, då jag tar allt ur egen ficka (får inte ta sponsorer, som kan relatera till mitt jobb) plus enkelresan tar 1 dygn. Inget unikt, det är många med mig som tar ur egen ficka och reser länge, men min resa går på ca 6000, så ekonomichefen hemmavid har sagt att det ska köpas fönster istället
Hade varit super roligt att prova Falkenberg, ett annat år, gissar jag, om inte... det finns allt ett kanske
Är sjukt imponerad (inte bara av din körning och att du fått sådan fart i en RX-7 med så begränsad budget!) utan också att du orkar köra ner från Luleå för att vara med på tävlingar/track-days. Gör att jag inte klagar (så mycket) längre på att jag har 40-50 mil från Västerås.
Hoppas att ditt "kanske" blir till ett "kommer" så vi ses på Falkenberg!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Hade mer än gärna kommit men tyvärr så krockar Falkenberg med avslutet på årets M32 Series event. Dvs, sporten som betalar min racing!
Kör hårt!
Kör hårt!
#87 Philip Carlson
Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Ni som kommer att vara på Falkenberg Classic, kolla i Er mailbox efter inbjudan till den gemensamma middagen på lördag kväll. Vi saknar fortfarande anmälan från flera.
Sista anmälningsdatum söndag den 6 sept.
Sista anmälningsdatum söndag den 6 sept.
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Vilken tid kommer middagen vara?
Med tanke på SPVM-mötet kl 18 och Roadsport-möte kl 19.
Med tanke på SPVM-mötet kl 18 och Roadsport-möte kl 19.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Vi får anpassa middagstiden till Roadsportmötet, vi kan väl preliminärt säga 20:00 för middagen och så får vi justera om reglementes-diskussionen skulle dra iväg i tid.TPR wrote:Vilken tid kommer middagen vara?
Med tanke på SPVM-mötet kl 18 och Roadsport-möte kl 19.
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Inför Roadsportmötet
Förslag till justering av Roadsportreglementet 2016-18
jag har skickat in nedan förslag
Om du har liknande synpunkter, skicka in de punkter du tycker är bra till SPVM så att vi blir fler med samma synpunkter och så att de kommer upp på mötet
Nytt Roadsportreglemente 2016-18
Förslag till justering
Målet med Roadsport bör inte ändras,
"bruksbil i veckorna och tävlingsbil på helgerna"
Det är viktigt att vi behåller den körglädje/-prestanda som vi nu har i bilarna
Vi bör komma ihåg att Svensk Bilprovning godkänner modifieringar av bilar som är
äldre än mitten/slutet på 90-talet men ska inte tillåta modifieringar av nyare bilar som har ett
e typgodkännandenummer
§ 6.7 Karosseri
1) Instrumentbräda skall täcka hela bredden och vara utan anmärkning
Detta fungerar inte när bur, säkerhetsbrytare etc monteras,
Förslag: utöka § 6.2 Tillåtna modifieringar med
Instrumentbräda får modifieras vid montering av bur, säkerhetsbrytare och annan
Race-utrustning
2) Dörrar ska vara original och omodifierade.
Detta fungerar inte när bur etc monteras
Förslag: utöka § 6.2 Tillåtna modifieringar med
Dörrklädsel får modifieras/bytas vid montering av bur
Elektrisk utrustning i dörrar får demonteras
§ 6.13 Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara E-märkta
Detta var inget problem när reglementet tillkom en gång i tiden
Då var det OK att köra på väg med Dunlop Racing, begränsningen då var fälgdimensionen
Nu riskerar vi att inte få köra med R-däcken när de inte längre går att få E-märkta
Förslag: utöka § 6.2 Tillåtna modifieringar med
R-däck
§ 6.21 Vikttillägg
ABS-bromsar och/eller Traction Control ger 5%
§ 6.10 ABS ska finnas … monterat…
ABS är framförallt ett säkerhetssystem.
