Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Under 2014 planerar MX-5 Racing Club att genomföra 6-7 deltävlingar i MX-5 Sprint Cup. Under de senaste åren har totalresultatet för varje förare räknats ihop genom att ta poängen för de 3 bästa deltävlingarna under året. En del synpunkter och förslag på förändringar har under säsongen kommit från er medlemmar med önskemål att premiera de som deltar på flera event. Innan vi genomför någon ändring av poängräkningen skulle vi vilja ge alla er som planerar vara med i MX-5 Sprint Cup nästa säsong en chans att tycka till genom att välja vilket av alternativen i omröstningen ovan som ni tycker är lämpligast. Om ni har kommentarer och/eller andra förslag när det gäller poängräkningen är vi mycket tacksam om ni skriver dem i tråden alternativt skickar ett PM till mig.
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Det som gör det svårt är geografiskt spridning. Många av träffarna är i Stockholms regionen och självklart skall det vara det om de finns deltagare Men för deltagare som har långt till stockholm kan det bli svårt att delta i väldigt många sprint.
4 sprint i Stockholmsområdet.
1 utanför jönköping
1 i skåne.
1 i ?
Jag tycker att det är positivt att det är på en hobby nivå och att alla har en chans till att vinna och delta.
Uppdelningen r däck / vanliga däck är förståligt.
Men att inget hänsyn tas till turbo, kompressor tycker jag är lite udda då all tävligsform har vikt/effekt krav. Lite sugtrimm kan kvitta men en nästan fördubbling av effekten
Eller fullpreppade race bilar mot original bilar. Då börjar det bli dags att delta i Cupen med de stora killarna
Hoppas jag provocerar lite nu
4 sprint i Stockholmsområdet.
1 utanför jönköping
1 i skåne.
1 i ?
Jag tycker att det är positivt att det är på en hobby nivå och att alla har en chans till att vinna och delta.
Uppdelningen r däck / vanliga däck är förståligt.
Men att inget hänsyn tas till turbo, kompressor tycker jag är lite udda då all tävligsform har vikt/effekt krav. Lite sugtrimm kan kvitta men en nästan fördubbling av effekten
Eller fullpreppade race bilar mot original bilar. Då börjar det bli dags att delta i Cupen med de stora killarna
Hoppas jag provocerar lite nu
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Du provocerar inte alls, man ska kunna ge uttryck för sina åsikter och det uppskattas i denna klubb till skillnad mot vissa andra klubbar......chriss wrote:Det som gör det svårt är geografiskt spridning. Många av träffarna är i Stockholms regionen och självklart skall det vara det om de finns deltagare Men för deltagare som har långt till stockholm kan det bli svårt att delta i väldigt många sprint.
4 sprint i Stockholmsområdet.
1 utanför jönköping
1 i skåne.
1 i ?
Jag tycker att det är positivt att det är på en hobby nivå och att alla har en chans till att vinna och delta.
Uppdelningen r däck / vanliga däck är förståligt.
Men att inget hänsyn tas till turbo, kompressor tycker jag är lite udda då all tävligsform har vikt/effekt krav. Lite sugtrimm kan kvitta men en nästan fördubbling av effekten
Eller fullpreppade race bilar mot original bilar. Då börjar det bli dags att delta i Cupen med de stora killarna
Hoppas jag provocerar lite nu
Visst är det så att många förarövningar med Sprint Cup är förlagda till Mellansverige och det är svårt med banor i andra delar av landet.
Vi i styrelsen är medvetna om detta och vi försöker varje år att hitta andra banor och lite större spridning i landet.
Kostnader och tillgänglighet av banor är en faktor som vi också måste ta hänsyn till.
Kul att se att du uppskattar den nya indelningen av olika klasser för däck!
När det gäller trim är jag lite part i målet då jag kör med kompressor.
Mina erfarenheter efter att ha varit med i Sprint Cupen 3 år är att en kompressor eller annat trim ger mycket marginell fördel i konbanan, på gränsen till ingenting skulle jag vilja säga.
Det är till och med nackdel de gånger som Cupen genomförts i regn/våt bana.
Hoppas vi ses till våren på någon konbaneträff.
God Jul
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Det är självklart att en turbo eller kompressorbil har fördel av det. Nu har jag inte varit och kört på Eksjö men det är väl en snabb bana och då har man ändå mera fördel av en trimmad bil.... Jag anser att har man kompressor eller turbo så tävlar man inte på samma villkor
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Över 80 besök på denna tråd hittills men bara 9 röster om sprintcupen.
Tyder väl på att dom flesta knappast bryr sig om hur poängen ska fördelas och hur många deltävlingar som skall räknas.
Ni som tycker sprintcupen är viktig var med och påverka genom att rösta i omröstningen.
Conny
Tyder väl på att dom flesta knappast bryr sig om hur poängen ska fördelas och hur många deltävlingar som skall räknas.
Ni som tycker sprintcupen är viktig var med och påverka genom att rösta i omröstningen.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Intressanta diskussioner som vanligt om R-däck kontra vanliga gatdäck och trimmat kontra "otrimmat".Miatamannen wrote:Mina erfarenheter efter att ha varit med i Sprint Cupen 3 år är att en kompressor eller annat trim ger mycket marginell fördel i konbanan, på gränsen till ingenting skulle jag vilja säga.
Det är till och med nackdel de gånger som Cupen genomförts i regn/våt bana.
När man lyssnar runt på träffarna verkar de flesta hävda att R-däcken inte har någon större fördel gentemot gatdäcken för man hinner inte få upp temperaturen i däcken på den korta sträckan. Däremot verkar många tycka att kompressor/turbo eller annan kraftig effekthöjning påverkar resultaten positivt. Men vi väljer att dela in efter däcksval.
Troligen är det så att den extra effekten inte kan användas fullt ut på konbanan men det är ju bara två av de sex träffarna som avgörs med konbana. Sen kan vi väl inte räkna med att alltid ha så vackert väder på våra träffar som vi haft de senaste åren.
Säkerligen är det väl så att den optimala kombinationen av motoreffekt, däckstyp och inte minst andra lyckade åtgärder för väghållningen, är det som ger resultat. Sedan misstänker jag att förarkvaliteten också har en viss påverkan.
Så en fundering kring poängberäkningen. Skulle man inte kunna ha något liknande MX5-Cup? En längre fallande skala och där alla som deltager får poäng.
Mats Gustafsson aka MrMagu
Västerås
Västerås
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Ja många verkar tycka att kompressor/turbo påverkar resultaten positivt.MrMagu wrote: Intressanta diskussioner som vanligt om R-däck kontra vanliga gatdäck och trimmat kontra "otrimmat".
När man lyssnar runt på träffarna verkar de flesta hävda att R-däcken inte har någon större fördel gentemot gatdäcken för man hinner inte få upp temperaturen i däcken på den korta sträckan. Däremot verkar många tycka att kompressor/turbo eller annan kraftig effekthöjning påverkar resultaten positivt. Men vi väljer att dela in efter däcksval.
Möjligtvis kan det ha en någon positiv effekt på en bana som är lite längre men på en ren konbana (så kallad A-Sprint) vet jag att det inte har någon positiv effekt.
Vackert väder är bokat till alla träffar under 2014MrMagu wrote: Troligen är det så att den extra effekten inte kan användas fullt ut på konbanan men det är ju bara två av de sex träffarna som avgörs med konbana. Sen kan vi väl inte räkna med att alltid ha så vackert väder på våra träffar som vi haft de senaste åren.
Däck, fjädrar, stötdämpare, end-links, krängningshämmare. Listan kan göras hur lång som helst med väghållningsföbättrande åtgärder.MrMagu wrote: Säkerligen är det väl så att den optimala kombinationen av motoreffekt, däckstyp och inte minst andra lyckade åtgärder för väghållningen, är det som ger resultat. Sedan misstänker jag att förarkvaliteten också har en viss påverkan.
Tror att det är omöjligt att ha en klass för varje.....
Den funderingen får vi ta med till 2015 då den inte finns med som val till 2014.MrMagu wrote: Så en fundering kring poängberäkningen. Skulle man inte kunna ha något liknande MX5-Cup? En längre fallande skala och där alla som deltager får poäng.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Jag tillhör ju de som kör en racer med r-däck i sprintcupen, och min erfarenhet är att r-däck inte kommer till sin rätt i dessa korta sprintar - just för att de hinner kallna mellan körningarna. Ofta kör vi snabbare under inkörningen i banan men sedan stiger tiderna allt eftersom däcken kallnar. Med varma däck har vi fördel över gatdäck men inte i tävlingssituationen, beroende på att däcken är kalla - det är för mycket vänta för att r-däcken ska komma till sin rätt.
Större betydelse tror jag att vi kan tillskriva hjulupphängning och inställning - där är det skillnad.
Min röst föll på att premiera ett större deltagande. Det bör i längden gynna alla att det är fler som kör fler deltävlingar - större chans att dessa tävlingar kommer att leva vidare och genomföras.
Större betydelse tror jag att vi kan tillskriva hjulupphängning och inställning - där är det skillnad.
Min röst föll på att premiera ett större deltagande. Det bör i längden gynna alla att det är fler som kör fler deltävlingar - större chans att dessa tävlingar kommer att leva vidare och genomföras.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Jag skulle ha satsat på en NA 90-91 med en MSM motor och växellåda. Låg vikt och en snabb bil med 250-300hk och man hade garanterat vunnit vilken klass man än ställer upp i . Det var en sådan typ av Miata som jag var sugen på men inte har kunskapen att genomföra och regga som ombyggt fordon.
För min egen del så var det roligt att tävla i sprintcupen men det var aldrig på blodigt allvar för mig som det verkar vara för andra… Nej kör för att det är kul och för att man utvecklas som förare otroligt mycket och inte för att få hem en att ställa på hyllan!!
Jag ser fram emot våren nu. Vi hörs och syns!
//Nille
För min egen del så var det roligt att tävla i sprintcupen men det var aldrig på blodigt allvar för mig som det verkar vara för andra… Nej kör för att det är kul och för att man utvecklas som förare otroligt mycket och inte för att få hem en att ställa på hyllan!!
Jag ser fram emot våren nu. Vi hörs och syns!
//Nille
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
VIlken intressant tråd
R-däck såväl som hög effekt är till fördel på de längre banorna (och R-däck även på malmby då knixet verkar få upp tempen bra), ju mer ladd jag har ju svårare är de knixigare konbanorna.
Eksjö är den som sticker ut, där har jag en klar fördel med min effekt gentemot bilarna med orginalmotor, egentligen bara på rakan efter startkurvan och det blir betydligt knepigare att hålla i bilen vid acceleration efter kurva tre (asfalt, konkurvor ej räknade), där får jag smyga eller sladda.
På malmby tycks åtminstone min bil inte ha någon som helst fördel med högre effekt, inte med mig som förare i vilket fall. Sammantaget landar man sannolikt i att "ja, fördel finns, men mest på eksjö"
Sådana här diskussioner får mig att vilja köra med avhängd wg och på gatdäck nästa säsong, mest för att jämföra mina egna tider på ett högst ovetenskapligt sätt. Med avhängd wg har jag MINDRE effekt än orginal, så det kunde vara roligt Ja, det blir nog det jag gör
Vi är inte tillräckligt många som kör överladdat för att ha en klass i klassen, detta har ju justerats med uppkoning, vilket verkar ha fungerat rätt bra trots allt. Jag får i alla fall ofta däng av sugmotorbilar trots 110-120hk mer.
På storbana är det en helt annan sak, där pratar vi många sekunder bara på effekten. Och lite mer dödsångest när det går för fort
Edit, lyfte visst en tråd från 2013, oups.
R-däck såväl som hög effekt är till fördel på de längre banorna (och R-däck även på malmby då knixet verkar få upp tempen bra), ju mer ladd jag har ju svårare är de knixigare konbanorna.
Eksjö är den som sticker ut, där har jag en klar fördel med min effekt gentemot bilarna med orginalmotor, egentligen bara på rakan efter startkurvan och det blir betydligt knepigare att hålla i bilen vid acceleration efter kurva tre (asfalt, konkurvor ej räknade), där får jag smyga eller sladda.
På malmby tycks åtminstone min bil inte ha någon som helst fördel med högre effekt, inte med mig som förare i vilket fall. Sammantaget landar man sannolikt i att "ja, fördel finns, men mest på eksjö"
Sådana här diskussioner får mig att vilja köra med avhängd wg och på gatdäck nästa säsong, mest för att jämföra mina egna tider på ett högst ovetenskapligt sätt. Med avhängd wg har jag MINDRE effekt än orginal, så det kunde vara roligt Ja, det blir nog det jag gör
Vi är inte tillräckligt många som kör överladdat för att ha en klass i klassen, detta har ju justerats med uppkoning, vilket verkar ha fungerat rätt bra trots allt. Jag får i alla fall ofta däng av sugmotorbilar trots 110-120hk mer.
På storbana är det en helt annan sak, där pratar vi många sekunder bara på effekten. Och lite mer dödsångest när det går för fort
Edit, lyfte visst en tråd från 2013, oups.
Niklas Holmlöv
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
...............
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
ALLTID aktuella frågor...
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: Omröstning om poängräkningen för MX-5 Sprint Cup
Då ska tilläggas att min föregående kommentar gäller på gatdäck. Med mer grepp kan man nyttja effekten bättre, vilket kanske, kanske gör att det går att hävda sig mot lättare bilar med argare hjulvinklar
Jag skulle gärna köra en överladdad klass med färre koner, men jag tror att det endast hade blivit 3-4 bilar i den klassen?
Jag skulle gärna köra en överladdad klass med färre koner, men jag tror att det endast hade blivit 3-4 bilar i den klassen?
Niklas Holmlöv