Det har varit STD på de flesta bilar de senaste 15-20 åren
Det ger tävlingsmässiga fördelar i halt väglag och extra säkerhet i trånga tävlingssituationer
Att belasta ”nyare” bilar med 50 kg extravikt gör det svårare att få in nyare bilar i serien
Förslag: ABS bromsar ger 2,5%
Traction Control ger 2,5%
Förslag till justering av Roadsportreglementet 2016-18
jag har skickat in nedan förslag
Om du har liknande synpunkter, skicka in de punkter du tycker är bra till SPVM så att vi blir fler med samma synpunkter och så att de kommer upp på mötet
Nytt Roadsportreglemente 2016-18
Förslag till justering
Målet med Roadsport bör inte ändras,
"bruksbil i veckorna och tävlingsbil på helgerna"
Det är viktigt att vi behåller den körglädje/-prestanda som vi nu har i bilarna
Vi bör komma ihåg att Svensk Bilprovning godkänner modifieringar av bilar som är
äldre än mitten/slutet på 90-talet men ska inte tillåta modifieringar av nyare bilar som har ett
e typgodkännandenummer
§ 6.7 Karosseri
1) Instrumentbräda skall täcka hela bredden och vara utan anmärkning
Detta fungerar inte när bur, säkerhetsbrytare etc monteras,
Förslag: utöka § 6.2 Tillåtna modifieringar med
Instrumentbräda får modifieras vid montering av bur, säkerhetsbrytare och annan
Race-utrustning
2) Dörrar ska vara original och omodifierade.
Detta fungerar inte när bur etc monteras
Förslag: utöka § 6.2 Tillåtna modifieringar med
Dörrklädsel får modifieras/bytas vid montering av bur
Elektrisk utrustning i dörrar får demonteras
§ 6.13 Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara E-märkta
Detta var inget problem när reglementet tillkom en gång i tiden
Då var det OK att köra på väg med Dunlop Racing, begränsningen då var fälgdimensionen
Nu riskerar vi att inte få köra med R-däcken när de inte längre går att få E-märkta
Förslag: utöka § 6.2 Tillåtna modifieringar med
R-däck
§ 6.21 Vikttillägg
ABS-bromsar och/eller Traction Control ger 5%
§ 6.10 ABS ska finnas … monterat…
ABS är framförallt ett säkerhetssystem.
Det har varit STD på de flesta bilar de senaste 15-20 åren
Det ger tävlingsmässiga fördelar i halt väglag och extra säkerhet i trånga tävlingssituationer
Att belasta ”nyare” bilar med 50 kg extravikt gör det svårare att få in nyare bilar i serien
Förslag: ABS bromsar ger 2,5%
Traction Control ger 2,5%
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Ulf, lägg in denna info även under punkten där reglementet diskuteras (under Förardiskussioner).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Då var vi fullt startfält igen!
-----------------------------
Dan Pettersson Berg
-----------------------------
Dan Pettersson Berg
-----------------------------
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Tror det är 28 anmälda, Oscar står med två gånger?
Så det finns plats för en till.
Det personliga målet får bli samma som på Knutstorp, hamna på övre halvan.
Och att inte åka av i starten...
Så det finns plats för en till.
Det personliga målet får bli samma som på Knutstorp, hamna på övre halvan.
Och att inte åka av i starten...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Våga vägra escapen?TPR wrote:Och att inte åka av i starten...
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Där har jag faktiskt aldrig varit.
Däremot har jag rullat runt i gruset, men det var på den tiden då escapen var den riktiga banan...
Däremot har jag rullat runt i gruset, men det var på den tiden då escapen var den riktiga banan...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Var tvungen att avanmäla mig då jag inte har någon bil.
Men kommer ner fre-lör och minglar lite på kul.
Men kommer ner fre-lör och minglar lite på kul.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Det var tråkigt Jonas!JOnas wrote:Var tvungen att avanmäla mig då jag inte har någon bil.
Men kommer ner fre-lör och minglar lite på kul.
Ja vi ses i depån i varje fall. Vi får hoppas på fint väder
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Här hittar ni tidsschemat för fredagen (om ni inte redan sett det):
http://www.rhkswe.org/wp-content/upload ... lassic.pdf
/Andreas E
http://www.rhkswe.org/wp-content/upload ... lassic.pdf
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2015-09-11/13 MX-5 Cup Race 5-6 – Falkenberg Classic
Finns det resultat från kvalet?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition